Tony johansson
Aktiv medlem
Kan det verkligen vara så enkelt ? Kommer att pröva vid nästa tillfälle det blir aktuellt med att ta en uppsättning bilder som skall sammanfogas till ett panorama.f8 och fokus på oändligheten, klart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan det verkligen vara så enkelt ? Kommer att pröva vid nästa tillfälle det blir aktuellt med att ta en uppsättning bilder som skall sammanfogas till ett panorama.f8 och fokus på oändligheten, klart.
Sweet Jesus !Ja, så enkelt är det att komma väldigt nära "bästa möjliga" inställningar.
Norman Koren räknar fram ungefär bländare 8 i länken jag gav (se Sweet spot) för "optimum performance" med fullformatssensor.
Man får naturligtvis fundera lite ifall man vill ha någon lagom skarp förgrund med i bilden, och ifall kamera eller motiv riskerar att röra på sig, och kanske testa just det objektivexemplar man använder, och så vidare, men som tumregel ger f/8 bästa skärpa vid oändligheten.
Man kan inte blända ner lika mycket med små kamerasensorer innan diffraktionen börjar spela roll: välj kanske f/5.6 med normal APS-C sensor. (Koren har rätt...). På små kompaktkameror brukar det inte ens vara möjligt att ställa in f/16. Det skulle inte vara vettigt.
[...] och blända ner till f:8, så når man det optimala skärpedjupet.
Absolut inte !Nej, inte alls. Det man får är bästa skärpa vid oändligheten, och det är ju inte så dumt.
Jo, det kände jag till sedan tidigare.Dessutom ger f/8 vid de flesta brännvidder helt OK skärpedjup, så man slår två flugor i en smäll. Vill man ha större skärpedjup försämrar diffraktionen skärpan.
Det var en nyhet för mig.och vill man ha mindre skärpedjup försämrar den stora bländaren däremot skärpan på oändligheten
Absolut ! Tack för klargörandet.Lagom är ofta bäst.
Bländare f/8 är visserligen skarpare, men f/2.8 är förvånansvärt bra om man jämför:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232222
Du han före i detta resonemanget här, ser jag.Fast på bländare 2,8 blir nog skärpedjupet lite för litet för den typ av panoramafoto som det är frågan om här. Det beror på hur långt bort det närmsta föremål som man vill ha i fokus ligger.