Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det återkommande för/emot ang. objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

yakman

Medlem
Jag vill pga missnöje skaffa ett bättre objektiv. Jag fotar mest ute, natur och sport. och även lite porträtt.
På min d90 sitter nu ett sigma objektiv 17-70mm 2,8- 4,5 (och på den sitter ofta ett cpl av märket bilora)
Linsen är långsam att fokusera och det tar tid för den att fokusera samt att vid minsta lilla solljus så blir det sol-blänk, något som jag aldrig upplevt med andra objektiv.

Jag funderar på en normal zoom av märkena Sigma, Tamron eller Tokina (budgett ca 5000:) och har läst recensioner här på fotosidan där några lovordar medan andra tokdissar samtliga av dessa objektiv.
Är det klokt att skaffa ett billigt nikkor objektiv och minska kravet på bländare?

Börja med att dumpa Bilora-filtret, det är vad jag förstår ett billigt filter som kan vara orsaken till dom problem du upplever. Testa lite utan och se om det inte blir bättre bilder och fokusering.

Ett avseende där Nikon original är bättre än dessa tre tredjepartstillverkare gäller motljusprestanda. Ett annat är att Nikons AF-S motorer i motsvarande objektiv är lite säkrare och snabbare än HSM F u den allra senaste versionen i 70-200/2,8 OS. Den slår AF hos Tamron och Tokina. Tamron har nyss släppt en ny motor som jag ej sett test på än. Men är det AF hastighet du vill ha och bra motljus, ja då tjänar du på Nikkor. I lägre prisklassen AF-S 18-70/3,5-4,5 ca 1200:- beg. Bättre 17-55/2,8 AF-S för 6-7000:- beg. Skärpemässigt är den billigare Nikkorn ungefär som Sigmat, 17-55 är bättre.

Använde själv ett tag (länge sedan nu) ett Sigma 28-70/2,8. Det var skarpt men var solen inom 45• så blev kontrasten kass även då det inte ens blev vare sig ghost eller flare.

Jag har Tamron 17-50 F2.8 och det är riktigt skarpt och med snabb AF. Det jag inte gillar med den gluggen är att oskärpan är ganska orolig. Därför tycker jag inte att den lämpar sig för porträtt. Annars så ger den finfina bilder.

Ta bort filtret, som redan nämnt. Kolla sedan mer på seriösa testsidor som photozone.de eller diglloyd.com när du söker omdömen om objektiv.

Och så här skriver photozone.de om just detta objektiv (Sigma 17-70/2,8-4,5):

...it delivers a performance which matches and sometimes even exceeds more expensive lenses. This includes the in-house competition (AF 18-50mm f/2.8 EX) as well as genuine brand lenses (such as the Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS). All in all the lens has only one really weak spot - 17mm at wide-open aperture where the extreme border performance is soft and vignetting is quite pronounced (but still not worse than the direct competition). At medium aperture settings the delivered quality is very impressive. ...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto