Annons

Det här har jag - Objektivfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej. Den här utrustningen har jag..
Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
Canon EF 28-105 3,5-4,5 macro Ultrasonic
Canon EOS 40D
on EF 50mm f/1.8 II
Canon EOS 350D
+ batterier, minneskort och filter.
Och studioblixtar.
jag älskar att ligga i gräset och ta macrobilder.
Har inget macro nu.
Men måste ändå prioritera nu..
Ska fotografera en del bröllop i sommar och behöver ett objektiv till det. Blir en del bilder i kyrkan.
Får max kosta 4000 kr begagnat.
Kom gärna med tips på objektiv.
mvh camilla

EF 85 f/1.8 skall kosta max 3000 begagnat.

Ljusstarkt, tyst och förvånadsvärt bra. Självklart är 85 f/1.2L bättre men löjligt dyr och inte så mycket bättre.

jag älskar att ligga i gräset och ta macrobilder.
Bröllopslinser kan jag inte, men om du löser det för max 3.500:- så har jag ett budget-tips på macro.

Själv köpte jag en Raynox DCR-250 Makrolins för otroligt billigt macrofotografering.
För 500:- så förvandlades min 70-200 till ett riktigt roligt macroobjektiv (upp till nästan 2x förstoring på 200mm!). Fungerar även på 50/1.8 men ger då mindre förstoring. Bör fungera fint även på dina linser.

Tack så mycket för svar från er.
EF 85 f/1.8 är det ett canon objektiv?

ska även kolla på ett raynox.
mvh camilla

förutom 85:an är väl en ljusstark telezoom en nödvändighet vid bröllopsfoto i kyrka, alltså, en 70-200/2,8 är väl det de säger man behöver, i nödfall får man väl ta till en ljussvagare, du kan ju få 4:an begagnad för ca 4 000 kr

förutom 85:an är väl en ljusstark telezoom en nödvändighet vid bröllopsfoto i kyrka, alltså, en 70-200/2,8 är väl det de säger man behöver, i nödfall får man väl ta till en ljussvagare, du kan ju få 4:an begagnad för ca 4 000 kr

En 70-200L 4.0 ska jag köpa. Det har jag bestämmt redan.
Tack för svar. mvh camilla

Jag säger också ett 85/1,8. Har själva det till innesport från och till men även vid bröllop som jag i o f s inte fotar mycket är det ett mycket dugligt objektiv också till. Lycka till!

//Ronney

Canon EF100F/2 glöms alldeles för ofta bort när man nämner 85F/1.8... :) Ett faktiskt bättre objektiv om man trivs med (den aningens längre) brännvidden - 85mm ger mer "plats" på en cropkamera. Själv föredrar jag 100mm.

70-200F/4IS rekommenderas starkt härifrån också! :)

Canon EF100F/2 glöms alldeles för ofta bort när man nämner 85F/1.8... :) Ett faktiskt bättre objektiv om man trivs med (den aningens längre) brännvidden - 85mm ger mer "plats" på en cropkamera. Själv föredrar jag 100mm.

70-200F/4IS rekommenderas starkt härifrån också! :)

långt ifrån alla är överens om att 100:an är bättre än 85:an, möjligen lite mindre ca vid full bländaröppning, men en del tycker inte att den är lika skarp. Men vet att det finns delade meningar. I grunden är det ju väldigt identiska objektiv, samma konstruktion, med små ändringar, nog omöjligt att med blotta ögat att se någon kvalitetsskillnad på resultatet.

Om ändå 100 och macro är på tapeten varför inte ett ef 100/2,8 macro? Ett jättebra objektiv som kostar under sextusen nytt. Om det går att leva med den lägre ljusstyrkan då förstås?

Tja, jag menade inte bättre i en absolut mening - utan precis som jag skrev: "...om man trivs med (den aningens längre) brännvidden...."

För mig passar 100mm bättre än 85, även om skillnaden är liten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar