Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det blir grönt med min Eos 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
Hej! Jag har ett litet problem som jag ska försöka förklara så väl som möjligt.
Köpte precis en Eos 5D. Vilket blir min första kontakt med en digitalkamera.

I går kväll när jag testade den, gick jag in i badrummet för att testa vitbalansen mot det vita kaklet, i det väldigt gula ljuset där inne.

På kameran hade jag den billiga EF 50/1,8.
På största bländaröppningen blev bilden vid ett flertal tillfällen (inte alltid, inte ens i samma bildserie med samma inställningar och motiv) grönaktig antingen i mitten ett fält tvärs över bilden eller i kanterna.
Hade det bara varit ute i kanterna hade jag direkt sett det som vinjettering, men efter som det ibland dök upp som ett missfärgat fält mitt i bilden, blir jag lite orolig.

När jag bländade ner försvann problemet mer eller mindre beroende på val av bländare. Gissar att det är objektivet som spökar, men jag känner mig lite osäker efter som jag aldrig sett detta fenomen med samma objektiv på min Eos 1V med film. Därför skulle jag vilja höra om någon kan bekräfta min tes att det är objektivet eller om jag ska gå tillbaka med kameran.

Testade oxå med ett annat objektiv (28-80/2,8-4L USM) och då dök den gröna färgen enbart upp på 28mm med största blöndare och då bara i kanten där det brukar vinjettera.

Om det nu är vinjetering varför blir det grönt och inte en mörkare gul/röd färg? Och varför syns det bara ibland och hamnar det i mitten av bilden?

Mycket tacksam för svar.

Magnus
 
Kan det vara så enkelt att de båda objektiven ger reflexer från bakre linsen som ger denna effekt? Hur blir det om du tar "vanliga" bilder. Uppstår samma problem då?
 
Intressant, har själv en 5d och har upplevt samma fenomen med samma objektiv. Just mot vitt kakel.

Hur vitbalanserade du? Det fick stor effekt för min del. Jag misstänker att det till största del har att göra med vitbalansen. Den fixar inte den miljön helt enkelt.

Men, det var som sagt min tes ända tills nu, då jag också börjar misstänka objektivet... För mig är det dock inte något stort problem, eftersom jag väldigt sällan tar inomhusbilder i sådana miljöer. Men det skulle vara lite intressant att reda ut närmare...

Mvh magnus

Kan lägga till en fundering också. Jag vill minnas att det endast uppstod när jag testade bildserier, alltså sekvenstagning. Vad det nu betyder?
 
det blir inte så vid "vanliga" bilder, så länge de tas i det badrummet. kanske det spökar där.
Jag är inte hemma just nu så jag kan inte lägga upp något exempel.
 
Kakelfetish?!

Ursäkta mig, men nu är det alltså två! som använder sina 5D för att fotografera vitt kakel i badrummet. Är det något jag missat? Jag känner redan att det rycker i avtryckarfingret, måste nog hem och ta en bild på vitt kakel jag med, fast jag har bara en 10D. Tror nu att det fungerar med den?

Ja, ja ja, jag vet att man inte ska vara ironisk när man skriver men det är fredag och jag är trött.
 
Re: Kakelfetish?!

jonasandersson skrev:
Ursäkta mig, men nu är det alltså två! som använder sina 5D för att fotografera vitt kakel i badrummet. Är det något jag missat? Jag känner redan att det rycker i avtryckarfingret, måste nog hem och ta en bild på vitt kakel jag med, fast jag har bara en 10D. Tror nu att det fungerar med den?

Ja, ja ja, jag vet att man inte ska vara ironisk när man skriver men det är fredag och jag är trött.

Lugn nu... Jag rev mest av några salvor i köket (vitt kakel i köket) för att testa kamerans olika funktioner direkt jag fått hem den. Det var då jag upptäckte fenomenet.

Är det nåt fel annars på att fota i badrummet?
 
Ser ut som du har flare i bilden, dvs det har blivit reflextrer mellan linserna i objektivet som träffar sensorn, då får det i motljus mot solen också.

Roine
 
Alla med AWB och JPG.

Det varierar väldigt med vitbalansen i bildsekvenser. Det kan man konstatera. Men det verkar bara uppstå när det är blanka vita ytor.

Orkar inte bry mig så mycket, men det är rätt skumt.

Verkar ju inte heller bero på gluggen, utan på kameran.
 
roinek skrev:
Ser ut som du har flare i bilden, dvs det har blivit reflextrer mellan linserna i objektivet som träffar sensorn, då får det i motljus mot solen också.

Roine

Förmodligen är det nåt sånt..

Får ingen större variation mot andra motiv. Verkar bero på yttre omständigheter i alla fall, inte på kamera eller objektiv egentligen, kanske...
 
Senast ändrad:
Du ser tydligt ringarna där du fått reflexerna i den mörka delen.

Har en 1D o en 5D, men inget vitt kakel, använde du blixt? Om så, prova mät först med FEL (*) knappen o ta sen bilden o se om AWB blir med konsistent.

Roine
 
roinek skrev:
Du ser tydligt ringarna där du fått reflexerna i den mörka delen.

Har en 1D o en 5D, men inget vitt kakel, använde du blixt? Om så, prova mät först med FEL (*) knappen o ta sen bilden o se om AWB blir med konsistent.

Roine

Körde utan blixt. Äh, inget att hänga upp sig på. Ville bara kolla lite och se om ja kunde hjälpa trådstartaren.

Tack för kommentarena i alla fall :)
 
Med all sannolikhet beror det på att du har flourescerande ljus i badrummet. Lysröret flimrar ganska högfrekvent och ändrar färgtemperatur medan det tänds/släcks. Har du då en slutartid kring 1/60s eller däromkring så kommer ljuset att variera under exponeringen/slutarrörelsen och du får underliga färgningar. Testa med lite olika slutartider för olika effekter, kan vara ett sätt att göra badrumskaklet mer intressant. :)
 
Jag tror jakob har helt rätt. Du skrev att problemet försvann då du bländade ner. Det är helt enkelt så att du då får en längre slutartid som fångar ljuset alla färgskftningar ( som variera under cykeln ) vilket ger ett mer förutsägbart ljus. Kort tid=färgskift beroende på vart i cykeln du fångar ljuset.

mvh
Peter
 
mange78 skrev:
Ville bara kolla lite och se om ja kunde hjälpa trådstartaren.


Tack Magnus!
Mina bilder ser precis ut som dina. tror du inte att det beror på objektivet alls?

det konstiga är att det bara blir så med största bländaren och försvinner helt om man bländar ner tillräckligt. Borde inte bländaren vara obetydlig om det handlar om reflexer?
kanske måste köpa ett nytt objektiv...

kan någon som har ett bättre nyare objektiv (typ 24-70/2,8L Usm) gå in och testa i sitt badrum mot sitt vita kakel? skulle vara intressant at se hur ett antireflexbehandlat objektiv preisterar i liknande situation.

Magnus
 
tack jakob och peter. jag såg inte erat inlägg fören nu. det låter troligt som ni säger och det skulle ju lösa hela mysteriet. tack igen /magnus
 
pl2se skrev:
Jag tror jakob har helt rätt. Du skrev att problemet försvann då du bländade ner. Det är helt enkelt så att du då får en längre slutartid som fångar ljuset alla färgskftningar ( som variera under cykeln ) vilket ger ett mer förutsägbart ljus. Kort tid=färgskift beroende på vart i cykeln du fångar ljuset.

mvh
Peter

ps. testtade precis med min flickväns D2X under ett lysrör ock resultatet blev det samma. problemet löst och jag kännner mig lung igen. :)
tack all som hjälpte till.

Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.