Annons

Det går inte att förminska bilden!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias Gulliksson

Aktiv medlem
Har aldrig haft detta problem tidigare men nu kan jag inte få ner bildstorleken.

Laddade in en bild från kameran som jag omvandlade till TIFF jobbade ett tag i PS. Nu när jag tar tillbaka den till jpeg för att kunna göra den mindre utrymmeskrävande så jag kan lägga ut den på FS så går det inte. Måste göra bilden mikroskopisk för att den ska gå under 250kb, vad är felet. Har jag en upplösning på ca 600x400 så är bildstorleken 750kb.

Tacsam för svar då jag är totalförvirrad.
 
Hmmm.. du ska ju inte använda proprints profil om du ska visa bilderna på FS... sRGB ska det va. Kan inte minnas att jag någon gång haft jpeggar på 750kb i 600x400
 
Det bästa sättet är att minska dpi till 72 i "bildstorlek". Det räcker för skärmen, dock inte för att printa ut den.
Dessutom kan Du minska den i "Spara för webb" genom att dra ned kvaliteten från 100 procent till omkring 80.
 
Dpi betyder "dots per inch", dvs bildens upplösning.
Min digitala kamera ger mig 300 dpi i det bästa jpeg-formatet. Dessa behövs för att får skärpa, när jag skriver ut bilden på papper.
En datorskärm kan inte ta vara på alla dessa dpi.
Du ser med andra ord ingen skillnad på skärmen om det är 300 eller 72.
Om Du tar upp en bild med 300 dpi i Photoshop så får den visserligen plats på skärmen på grund av att Photoshop har automatisk minskat ned den.
I övre marginalen står då t ex 33%.
Bilden är alltså mycket större än skärmens yta. En minskning till 72 dpi gör att bilden får plats på skärmen och är inte för stor för fotosidan om Du också samtidigt begränsa totalen till max 250 kB genom att dra ned kvaliteten till mindre än 100 procent om den skulle överstiga 250 kB, vilket kan hända fast Du bara har 72 dpi.
Med andra ord: För att minska bilden ändra till 72 dpi och dra ned kvaliteten till mindre än 100 procent så att Du får den under 250 kB.
 
Eller så skiter du i dpi/ppi och gör om bilden till 640 pixlar på längsta ledden (Ctrl+Alt+I). Därefter "Save for Web" och till sist "Optimize to Filesize" genom att trycka på den lilla ringen med en pil inuti (om du använder Photoshop)!

/Pontus
 
Men... DPI-värdet har absolut inget att göra med filstorleken. om det står 9000 eller 100 spelar ingen roll sett ur filstorlek.. Det är bara ett mått på hur tight du vill packa pixlarna när man skriver ut..

600x400 pixlars upplösning ger tusan i mig mycket sällan större filer än 200kb i jpgkvalité 10
 
Bara en detalj: blanda inte ihop dpi och ppi. "Dots per inch" talar man om vid utskrifter. En skrivare kan skriva ut en bild i t ex 2880 dpi, medan bildfilen i sig fortfarande kan ha exempelvis 360 pixlar per tum.

/Messerschmidt
 
PPI DPI eller vad man nu vill kalla det.
När det gäller filstorlek i megabyte eller hur stor bilden visas på skärmen, så har DPI/PPI ingen som helst betydelse.

DPI är bara en instruktion hur tätt pixlarn skall skrivas ut på pappret.

Vad som däremot har betydelse för hur stor bilden visas på skärmen och hur stor filen i Mb blir är hur många pixlar bred och hög bilden är.

2000 x 1000 1 dpi
är större på skärmen och större i megabyte än 1000 x 500 1000 dpi.
 
FILM) (ulltand skrev:
Har du verkligen koll på hur det fungerar?
Det är bildens upplösning jag menar.
Du behöver en upplösning på 300 för att bilden blir skarp på papper, medan Du inte ser någon skillnad på skärmen om Du har 300 eller 72.
Men minskar Du till 72, då får Du oftast under 250KB, medan Du behåller "dokumentstorleken".
Minskar Du istället bredden till 600 och behåller Dina 300 i upplösning får Du inte heller mer än 250KB, men Din dokumentstorlek minskas till ca. 5 cm från 20 cm, och då förlorar Du möjligheten att förstora en redan förstorad bild på skärmen, vilket vissa webbsidor medger, t ex på vår www.ffim.se kan Du klicka på den förstorade bilden och förstora den ytterligare under förutsättning att Du har laddat upp en bild med endast 72.
 
Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Det är bildens upplösning jag menar.
Du behöver en upplösning på 300 för att bilden blir skarp på papper, medan Du inte ser någon skillnad på skärmen om Du har 300 eller 72.
Men minskar Du till 72, då får Du oftast under 250KB, medan Du behåller "dokumentstorleken".
Minskar Du istället bredden till 600 och behåller Dina 300 i upplösning får Du inte heller mer än 250KB, men Din dokumentstorlek minskas till ca. 5 cm från 20 cm, och då förlorar Du möjligheten att förstora en redan förstorad bild på skärmen, vilket vissa webbsidor medger, t ex på vår www.ffim.se kan Du klicka på den förstorade bilden och förstora den ytterligare under förutsättning att Du har laddat upp en bild med endast 72.

Hur många skärmar har 72 ppi?
Sist jag mätte kom jag fram till att min gamla 15" hade ca 85 ppi, med den upplösning jag kör med.
Sen att bara ändra ppi/dpi i PS kan ju inte hjälpa dig överhuvud taget.
Du måste då ha "Ändra bildupplösning" ikryssat.
Hur vet du då vilken storlek du ska skriva in?
Du får ta fram tumstocken och mäta skärmen.
Betydligt enklare att då bara ändra storleken till max 600 x 400 pixlar och helt strunta i allt vad ppi/dpi heter.

Det här med dpi och ppi verkar vara en outömlig källa till förvirring.


/Thomas
 
Antalet pixlar i en bild säger vilken upplösning den har. (Och även hur stor filen blir, beroende på vilken grad av komprimering du valt när du skapar JPG). Vill du veta hur stor bilden blir i centimeter behöver du veta med hur många dpi (ppi) den ska visas i. Om din skärm har 72 dpi kommer en bild som är 72 pixlar bred bli 1 tum, 2,5cm. I en skrivare kan du ändra öpplösning, dpi, och på det sättet ändra bildens bredd.

När du lägger ut en bild på en web-sida kan du aldrig styra hur stor bilden kommer bli i centimeter, det beror på vilken skärm man tittar med, och hur den är inställd. Det enda som är intressant då är upplösningen i pixel.
 
Tobias Gulliksson skrev:
Jo jag spara i jpeg, har aldrig varit ett problem förut. Kan det vara något med att jag börjat använda Proprints icc-profil?
Om du bäddar in en ICC-profil i en bild, blir den totala filstorleken lika med bildens filstorlek och profilens filstorlek tilsammans. En bildfil på 50 kb med en inbäddad profil på 900 kb blir alltså ungefär 950 kb. Hur stor är Proprints profil?

För övrigt bör du, som Jesper säger, använda sRGB för bilder som ska visas på nätet.
 
Wolfgang skrev:
Det är bildens upplösning jag menar.
Du behöver en upplösning på 300 för att bilden blir skarp på papper, medan Du inte ser någon skillnad på skärmen om Du har 300 eller 72.

Helt riktigt.


Men minskar Du till 72, då får Du oftast under 250KB, medan Du behåller "dokumentstorleken".

Sant vad gäller dokumentstorlek. Har ingen betydelse gällande filstorlek, 1 ppi eller 1000 ppi, samma storlek i megabajt.

Minskar Du istället bredden till 600 och behåller Dina 300 i upplösning får Du inte heller mer än 250KB, men Din dokumentstorlek minskas till ca. 5 cm från 20 cm, och då förlorar Du möjligheten att förstora en redan förstorad bild på skärmen......


Om du minskar storleken i pixlar, kommer filstorleken att minska. Du har helt rätt vad gäller storlek på pappret.

Du skrev tidigare att du fick 300 dpi:s bilder direkt ut från kameran. Sanningen är att bilder i kameran inte har någon dpi. Det är först i ett bildbehandlingsprogram som bilden får ppi.

Se http://www.megapixeln.net/skarm.php för att jämföra filstorlek, 1 ppi kontra 300 ppi.

För att minska filstorleken kan man göra 2 saker.

1. Minska bildens storlek i pixlar. Ex.vis från 800 x 400 till 400 x 200.

2. Spara den som jpeg eller annat komprimerande format.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.