ANNONS
Annons

Det finns hopplösa fotouppdrag!

Produkter
(logga in för att koppla)
TIPS!

Om uppdragsgivarn har synpunkter, skäll ut dem ordentligt.

Fråga hur de kan ha en sån "suddig" uppsättning, ska folk behöva se så här suddiga människor. Se till att de "skärper sig" nästa gång!

:)

TIPS!

Om uppdragsgivarn har synpunkter, skäll ut dem ordentligt.

Fråga hur de kan ha en sån "suddig" uppsättning, ska folk behöva se så här suddiga människor. Se till att de "skärper sig" nästa gång!

:)

Det är nog ingen fara i mitt fall, jag tror hon blir nöjd om det går att se att det är dans på scen som pågår! F.ö. gäller ju devisen att man får vad man betalar för, och i mitt fall utgick inget honorar.

Jag ska nog få ihop 8-10 bilder som blir till belåtenhet. Jag ska skruva litet i Gimp efter råd här, och kanske även svartvitifiera.

Per.

Det är nog ingen fara i mitt fall, jag tror hon blir nöjd om det går att se att det är dans på scen som pågår! F.ö. gäller ju devisen att man får vad man betalar för, och i mitt fall utgick inget honorar.

Jag ska nog få ihop 8-10 bilder som blir till belåtenhet. Jag ska skruva litet i Gimp efter råd här, och kanske även svartvitifiera.

Per.

Med tanke på det lilla jag sett i forumet kommer du lätt att fixa de bilder du behöver ... troligtvis fler än du tror! Skruva och dra ... kör hårt! Tänk bara på att inte urskulda dig vid leverans. Det är bara du som har en förutfattad mening hur du trodde resultatet skulle bli ... inte mottagaren ... de kommer att vara j-ligt nöjda bara de fastnat på bild ;-)

Vore roligt att se lite resultat från dina experiment i Gimp ... lägg upp några bilder här vetja ... eller släng upp ett bildspel (slide.com) enkelt och gratis!

Per.

Jo, jag busade mest, men visst kan det vara knepigt att säga nej ibland. Och andra gånger kanske kraven är betydligt mindre än dem man ställer på sitt arbete själv.
Men de nya FX kamerorna har verkligen gjort en lite kaxigare inför tidigare hopplöst besvärliga miljöer.

Ett litet tips kan vara att testa en del bilder i Svart/vitt, om de inte funkar i färg. Ibland kan man få till trevliga kontrastrika bilder av sådant man tänkte kassera.

"dansläraren hade sett att jag använde en kamera som hon tyckte såg dyr ut, så då borde jag ju vara en kompetent fotograf!"

Älskar det citat haha!

Om man får chansen att foto vid en repetition (eller dyl utan publik) borde man väl kunna be dom dra på med mer ljus eller rigga eget ljus och blixtar. Allt för att få bra bilder för dokumentation/promotion.

Epilog

Jo, historien fick ett lyckligt slut! Jag ägnade en kväll åt att försöka följa alla kloka råd här och sätta samman något som jag vågade visa. Det blev avsevärt flera bilder än jag tänkt mig; min rådgivare (min fru) ville inte alls välja bort lika mycket som jag , bland annat därför att det fanns en del småknattar, och andra, som borde få vara med på bild. Dessutom ser hon inte lika mycket till det tekniska som jag.

De flesta bilder beskars och skruvades en aning i kurvorna; en del som var allt för hopplösa fick bli svartvita. Inte så tokigt det heller. Ni är välkomna att kolla, om ni vill, men håll igen kritiken en aning, va? Jag kanske väljer ut några bilder som ni får riva och slita i...

Uppdragsgivaren blev i alla fall mycket nöjd med resultatet, det var ju kul! Och jag fick en rejäl lektion i hur man gör och inte gör! Tack för all hjälp!

Per.

http://www.pulpeten.se/flamenco/scen/index.html

PS. Bilderna ligger i originalstorlek bakom mellanstorleksbilderna, om någon vill ge mig fler lektioner... DS

Senast ändrad:
Tycker det var schyssta bilder.
Ibland när det är ritkigt knepiga förhållanden och man inte känner sig riktigt tillfreds med den tekniska kvaliteten på bilderna brukar jag peppa mig med att jag hoppas dom tittar på bilder från samma tillfälle tagna med någon kompaktkamera eller ljussvagt objektiv. Då lär ens egna bilder lyfta sig ganska avsevärt från dessa. Jag fotar ju bröllop och ibland kan ju ljuset vara svårbemästrat, men då njuter jag ändå lite halvt skadeglatt åt hur mycket bättre mina bilder kommer bli än tant Olgas som står bredvid och blixtfotar med en Ixus. Antagligen rent självförsvar för den svåra ångesten man känner när man inte kan få till det där 100%:iga som man vill ha. Men det går ju bara inte alltid om man är begränsad av ljus och inte kan sätta upp blixtar.

Epilog 2

Jag blev tillfrågad om att fotografera även årets upplaga av flamencoshowen, men tackade nej. Eventuellt smyger jag dit ändå, fast på genrepet, men mest för att se om jag lärt mig något.

Reklamaffischen för året upplaga av dansen pryds i alla fall av den här bilden, tagen av yours truly förra året: Det blev riktigt snyggt i stort format! Svärtan i bildens överkant går väldigt snyggt ihop med bakgrundsaffischens bakgrund.

Per.

PS. Skärpan är avsevärt mycket bättre i originalstorlek; här är det tumnagelprogrammet som skalat om slarvigt. DS

Bilagor

• 050-Pernilla_0905_X.JPG.medium.jpg
    050-Pernilla_0905_X.JPG.medium.jpg
    14.7 KB · Visningar: 166
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar