Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med Närbildsfilter...

Produkter
(logga in för att koppla)

Harubla

Aktiv medlem
I helgen köpte jag ett Nikon 18-200 VR.
Redan innan jag köpte det hade jag börjat titta på närbildsfilter, eftersom jag inte har råd till ett riktigt makro objektiv.

Jag har letat runt på mer eller mindre hela internet efter information om dem. Allt jag hittat är exempelbilder och personer som säger hur nöjda de är. Dock har jag hört att man inte bör sätta på ett +4 på ett 200mm objektiv, för då blir det kortare. (?)

Har någon av er någon erfarenhet av dessa?

Och vilken sorts närbildsfilter borde jag inhandla för att komma så nära som möjligt?

Senast ändrad:
Jag kör med ett 50mm + Soligor mellanringar (kit med 12,20, 36mm) + Soligor närbildslinser (+1, +2, +4) som är köpa från CyberPhoto. Inte jättefarligt pris. Är nöjd med detta, men det kan absolut bli bättre. Nöjer mig med detta tills jag jobbat ihop till ett riktigt makroobjektiv.
Funkar såklart även med ditt 18-200.

Mellanringarna gör att du kan komma närmre, men när du har dessa på så kan du inte fokusera så väldigt långt bort. Du är då begränsad inom ett visst område att fokusera på när du har på dessa. Går ju självklart att ta bort dem sedan när man vill fota "normalt" igen, men det är lite krångligt och det är inget som går fort heller. Mellanringarna gör även att brännvidden blir längre (rätta mig om jag har fel!)...
Närbildslinserna fungerar som förstorningsglas. De förstorar alltså motivet mer eller mindre. Ingen jätteskillnad med dem måste jag säga. Då gör mellanringarna större nytta. Men kanske en bra kombination med båda två... har inte provat att fota makro utan närbildslins, ska prova nästa gång och se om det blir så stor skillnad!

Man måste skilja på Achromater (som innehåller två anpassade linser) och enkla förstoringsglas (som de flesta på marknaden förekommande "makroförsättslinser"). Det skiljer ganska mycket i bildkvalitet mellan dem!

Marumi har +3dioptri achromater i 72mm gänga vet jag, men inte var man kan få tag på dom...

Canon

Man måste skilja på Achromater (som innehåller två anpassade linser) och enkla förstoringsglas (som de flesta på marknaden förekommande "makroförsättslinser"). Det skiljer ganska mycket i bildkvalitet mellan dem!

Marumi har +3dioptri achromater i 72mm gänga vet jag, men inte var man kan få tag på dom...

Canons 250D (4 diop) och 500D (2 diop) verkar annars vara populära akromatiska linser. Många bra bilder med telezoomar och 500D på flickr. Sök t.ex. på "500D 70-200". Även här på FS finns en del om du kollar bilder tagna med 500D fast inte så många.

Canons 250D (4 diop) och 500D (2 diop) verkar annars vara populära akromatiska linser. Många bra bilder med telezoomar och 500D på flickr. Sök t.ex. på "500D 70-200". Även här på FS finns en del om du kollar bilder tagna med 500D fast inte så många.

Hur blir det med att sätta Canonprylar på Nikon, funkar det?

Jag kör med ett 50mm + Soligor mellanringar (kit med 12,20, 36mm) + Soligor närbildslinser (+1, +2, +4) som är köpa från CyberPhoto. Inte jättefarligt pris. Är nöjd med detta, men det kan absolut bli bättre. Nöjer mig med detta tills jag jobbat ihop till ett riktigt makroobjektiv.
Funkar såklart även med ditt 18-200.

Mellanringarna gör att du kan komma närmre, men när du har dessa på så kan du inte fokusera så väldigt långt bort. Du är då begränsad inom ett visst område att fokusera på när du har på dessa. Går ju självklart att ta bort dem sedan när man vill fota "normalt" igen, men det är lite krångligt och det är inget som går fort heller. Mellanringarna gör även att brännvidden blir längre (rätta mig om jag har fel!)...
Närbildslinserna fungerar som förstorningsglas. De förstorar alltså motivet mer eller mindre. Ingen jätteskillnad med dem måste jag säga. Då gör mellanringarna större nytta. Men kanske en bra kombination med båda två... har inte provat att fota makro utan närbildslins, ska prova nästa gång och se om det blir så stor skillnad!

Tack så mycket för ditt relativt långa och informerande svar.
Men du har inte någon uppfattning om vad skillnaden är om jag sätter +1 respektive +4 på mitt 18-200?

Tack så mycket för ditt relativt långa och informerande svar.
Men du har inte någon uppfattning om vad skillnaden är om jag sätter +1 respektive +4 på mitt 18-200?

Jag har för mig att högre tal (ex. +4) funkar bättre på längre brännvidder, tex. 200mm. Men om du tänkt fota i 18mm läget så kanske du ska välja +1 istället.
Som sagt inte alls säker, så kolla med fler innan du börjar handla :)

En bra artikel här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

En lång brännvidd och en försättslins med högt tal ger stor förstoring.
Den "minskar" brännvidden eller gör så att du får en kortare närgräns vilket alltså ger större förstoring.
Med 200mm och +4 får du en förstoringsgrad på 0,8 (+cropfaktor).
Sedan är frågan hur skarpt det blir.

Mvh,
Mattias

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto