Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Det går inte att hitta filen c:... men andra filer hittas...

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Hej,
När jag skulle installera ett program som finns i en exe-fil så fick jag följande felmeddelande: "Det går inte att hitta filen c:\... Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen."
eller
"Filen eller katalogen skadad och kan inte läsas."
Filen kan köras i en andra datorer. Dessutom kan flera andra exe-filer köras i denna dator.
Har kört chkdsk/F men filen uppges vara ok.
Har sett en massa frågor och svar om detta problem på nätet men ingen metod som jag vågar mej på.
Hälsningar
Harald
 
Vad är det för program? Är det fotorelaterat? Vad heter exe-filen?

Det felmeddelande du får, avslutas det med tre punkter eller är det ett långt felmeddelande med mer information?
 
Felmeddelandet ser ut som jag skrivit det utan några extra punkter.
Det är Adobe Design Premium CS3 som man enligt licensen får ha installerat på två datorer.
Jag har det installerat på en dator.
Det jag funderar över är varför samma installation fungerar på en dator men inte på en annan. På "problemdatorn" kan jag installera andra program med exe-fil utan problem.
/Harald
 
C:\... är ju lite märklig felbeskrivning och ser ju ut som en förkortning av en längre sökväg. Det kan ju vara så att installationen kräver någon form av komponent (typ .net framework) och att den komponenten finns på den ena datorn men inte den andra.

Har du installationsfilen på en USB-sticka eller är den kopierad till hårdisken?
 
Jag har testat att kopiera till en sticka och även kört som administratör. Operativsystemen är Win 10 med 64 bit på båda. Det som står på nätet om detta är att det kan ha att göra med AVG men jag kör med inbyggda Defender. Den krånglande datorn är en äldre 17" ASUS speldator. Kan dock köra bildspel och video på den och den är tämligen snabb. Jag ska prova om det finns flera Win uppdateringar.
Tack så länge!
/Harald
 
Nej den har en SSD på 500 GB som endast innehåller Microsoft Office och några videoediterinsprogram. Jag har tittat vidare på nätet och där är tydligen detta problem väl känt men utan någon lösning. Någon hade tagit bort AVG och då funkade det men jag använder ju Defender. Det är kanske fel att tro att en över 10 år gammal speldator ska kunna härbergera ett lika gammalt Adobe creative suite.
/Harald
 
Kan det ha med detta att göra, eller du kanske inte har kommit så långt än?

 
Jag vet att Adobe har slutat med support för både CS2 och CS3. Därför har jag nu skaffat ett knäckt program för suite 3 med Photoshop CS3. Eftersom jag har köpt programmet och har licens för CS3 anser jag mej ha rätt att använda CS3 på två datorer enligt det licensavtal jag har. Om Adobe inte vill ge support på CS3 struntar jag i. När jag köpt Suite 3 så upptäckte jag några fel i Photoshop CS3 som gav blå skärm. När jag skulle felanmäla detta så ville de ha betalt för att ta emot denna anmälan! Samma sak hände med Microsoft och Office. Licensen för t ex Dos 5.5 gäller i 50 år. Därefter har användaren rätt att använda och sälja programmet. För produkter som saknar någon tidsgräns angiven gäller upphovrätten 70 år. När det gäller Dos 5.5 så använder jag det programmet för processtyrningsprogram skrivna i Pascal. Jag får dock inte använda Dos 5.5 fritt eftersom 50 år ännu inte förflutit från inköpsdatum. 50 år gäller även för Pascaleditorn eftersom de angett denna tidsgräns i licensavtalet. 70 år gäller ju också för musikinspelningar. Ingen kan med några lagliga medel hindra någon från att fritt sälja musikinspelningar som är äldre än 70 år. Samma sak gäller för datorprogram och skriven text!
/Harald
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.