Annons

Det finns hopplösa fotouppdrag!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag fick en förfrågan om jag ville hjälpa till att ta bilder på en daansuppvisning, där min hustru skulle medverka. Dansläraren hade sett att jag använde en kamera som hon tyckte såg dyr ut, så då borde jag ju vara en kompetent fotograf! Smicker går hem, så jag ställde upp.

I teaterlokalen (Scalateatern i Karlstad) hade de en belysning på scenen som kan betraktas som kolkällare med mysbelysning... Det går ju fint att dra upp känsligheten och använda stativ, men de jäklarna rörde ju på sig också! Scackspelare hade ju gått fint liksom, men flamencodansare!

Jag drog upp till ISO 3200 och körde min 50/1.8 med full glugg men det hjälpte inte; jag fick sällan tider kortare än 1/80s. Dessutom var det ju sällan något vitt ljus. Suck.

Jag fick med mig några lärdomar:

1. Tacka nej.
2. Lär dig hur du byter objektiv i mörkret.
3. Lär dig var knapparna sitter på din kamera, så att du kan använda dom i en kolkällare.
4. Kolla i förväg om det finns några vettiga fotovinklar. (Det gjorde det inte, främsta raden kav ingen uttrymme för en fotograf.)
5. Ta bilder under repetition, inte på föreställning!

Hoppas någon lika oerfaren som jag kan ta varning!

Per.

Jag fick en förfrågan om jag ville hjälpa till att ta bilder på en daansuppvisning, där min hustru skulle medverka. Dansläraren hade sett att jag använde en kamera som hon tyckte såg dyr ut, så då borde jag ju vara en kompetent fotograf! Smicker går hem, så jag ställde upp.

I teaterlokalen (Scalateatern i Karlstad) hade de en belysning på scenen som kan betraktas som kolkällare med mysbelysning... Det går ju fint att dra upp känsligheten och använda stativ, men de jäklarna rörde ju på sig också! Scackspelare hade ju gått fint liksom, men flamencodansare!

Jag drog upp till ISO 3200 och körde min 50/1.8 med full glugg men det hjälpte inte; jag fick sällan tider kortare än 1/80s. Dessutom var det ju sällan något vitt ljus. Suck.

Jag fick med mig några lärdomar:

1. Tacka nej.
2. Lär dig hur du byter objektiv i mörkret.
3. Lär dig var knapparna sitter på din kamera, så att du kan använda dom i en kolkällare.
4. Kolla i förväg om det finns några vettiga fotovinklar. (Det gjorde det inte, främsta raden kav ingen uttrymme för en fotograf.)
5. Ta bilder under repetition, inte på föreställning!

Hoppas någon lika oerfaren som jag kan ta varning!

Per.

Jag skall definitivt tänka mig för. Kan nästan se mig själv i denna oerhört trassliga situation. Hoppas du fick några fina bilder i alla fall! Mvh, Pontus

Har vi inte alla varit i den där situationen. =)
Man tar lite illa vid sig i början att det inte gick nå bra och att man helt enkelt får lov att säga ibland att "det blev inga bilder". Sånt händer. Samtidigt måste ju du som fotograf veta att du behöver aldrig visa bilder du inte är nöjd med bara för att någon förväntar sig bilder. Det är lite att jämföra med att ingen förväntar sig nog att du kör från Sthlm till Gbg när det är dåliga förhållanden ute.

En sak som jag har kommit på fungerar bra för mig är att dra på duktigt med ISO så att det syns någolunda. Sedan kan du ju alltid leka med bilderna i t.ex Lightroom om du fotar i rå-format. Det är toppen att kunna ändra exponeringen i efterhand, om du inte redan är bekant med rå-formatet. Där kan du även ändra färgen på ljuset, från t.ex gult till kallare blått.

Mycket ISO brukar ge mycket brus, men varför inte låta det vara så och göra om till svart/vitt då? Digitalt brus är ju inte samma sak som den analoga fotografins kornighet, men något åt det hållet iaf och du kan få konstnärliga bilder istället för knivskarpa bilder. =)
Tiden på 1/80 är ju riktigt bra, själv har jag ofta 1/30 när jag fotar spelningar och det går förvånansvärt bra.

Det är inte alltid man behöver tacka nej, men jag gör det vid frågor om att fota bröllop. Det gör jag bara inte. Det finns så många andra som gör det bättre än mig. ;)

Och kom framförallt ihåg att övning ger färdighet. Vill man lära sig att fota i mörker och byta objektiv och hitta på kameran i mörker, så skulle jag kunna rekommendera att kolla med kommunen om de har någon lokal där det spelas musik. I Falun har vi Arenan, www.falun.se/arenan, där ungdomar och även väl etablerade band spelar hela våren och hösten. På sånna ställen finns det sällan några hårda krav på att bilderna ska vara bästa möjliga och jag har enbart haft positiva upplevelser där jag är och fotar.

Senast ändrad:
Fast tränar man aldrig under svåra omständigheter är det ju svårt att bli bättre.

Har själv fotat en studentbalkortege idag, strålande sol, folk som springer kors och tvärs (mest i vägen), vägskyltar som blänker och balpar som har fullt upp med att le in i alla kameror. Men killen som gav mig uppdraget var väl medveten om att jag är lägsta graden av nybörjare så man kan ju inte göra mer än sitt bästa. Och jag har nog lärt mig en hel del idag också.

Tack för råd och ryggdunkningar!

Helt uselt blev inte allt, men jag får vara glad om jag hittar 10 tittmöjliga bilder av 230 exponeringar. Jag lät kameran lagra både NEF (raw) och jpeg, så jag har lite att jobba med.

Ungefär så här ser de ut. Jag överskärpte nog detta exempel, men ni förstår säkert hur det kan se ut.

Denna bild är tagen på ISO 1600, 1/80s, bl 4.5, 50mm.

Bilagor

• flamenco,jpg.jpg
    flamenco,jpg.jpg
    41.3 KB · Visningar: 2,305

Helt uselt blev inte allt, men jag får vara glad om jag hittar 10 tittmöjliga bilder av 230 exponeringar. Jag lät kameran lagra både NEF (raw) och jpeg, så jag har lite att jobba med.

Ungefär så här ser de ut. Jag överskärpte nog detta exempel, men ni förstår säkert hur det kan se ut.

Riktigt Ok ... vad jag kan se på en sån liten bild!

Tack, det var bussigt! Men det mesta ser ut mer åt dt här hållet:

Rött, hett och lite oskarpt.=)
Oskärpan talar om att det är rörelse. Dans på bild som är helt utan rörelseoskärpa ser arrangerat ut för mig. Det samma gäller på spelningar. De flesta som fotar musik vet att det är accepterat att det är oskärpa på en hand över en gitarr eller att någon hårdrockare slänger med håret.

Vad gäller antalet "lyckade" bilder så brukar jag ha en liten regel för mig själv, att har jag runt 10% bilder som jag gillar då är det en bra omgång. Det blir mycket som det aldrig blir något av, men jag har drivor med skivor av sparat material. Aldrig slänga något, det kan passa en annan gång, när du kommer på att du fotade en mås som flög förbi och lämnade hemsk rörelseoskärpa en sommardag för 4 år sen. ;)

Inte så illa i det ljuset! Jag fotar en del på konserter och dylikt. Dåligt ljus och folk som inte kan hålla sig stilla :)

Blir en bild av 10 använbar, så är det inte så illa.

Här finns en del av den där resterande tiondelen: minnesbild.com

I min ringa erfarenhet är det under de sämsta förhållandena man lär sig mest - när man måste pressa utrustning och kunskap till det yttersta.
Även om det är så kul, just då, så är det tyvärr väldigt nyttigt.

Tack, det var bussigt! Men det mesta ser ut mer åt det här hållet. ISO 3200, 1/25s, bl 2.5, Kolkällaren är inte långt borta!

Dra ned färgmättnaden 50-70% och öka kontrasten (på något sätt), vinjettera, eventuellt lite brus/korn, dra lite i någon spak för mer svärta ... det kan bli en riktigt användbar bild ... prova kostar inget :)

Ta i ordentligt ... gör bilden "skitig" med mycket svärta ... låt det bli konstnärligt som någon föreslog i ett tidigare inlägg.

Det här bildspelet gjorde jag medvetet skitigt, murrigt, svärtat, dova färger, för att bryta mot alla vanliga skarpa, färgglada skidbilder med blå himmel: http://rockberg.imagedesk.se/cldoc/9969.htm

Ibland blir det bra om man gör tvärtom ... men inte alltid :)

där har du ju 2,5 steg ner till f1,8... varför använda f4,5 när det är bedrövligt ljus??

Tack, det var bussigt! Men det mesta ser ut mer åt det här hållet. ISO 3200, 1/25s, bl 2.5, Kolkällaren är inte långt borta!

och här gissar jag att du hade kunnat exponera 1.5 - 2 steg mindre och fortfarande haft en ungefär liknande bild... det ser ut som att det röda har brännt ut för länge sen och de andra färgkanalerna fanns nog inte så mkt att hämta från början

edit: hur ska du leverera bilderna?
om de aldrig får se full upplösning utan att du ist levererar web-storlek eller små utskrifter så kan de nog fortfarande vara nöjda... brus och oskärpa försvinner ju som ganska tacksamt när man drar ner bilderna till 400x400px

Eftersom det är så mörkt så ska man ju ha det i åtanke när man ser bilderna också. Man tänker ofta inte på att kameran försöker kompensera upp mörkret till "mellanljust" och därför kan du köra exponeringskompenstationen på kanske -0,7 här.
I den första bilden tror jag att deras ansikten och överkroppar är något överexponerade med tanke på hur mörkt det var. Det blir naturligare och skarpare om du exponerar lite kortare tid... en ide´.

där har du ju 2,5 steg ner till f1,8... varför använda f4,5 när det är bedrövligt ljus??

Jag vågade inte lita på att skärpedjupet skulle räcka alls vid full öppning, och fokus är svårt att få rätt i det usla ljuset.

Man lär sig. Kanske.

Tack ni alla för råd och tips, jag blir gissningsvis tillfrågad igenom om ett år...

Per.

De bilder du visade ser inte ut att vara allt för dåliga. Välj ut en fin serie, bearbeta och kopiera dem på labb i lagom storlek (typ 18x24), så tror jag nog att både du och dansarna blir nöjda.
Om man kopierar bilderna på papper, så tittar man mer på vad bilden utstrålar, och man frestas inte att kolla skärpan på pixelnivå:)

Du bör absolut fotografera nästa år. Nu har du lärt dig att du ska använda största bländarem och det kan ske blir roligare att öva fotograferandet under repetitionerna när bilderna kommer till användning.

Jag vågade inte lita på att skärpedjupet skulle räcka alls vid full öppning, och fokus är svårt att få rätt i det usla ljuset.

Man lär sig. Kanske.

Tack ni alla för råd och tips, jag blir gissningsvis tillfrågad igenom om ett år...

Per.

man får nog skita i skärpedjup när det är så dåligt ljus och hoppas på skärpa på den viktigaste personen i bilden... om man omfokuserar mellan varje bild så är ju chansen större att hitta en bild där skärpan sitter

Äh vad gör det. Lite konstnärlig kreativitet blir ju bara vackert....

Bilagor

• BS.jpg
    BS.jpg
    13.1 KB · Visningar: 776
Vad jag försköker säga är att det inte går i alla situationer att leverera "perfekta" bilder rent tekniskt. Ibland är det bara helt hopplöst. Svagt ljus, färgat ljus etc men oftast blir uppdragsgivarna jätteförvånade på ett positivt sätt när de ser bilder som den ovan. Jag har levererat massor av bilder från tillställningar som de du nämner med mycket lyckat resultat...

Bilagor

• _MG28505.jpg
    _MG28505.jpg
    19.1 KB · Visningar: 782
  • _MG28525.jpg
    _MG28525.jpg
    21.8 KB · Visningar: 780
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar