Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det har hänt igen,, RAW försvinner?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Jag har haft en liknande incident tidigare och förstod inte vad som hände, det gör jag inte nu heller.

Var ute och plåtade med ett gäng i Botaniska i Göteborg, bilderna låg kvar ett tag i kameran. I förrgår gick jag till en polare och visade honom bilderna. Han hade ingen kortläsare så jag anslöt min 40D direkt via USB. Han tittade på några bilder, JPG.

Jag berättade om den irriterande incidenten jag råkat ut för ett par månader tidigare, att mina RAW-filer helt plötsligt försvann. JPG fanns kvar men RAW försvann. Någon sa att det hade med Windows att göra och hantering av bildfiler.

Men nu har det hänt igen. Jag kopplade ur kameran, säker borttagning av USB-enhet, och gick hem. När jag kopplar in kameran igan, direkt via USB, så är samtliga RAW borta!

Vad händer?
Gör jag något fel?
Går det att återskapa filerna? (Har inte formaterat eller "klippt ut" några filer.)

Jag har haft en liknande incident tidigare och förstod inte vad som hände, det gör jag inte nu heller.

Var ute och plåtade med ett gäng i Botaniska i Göteborg, bilderna låg kvar ett tag i kameran. I förrgår gick jag till en polare och visade honom bilderna. Han hade ingen kortläsare så jag anslöt min 40D direkt via USB. Han tittade på några bilder, JPG.

Jag berättade om den irriterande incidenten jag råkat ut för ett par månader tidigare, att mina RAW-filer helt plötsligt försvann. JPG fanns kvar men RAW försvann. Någon sa att det hade med Windows att göra och hantering av bildfiler.

Men nu har det hänt igen. Jag kopplade ur kameran, säker borttagning av USB-enhet, och gick hem. När jag kopplar in kameran igan, direkt via USB, så är samtliga RAW borta!

Vad händer?
Gör jag något fel?
Går det att återskapa filerna? (Har inte formaterat eller "klippt ut" några filer.)

Det är helt omöjligt att ge dig ett svar på frågan eftersom du inte förklarar hur du kommer fram till att de är "borta".

Min gissning är att du försöker bläddra bland bildfilerna med Windows bildvisare och den kan inte visa RAW. Alternativt tittar du i något annat program som inte heller det kan visa RAW.

Har du tittar via Utforskaren och sett vad som ligger på kamerans minneskort?

Använd en minneskortläsare istället så ska du nog kunna se alla bilder. Det där med att ansluta kameran så att den dyker upp som en "kameraenhet" ställer till mer problem än det ger fördelar.

Skall genast testa kortläsare.

Kanske var jag lite otydlig, jag använde inget bildvisningsprogram, skulle bara kopiera filerna till min hd, så det var Windows utforskare...som visar alla filer oavsett om det är raw eller ini.

Hm,, det var ju skönt att jag kan meddela att det faktiskt finns kvar filer på mitt CF-kort.

Verkar som om det inte går att se andra filer än jpg om man använder utforskaren och "browsar" direkt via USB/40D.

Tack i alla fall, nu känner jag mig lite mer lugn...

Grejen är den att när du ansluter din kamera så dyker den inte upp i Utforskaren som en "flyttbar enhet" utan som en "kameraenhet" (tror jag iallafall) och då beror det på vad kamerans drivrutin väljer att presentera för innehåll till Utforskaren. Utforskaren visar förstås allt den kan, men om drivrutinen säger "här finns x antal JPG-filer" så går det förstås inte att visa några råfiler eftersom de "inte finns". I fallet med flyttbara enheter (USB-diskar, flashminnen, minneskort i kortläsare m.m.) så krävs ingen särskild drivrutin utan de uppfattas som "vanliga hårddiskar" (förenklat) och därmed kan Utforskaren se allt som finns på dem.

Men det borde väl inte vara några problem med en Canon 40D?? En kamera som varit med ett tag och jag har installerat drivisar för kameran, inkl alla medföljande program.

Men det borde väl inte vara några problem med en Canon 40D?? En kamera som varit med ett tag och jag har installerat drivisar för kameran, inkl alla medföljande program.

Jo jag tror problemet är i Windows.

Om jag fattar det rätt så funkar det så här:

a) Kortläsare. Windows visar vad som finns på kortet och försöker inga "tricks".

b) Kameran ansluten. Windows inser att det är en kamera, i en kamera finns det bilder, de skall vi visa. Letar på kortet, hittar JPG, javisst det är en bild - den visar vi. Hittar CR2, vad tusan är det för något? Den strunar vi att visa.

Det finns möjlighet att ladda ner för direktvisning av CR2 filer i Windows. Jag har för mig att det är från Canons site. Jag tror dock inte att dessa drivrutiner installeras när du installera programpaketet från CD:n som följde med kameran.

Jag kan ha fel, men så här har jag uppfattat det. Använder alltid kortläsare för att slippa "strul".

mvh
Anders

Här också!

Jag har precis samma problem! Jag fotograferar dock med en Nikon d300s men vid varje fotosession försvinner ett par raw-filer (fast motsvarande jpeg finns att hitta). Jag använder mig alltid av kortläsare. Detta är grymt irriterande! Är det någon som har en lösning på problemet skulle det verkligen vara väldigt uppskattat...

Jag har precis samma problem! Jag fotograferar dock med en Nikon d300s men vid varje fotosession försvinner ett par raw-filer (fast motsvarande jpeg finns att hitta). Jag använder mig alltid av kortläsare. Detta är grymt irriterande! Är det någon som har en lösning på problemet skulle det verkligen vara väldigt uppskattat...

Ingen lösning men en tanke

Är det bara en del av dina raw-filer som försvinner?

Kan det vara så att minneskortet eller kameran inte hinner eller missar att lagra ner både jpg- och raw-filerna?

Lösningen är att enbart fota i RAW. Är ni säkra på att ni tagit RAW+JPG? Kanske en av kamera inställningarna enbart kör med JPG, tex dummelägena. Iaf så var var det på Canon xxD och xxxD

7D är den enda kameran jag ägt som kan köra RAW i dummeläget.

/Stefan

Ingen lösning men en tanke

Är det bara en del av dina raw-filer som försvinner?

Kan det vara så att minneskortet eller kameran inte hinner eller missar att lagra ner både jpg- och raw-filerna?

Tack för input! Nu när du säger det så är det nog oftast (alltid?) så att det sker mitt i en serie av tätt tagna bilder. Kanske så att den som du säger helt enkelt inte hinner med. Så hur vet man då det? Det är ju fortfarande så att man riskerar att missa den bästa bilden vilket inte känns ok. Jag använder inga billiga minneskort och kameran i sig tycker jag inte borde komma med de här problemen i denna prisklass. eller?

Lösningen är att enbart fota i RAW. Är ni säkra på att ni tagit RAW+JPG? Kanske en av kamera inställningarna enbart kör med JPG, tex dummelägena. Iaf så var var det på Canon xxD och xxxD

7D är den enda kameran jag ägt som kan köra RAW i dummeläget.

/Stefan

Med risk att låta dum (...) men vad menar du med dummeläge? Och ja, jag är i alla fall säker på att jag fotar i RAW + JPEG, nästan alla bilder finns ju. Det fattas alltså ca en handfull RAW-filer per fullt 4GB minneskort.

Tack för input! Nu när du säger det så är det nog oftast (alltid?) så att det sker mitt i en serie av tätt tagna bilder. Kanske så att den som du säger helt enkelt inte hinner med. Så hur vet man då det? Det är ju fortfarande så att man riskerar att missa den bästa bilden vilket inte känns ok. Jag använder inga billiga minneskort och kameran i sig tycker jag inte borde komma med de här problemen i denna prisklass. eller?

Låter märkligt. Borde inte kunna hända tycker jag, men konstigare saker har man väl trots allt sett...

Prova att ta några bildserier och se om du kan tvinga fram problemet.

Med risk att låta dum (...) men vad menar du med dummeläge? Och ja, jag är i alla fall säker på att jag fotar i RAW + JPEG, nästan alla bilder finns ju. Det fattas alltså ca en handfull RAW-filer per fullt 4GB minneskort.

Stefan menar nog det helautomatiska läget "Gröna-rutan". På de flesta Canon kameror går det inte att fota i RAW om man använder det automatiska läget.

Stefan menar nog det helautomatiska läget "Gröna-rutan". På de flesta Canon kameror går det inte att fota i RAW om man använder det automatiska läget.

Ok, tack för klargörandet. Jag vet inte hur det är med Nikon där, i vilket fall som helst fotar jag inte på något automatiskt läge utan jag rör mig vanligen mellan A och M.

Ja gröna rutan menar jag och de andra förinställda inställningar som porträtt, sport, strand, natt etc.
Sätter man kameran på RAW eller RAW+JPG så försvonner RAW och det blir endast en enda fil, dvs JPG.
P, Tv, Av, A-dept, M, C1, C2 etc är de lägen på Canon som har RAW+JPG.
Enda Canon kameran jag känner till som klarar RAW+JPG och RAW i "gröna rutan" är Canon EOS 7D. kan inte svara för 550D eller 60D för de har jag ingen erfarenhet om. Men kameror innan dess var det så.

/Stefan

Ok, tack för klargörandet. Jag vet inte hur det är med Nikon där, i vilket fall som helst fotar jag inte på något automatiskt läge utan jag rör mig vanligen mellan A och M.

Då är det konstigt....... Om du bläddrar i kameran som visar all info om bildfilen. Säger den att den är i RAW?

/Stefan

Även jag är medveten om när det blir jpg+raw och när det enbart blir jpg... Men problemet uppstår alltså på de bilder där jag är helt säker på att det oxo skall finnas en raw

Även jag är medveten om när det blir jpg+raw och när det enbart blir jpg... Men problemet uppstår alltså på de bilder där jag är helt säker på att det oxo skall finnas en raw

Har du kollat i kamerans skärm. Den säger ju vilka filer som är skapade och inte enbart efter du kopplat den till datorn.
Detta är rätt bra att veta så man kan utesluta operativsystem, drivrutiner, mjukvara samt överföringsmetod.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar