Annons

Det lönar sig att vara märkestrogen

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Köpte ett extra batteri till min Nikon D50, om i fall att. Jag köpte original.
När jag beställde D200 upptäckte jag att den hade nästan samma batteri som till D50. D v s D200-batteriet passade till D50 men inte tvärt om. Vilket innebär att jag måste köpa ett extra batteri till även D200.
Men för några veckor sedan upptäckte jag att Nikon bytte ut en massa batterier till D50 och D70. Båda mina "D50-batterier" tillhörde det dåliga partiet och skulle kostnadsfritt bytas och man hade chans att få ett batteri som också passade D200.
Det första batteriet är nu helt kostnadsfritt bytt av Nikon till ett batteri som också passar D200. Troligen blir det samma med nästa. Vilken tur att jag köpte original.

All är ju relativt... Hade du köpt pirat hade du haft råd med kanske 3-4 batterier till samma pris som ett orginal dock...
(Då hade det kanske spelat mindre roll att den inte passade till den och den andra, då har man råd att köpa flera till varje kamera)

Jag ser inte riktigt logiken... att det lönar sig att vara märkestrogen pga att Nikons första batch med batterier var dåliga?

Om de inte hade varit dåliga då? Då hade du suttit där med två olika batterier i alla fall. Hade det lönat sig då?

jag köpte piratbatterier till min Canon från Zebramedia. De slutade att fungerade och Zebramedia ersatte batteriet... Jag använder fortfarande samma piratbatteri trots att jag har bytt kamera.

Det lönade sig att vara otrogen:)

--jalle (lätt sarkastisk)

Jag vet inte om det riktigt "lönar sig", men mina Canon 300D batterier, hela 3st, passar fint till 5D'n också. Perfekt.

Jag har två batterier till min 20D, ett original och ett piratbatteri. Strömmen räcker väsentligt längre (40%-50% längre upskattar jag det till), i originalbatteriet. Fastän piratbatteriet har fler mAh enligt specen.

Dock ska man inte dra för mycket slutsatser av enbart dessa två batterier, därför vore det intressant att höra vad ni andra har för skillnader mellan märkes- och piratbatterier?

Eeros skrev:
Jag har två batterier till min 20D, ett original och ett piratbatteri. Strömmen räcker väsentligt längre (40%-50% längre upskattar jag det till), i originalbatteriet. Fastän piratbatteriet har fler mAh enligt specen.

Dock ska man inte dra för mycket slutsatser av enbart dessa två batterier, därför vore det intressant att höra vad ni andra har för skillnader mellan märkes- och piratbatterier?

Har exakt samma erfarenhet och det gäller båda mina piratare jämfört med originalet....

Edit: också 20D och också mer mAh på piratarna

Ingen märkbar skillnad mellan mina. De räcker länge, länge bägge två. (Canon 20D)

Eeros skrev:
.

Eeros skrev:

Ingen skillnad mellan original (650 kr) / piratbatteri (450 kr) som jag märker av till min Nikon D50. Dock byter jag inte så ofta då de var och en nästan räcker till ca 2000 bilder/st... Att ha "kapacitet" på ca 4000 st bilder med sig känns tryggt men knappast något som jag utnyttjar varje dag. Jämfört med mina tidigare batterier / kameror är batterikapaciteten på D50 ett positivt lyft.

Jag har ett orginal och två piratbatterier till min 20d, och i mitt fall räcker alla så läne att jag inte kan påvisa någon skillnad mellan dom. På papperet har piratarna fler mAh, men jag gissar att dom är likvärdiga. Men då kostade piratbatterierna bara 149 kr/s till skillnad från orginalets 700-900 kr... Så i mitt fall är inte valet svårt iaf...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto