Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det har hänt igen,, RAW försvinner?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har samma sak med min 40D. Jag fotograferar oftast RAW+JPG om jag inte tar snabba serier och fotograferar aldrig i helautomatiska lägena.
Hemma har jag installerat canons program så där finns allting. Är jag hos någon och skall flytta över bilder så har jag dubbel uppsättning jpg men inga raw när jag sedan flyttar över hemma så finns raw filerna där på nytt tillsammans med jpg, inga jpg dubletter nu. Har alltid bara provat med usb kabel och inte med kortläsare.

Det är skönt att höra att det inte enbart är jag som har detta problem!

Egentligen är jag ju rätt haj på datorer och filhantering, men detta förstår jag inte.

Hur menade du, hängde inte riktigt med..

Om förhandsgranskar bilderna i kamerans LCD så kan du ju få upp histogram och lite EXIF. Där står även i vilket format kameran har sparat bilden i. Du tittar väl på diaplsyen då o då hehe ;).... tryck på INFO knappen så ändras displayens informationsläge.

Jag har samma sak med min 40D. Jag fotograferar oftast RAW+JPG om jag inte tar snabba serier och fotograferar aldrig i helautomatiska lägena.
Hemma har jag installerat canons program så där finns allting. Är jag hos någon och skall flytta över bilder så har jag dubbel uppsättning jpg men inga raw när jag sedan flyttar över hemma så finns raw filerna där på nytt tillsammans med jpg, inga jpg dubletter nu. Har alltid bara provat med usb kabel och inte med kortläsare.

Det beror på att drivrutinerna inte är riktigt installerade hos din kompis eller överfört felaktigt. Du kan manuellt ändra filnamnen till CR2 på en av dubletterna. Välj rätt genom att visa detaljerad struktur i filmappen. I kolumnen ser du vilka som är äkta JPG och inte även om de är identiska till storleken. Explorer fattar inte bättre. När du ändrar ändelsen på de oäkta filtyperna från JPG till CR2 så ändras även storleksinformationen.

/Stefan

Det är en känd bugg i Windows -- standard-drivrutinerna gör fel när båda filerna finns och visar dom som två JPG-bilder.

Om du installerat de drivrutiner som kom med din kamera ska det fungera.

(Tänkte skriva någon om att Mac fungerar så mycket bättre, men bestämde mig för att låta bli.)

Det är en känd bugg i Windows -- standard-drivrutinerna gör fel när båda filerna finns och visar dom som två JPG-bilder.

Om du installerat de drivrutiner som kom med din kamera ska det fungera.

(Tänkte skriva någon om att Mac fungerar så mycket bättre, men bestämde mig för att låta bli.)

Nu måste du skriva en dementi, som du direkt tar tillbaka... ;-)

Jag tror mest på bugg i Windows,,

Nu måste du skriva en dementi, som du direkt tar tillbaka... ;-)

Jag tror mest på bugg i Windows,,

Ingen bugg. Det är som sagt drivrutinerna som du inte installerat. Windows har inte ALLA världens drivrutiner. De har plug&play drivrutiner som ska fungerar någorlunda tills du installerat de riktigta från företagen. Trodde du att skivorna de levererade var prydnad?

/Stefan

Har installerat drivis! Enheten identifierades som en Canon 40D och det var en ikon som föreställde en kamera...

Efterinstallationen, där jag installerat rubbet så har jag en massssssssa Canonprg. Och antar att drivrutinen är installerad, kan ju iofs kolla det..

Har installerat drivis! Enheten identifierades som en Canon 40D och det var en ikon som föreställde en kamera...

Efterinstallationen, där jag installerat rubbet så har jag en massssssssa Canonprg. Och antar att drivrutinen är installerad, kan ju iofs kolla det..

Canon program är en sak. Drivrutiner en annan. Att windows indentifierar kameran som 40D betyder inte att de rätta drivrutinerna har installerats. Windows har ju som sagt egna som den kan köra med.
Använder du dessutom windows egna överföringsprogram kan du få problem.

Kör dock alltid genom LR och kamerans USB så jag har inga problem med överföringen. längesen jag tittade i explorer vy för att se filerna.

Men som sagt. Du har ju oftast fått över dina RAW+JPG så jag tycker du ska gå till roten först och se i kamerans LCD vad den säger. Har du C lägena på kanske du har sagt till den att spara i JPG.

/Stefan

Tack för input! Nu när du säger det så är det nog oftast (alltid?) så att det sker mitt i en serie av tätt tagna bilder. Kanske så att den som du säger helt enkelt inte hinner med. Så hur vet man då det? Det är ju fortfarande så att man riskerar att missa den bästa bilden vilket inte känns ok. Jag använder inga billiga minneskort och kameran i sig tycker jag inte borde komma med de här problemen i denna prisklass. eller?

Om man använder läsare för minneskortet så windows ser det som en rörlig hårddisk och man i utforskaren under egenskaper för disken anger "allmänna objekt så ska alla mappar och filer som finns på kortet synas (även om man inte alltid ser själva bilden). Om de inte gör detta har de inte registrerats på kortet.

Mer spekulationer förutom tidigare tankar
Jag är inte så insatt i hur kamera och minneskort kommunicerar men rimligen utbyts information så att kameran vet när en fil är överförd korrekt eller om den behöver föras över helt eller delvis på nytt.
Om det uppstår skrivproblemsom inte kan lösas borde man få ett felmeddelande.
Samtidigt är det så att omskrivningar tar tid och kan slöa ner framförallt seriebildstagningar, så det är ju tänkbart (men inte troligt) att kameran bara hoppar över dessa bilder (fast varför bara raw och inte jpg?)
Kan också vara så att felkontrollen är dåligt utformad eller till och med saknas.

Enda Canon kameran jag känner till som klarar RAW+JPG och RAW i "gröna rutan" är Canon EOS 7D. kan inte svara för 550D eller 60D för de har jag ingen erfarenhet om. Men kameror innan dess var det så.

Möjligheten att använda råformat i gröna läget var en av nyheterna med 5D Mk2.

Det beror på att drivrutinerna inte är riktigt installerade hos din kompis eller överfört felaktigt....

Felaktigt installerade drivrutiner är det väl inte, snarare oinstallerade rutiner, förutom windows egna.

Jag har inte sett det som ett problem eftersom jag råkat ut för det när jag har kollat bilderna och inte varit hemma och så vill jag inte heller installera allt möjligt på andras datorer.
Däremot har jag funderat på varför det gör så och det har jag fått svar på.

/Hankki

Jag har haft samma problem med min 7D och felet var min gamla kortläsaren som inte klarade av att läsa det snabba Sandisk kortet. Köpte ny hos Scandinavian Photo som klarar de nya korten 60mb/s och nu funkar det felfritt!

Använder man kameran som mass storage unit istället för kortläsare etc så är det aldrig ett problem, inga kortkompatibilitetsproblem eller drivrutinsproblem. Då blir det kamerans egen DOS som läser filerna, kan inte bli säkrare. Då kommer man alltid åt alla filer oavsett filtyp.

Om windows/mac/unix/xxx inte kan visa bilden pga filformatet sedan är förstås en annan sak.

Använder man kameran som mass storage unit istället för kortläsare etc så är det aldrig ett problem, inga kortkompatibilitetsproblem eller drivrutinsproblem. Då blir det kamerans egen DOS som läser filerna, kan inte bli säkrare. Då kommer man alltid åt alla filer oavsett filtyp.

Fast nu går det inte på Canons kameror att välja "mass storage unit", det är liksom det som är kärnan i denna diskussion.

Ja, och för att komma runt hela problemet så är det klokt att använda minneskortsläsare och också är snabbare än vad kameran är på att tanka ur bilderna.

Tyvärr har Canon valt att inte hörsamma rådet som de har fått i många många år att ha en funktion där man väljer mode mass storage eller proprietärt format. Till och med Nokia har fattat det sedan många år tillbaka, men Canon är envisa. Som en parallel kan man se samma problem när det gäller scannrar - eftersom Canon är så emot tredjeparts applicationer så har Canon förlorat nästan alla Linux kunder och även om man inte kör linux så köper man inte en scanner av Canon då man inte kan lita att den kommer att fungera med kommande OS. Släpp drivrutinerna fria och låt folk utveckla sina egna lösningar - DET skapar mervärde för kunderna och säljer fler produkter...

jag har också en gammal 40d liggandes som reservkamera med den har jag aldrig haft några problem med raw, jpg eller överföring.. använder i mitt fall alltid canon eos utility för att föra över alla filer från kameran.

mycket märkligt iaf att raw-filerna "försvinner"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar