ANNONS
Annons

Det här med ICC

Produkter
(logga in för att koppla)

Naglfar

Avslutat medlemskap
Jag har en tre år gammal Canon Powershot som jag fotar med. Jag antar att den använder sRGB? Sen har jag Photoshop CS2 som jag ställt in på AdobeRGB.

Sen nu så har jag installerat proprints icc-profil. Det jag undrar är hur jag ska bete mig i photoshop. Kommer mitt foto som jag bara drar över ifrån minneskortet till katalog att öppnas som AdobeRGB om jag öppnar den med PS eller måste jag konvertera?

Och när/hur ska jag använda mig av proprints icc? När jag behandlat klart bilden eller innan jag ens börjar fixa med bilden? Finns det isådanafall något enkelt sätt att göra det på flera bilder samtidigt så att jag slipper göra det för varenda bild jag håller på med.

Jag är antagligen lite smådum, men jag får inte grepp på det här med profiler.

Jag skulle ju först kontrollera om din kamera går att ställa in på Adobe RGB istället för sRGB, om du nu vill arbeta med Adobe RGB i Photoshop. Om det inte går skulle jag nästan rekommendera att du ställer in Photoshop till sRGB istället. Om du inte gör detta måste du konvertera bilden när du öppnar den i Photoshop.

Proprints profil kan du använda på två sätt, du kan utnyttja den för softproofing. Du går då in i Photoshops korrekturinställningar och aktiverar denna profil. Bilden du ser på skärmen ligger fortfarande kvar i din ursprungliga färgrymd, men du simulerar det utseende som bilden kommer att få när du får din utskrift.

Sedan kan du konvertera bilden till samma profil med kommandet »Konvertera till profil« innan du skickar iväg din bild.

Stefan

Kanske ska tillägga att de flesta vanliga skärmar har en färgrymd som ligger nära sRGB och att det därför kan bli lite förvirrande när man byter färgrymder och därför syns inte någon direkt skillnad på skärmen.

Softproofing skulle du gärna få utveckla lite Stefan om hur det funkar. De små erfarenheter jag har är att det bara fuckade upp min tangentbordsinställning i photoshop. Inte blev det likt printen heller...

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Kanske ska tillägga att de flesta vanliga skärmar har en färgrymd som ligger nära sRGB och att det därför kan bli lite förvirrande när man byter färgrymder och därför syns inte någon direkt skillnad på skärmen.

Det där är lite av en populär myt och det vore bra om det stämde. Men tyvärr har de skärmar jag testat ofta helt andra färgrymder än sRGB. Sedan att du inte skulle få en förändring på skärmen, även om din skärm skulle vara 100% sRGB låter konstigt. Om du konverterar från en färgrymd till en annan, då kommer du inte få en förändring, eftersom då färgerna ska vara exakt desamma. Om du tilldelar en annan färgrymd kommer utseendet ändras, även om din skärm har ett uruselt färgomfång. Så detta har inte med skärmens kapacitet att göra, utan snarare vad du gör.

Softproofing skulle du gärna få utveckla lite Stefan om hur det funkar. De små erfarenheter jag har är att det bara fuckade upp min tangentbordsinställning i photoshop. Inte blev det likt printen heller...

På vilket sätt påverkade dina tangentbordsinställningar? Jag har provat på Macar, både OS9 och OSX, och på Windows XP och 2000. Jag har aldrig sett detta, så jag är nyfiken.

Men annars är detta med softproofing lite svårt att få till. Ett bra trick är att dölja alla andra element på skärmen och bara se bild. Är du i Photoshop gör du det genom att trycka på tab-tangenten och sedan f-tangenten och till slut på både skift- och f-tangenten. PÅ så sätt kommer du bara visa bilden på skärmen och påverkas inte av svärtan och vitheten i paletter och menyer.

Stefan

Njae, jag skrev nära sRGB inte att den var sRGB. Vad jag menar är att ifall jag konverterar mellan färgrymder som ligger utanför sRGB så klarar skärmen ändå inte av att visa skillnaderna. T ex mellan adobe-98 och profoto. Finns väl ingen konsumentskärm som klarar av att återge någon av dessa färgrymder.

Sitter jag på en bärbar dator så är det ju inte säkert att jag kommer nära sRGB ens i skärmens återgivning.

Fast jag är nyfiken på skillnaden mellan att tilldela och konvertera en färgrymd.

När jag skulle softproofa så gick jag in och ändrade workspace och då försvann alla kortkommandon som jag anpassat. Det kanske finns andra sätt att softproofa men efter det tyckte jag det var lite meningslöst när det ändå inte stämde med printen.

I det akutella fallet så körde jag OSX + CS 2 och skulle proofa mot crimsons profil. Skärmarna är väl nån Eizo flexscan tror jag.

Bortsett från svartpunkten och seperationen i lågdagrarna så stämde våra kalibrerade skärmar bättre utan proof än med jämfört med crimsons printar.

Mvh
Maverick

Senast ändrad:
Maverick skrev:
Vad jag menar är att ifall jag konverterar mellan färgrymder som ligger utanför sRGB så klarar skärmen ändå inte av att visa skillnaderna. T ex mellan adobe-98 och profoto. Finns väl ingen konsumentskärm som klarar av att återge någon av dessa färgrymder.

Stämmer, ingen konsument skärm klarar av att visa AdobeRGB.

Fast jag är nyfiken på skillnaden mellan att tilldela och konvertera en färgrymd.

När du tilldelar en profil så säger du åt programmet att tolka alla pixlarna i filen med den nya profil du tilldelat, dvs du ändra innebörden av vad pixlarna i bilden betyder.

Normalt tilldelar man sällan profiler till bilder. En anledning till att tilldela en profil är ifall bilden saknar profil.

När du konverterar så ber du programmet räkna om alla pixelvärdena i bilden så att det ser så lika dana ut i den nya färgrymden (profilen) som i den gamla. Konverterar du till en färgrymd som är mindre så måste programmet anpassa färgerna i bilden för att få plats i den mindre färgrymden . Detta kan göras på många sätt beroende på vilket resultat du är ute efter, algoritmerna brukar använda en kombination av at krympa/skala/klippa färgerna i bilden. För att visuellt förstå vad dessa gör så kan man göra en s.k. softproof.

När jag skulle softproofa så gick jag in och ändrade workspace och då försvann alla kortkommandon som jag anpassat. Det kanske finns andra sätt att softproofa men efter det tyckte jag det var lite meningslöst när det ändå inte stämde med printen.

Förstår inte riktigt vad du gjorde. Men för att softproofa så går kan du gå in på menyn 'View->Proof Setup->Custom' välj profilen du vill prova.
Sedan kan du välja 'View->Proof colors'.

Mvh Roberto
www.tabi.se

Maverick skrev:
Vad jag menar är att ifall jag konverterar mellan färgrymder som ligger utanför sRGB så klarar skärmen ändå inte av att visa skillnaderna.

Ganska ointressant om den kan visa alla de färger som finns inom Adobe RGB eller inte, vanliga skärmar klarar ju faktiskt av att visa de flesta färger som finns i bilder. Om du tilldelar en färgrymd kommer du definitivt att se en skillnad även på en billig, dålig skärm. Om du konverterar från en liten färgrymd till en stor ska du inte se någon skillnad hur bra skärm du än sitter på.

Sedan om skärmen inte kan visa en röd färg som maxar ut på 255/0/0 är rätt oväsentligt för de flesta bilder. Och då menar jag inte att det är oväsentligt med bra skärmar. För en som arbetar med digital bild är det väsentlig att ha skärmar med så stort färgomfång som möjligt och med så korrekt färgåtergivning som möjligt.

Sitter jag på en bärbar dator så är det ju inte säkert att jag kommer nära sRGB ens i skärmens återgivning.

Du behöver inte sitta på en bärbar dator för detta. sRGB är framtaget för att motsvara en genom snittlig kontorsskärm, vilket innebär att 50% av alla skärmar är sämre :)

Sedan detta med att konvertera och tilldela. Det enklaste är ju att du läser mina artiklar här på fotosidan. Men enkelt uttryckt kan man säga att när du konverterar från t ex sRGB till Adobe RGB ändras dina värden i bilden så att du ska få samma färgåtergivning i båda fallen. Om du tilldelar ersätter du bara de grundfärger som sRGB har med de färger som Adobe RGB har. Eftersom de tre grundfärgerna i Adobe RGB är mer mättade kommer färgerna se mer mättade ut i bilden.

Helt rätt, det finns andra sätt att göra det på. Om du går till Visa > Korrekturinställningar > Egen (View > Proof Setup > Custom i engelsk version) och där väljer denna profil som du vill proofa mot, så ser du hur bildens utseende förändras.

För att detta ska stämma krävs det att du har en profil som har en bra softproof-del. Det vet jag att Crimsons profil har. Det krävs att du har en väl kalibrerad skärm och en vettig betraktningsmiljö. Men viktigast är att du bara ser bilden på skärmen. Om du har vita eller svarta element på skärmen kommer ditt färgseende att adapteras mot dessa valörer och du kommer att uppleva bilden som grå och trist. Försök och du kommer att se att din förhandsvisning stämmer bra.

Stefan

Förvisso sitter vi inte i rätt ljus på skolan för de har inte haft råd att investera i det. Istället sitter vi nedsläckt. Men det var ingen i klassen som tyckte att softproofen stämde särskilt väl. Inte vår lärare heller. Fast då mest med avseende på färgerna snarare än kontrasten.

Tack för svaren för övrigt.

Jag kommer nog inte åt dina artiklar då jag bara är rostmedlem här. Jag har dyra studielån numera så jag räknar med att jag kommer att få lära mig det här i skolan snart.

Du råkar inte veta vilken skärm som ersatt Eizo FlexScan S1921? Enligt vår lärare så lär du ha sagt att det är den mest prisvärda skärmen under 10k men den tillverkas inte längre verkar det som när jag tittar på Eizos hemsida.

Mvh
Maverick
Tack igen

Maverick skrev:
Men det var ingen i klassen som tyckte att softproofen stämde särskilt väl. Inte vår lärare heller. Fast då mest med avseende på färgerna snarare än kontrasten.

Det ska stämma, om det inte gör det har ni något fel i kedjan. Ni behöver minst ett betraktningsljus som har 5000K som färgtemperatur och minimum 500 lux som ljusstyrka.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar