perstromgren
Aktiv medlem
Jag fick en förfrågan om jag ville hjälpa till att ta bilder på en daansuppvisning, där min hustru skulle medverka. Dansläraren hade sett att jag använde en kamera som hon tyckte såg dyr ut, så då borde jag ju vara en kompetent fotograf! Smicker går hem, så jag ställde upp.
I teaterlokalen (Scalateatern i Karlstad) hade de en belysning på scenen som kan betraktas som kolkällare med mysbelysning... Det går ju fint att dra upp känsligheten och använda stativ, men de jäklarna rörde ju på sig också! Scackspelare hade ju gått fint liksom, men flamencodansare!
Jag drog upp till ISO 3200 och körde min 50/1.8 med full glugg men det hjälpte inte; jag fick sällan tider kortare än 1/80s. Dessutom var det ju sällan något vitt ljus. Suck.
Jag fick med mig några lärdomar:
1. Tacka nej.
2. Lär dig hur du byter objektiv i mörkret.
3. Lär dig var knapparna sitter på din kamera, så att du kan använda dom i en kolkällare.
4. Kolla i förväg om det finns några vettiga fotovinklar. (Det gjorde det inte, främsta raden kav ingen uttrymme för en fotograf.)
5. Ta bilder under repetition, inte på föreställning!
Hoppas någon lika oerfaren som jag kan ta varning!
Per.
I teaterlokalen (Scalateatern i Karlstad) hade de en belysning på scenen som kan betraktas som kolkällare med mysbelysning... Det går ju fint att dra upp känsligheten och använda stativ, men de jäklarna rörde ju på sig också! Scackspelare hade ju gått fint liksom, men flamencodansare!
Jag drog upp till ISO 3200 och körde min 50/1.8 med full glugg men det hjälpte inte; jag fick sällan tider kortare än 1/80s. Dessutom var det ju sällan något vitt ljus. Suck.
Jag fick med mig några lärdomar:
1. Tacka nej.
2. Lär dig hur du byter objektiv i mörkret.
3. Lär dig var knapparna sitter på din kamera, så att du kan använda dom i en kolkällare.
4. Kolla i förväg om det finns några vettiga fotovinklar. (Det gjorde det inte, främsta raden kav ingen uttrymme för en fotograf.)
5. Ta bilder under repetition, inte på föreställning!
Hoppas någon lika oerfaren som jag kan ta varning!
Per.