ANNONS
Annons

Det är ju så lagom att upptäcka det nu..

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikH

Medlem
Har upptäckt problem med kombinationen 7D och Sigma 18-50 /2.8 EX objektivet.
Insåg det först nu i helgen då jag haft gott om tid att ta kort.

Verkar som att den konstant fokuserar fel och som jag förstått från ett par trådar så borde det räknas som att den "frontfokuserar" (eller är det backfokus...).
Ljus eller mörk miljö har ingen betydelse.

En "workaround" om än lite krångligt är att:
1) Zoomar in så mycket det går och fokuserar på objektet.
2) Zommar ut och håller in AF/MF knappen och tar kortet.
- Resultatet blir kanon med bra skärpa.
Kort tagna i in-zoomat läge blir också bra.

Om jag fokuserar i ut zoomat läge blir bilden klart oskarp.

Hoppas ni förstår.
Skall se om jag kan plocka fram ett par bilder för att visa resultatet.

Vad tror ni felet ligger, är det obektivet eller i 7D:n?

Har inte hunnit testa med mitt "Sigma 105mm f/2.8 EX" objektiv ännu.

Till saken hör att jag sticker på semester hela februari och har ju tänkt att använda kameran så reparation/justering innan är nog bara att glömma.

Jag tror det är objektivet

Jag tycker att jag har sett många rapporter om Sigmaobjektiv (speciellt korta zoomar) som fokuserar dåligt på KM:s kameror.

Det finns en ganska bra lista på objektiv och hur pålitliga de är på www.dyxum.com

Om det fungerar bra i vissa lägen men sämmre i andra så är det nog objektivet.

Att Dyxum skulle vara en bra referens på hur pass pålitliga objektiven är var väll att ta i. Vi har ju inte en aning om vad repportörerna reprensenterar för urval av konsument gruppen. Alla Internet comunities har ett överskott av postiiva eller negativa medlemmar.

Här på fotosidan är det väldigt många som rapporterat goda kombinationer av Sigma och KM Dslr, medans sigma och canon verkar vara dåligt. Säkert helt annorluna på andra forum.

Jag har iallfall inga problem med mitt Ex 18-50 till D7D. Snarare tvärt om, gluggen fungerar prefekt och jag anser att det är den bästa för D7D i det xoomomfånget och prisklass.
Kontakta Xieger teknik och få ditt exemplar reparerat, du kommer säkert att bli nöjd när det kommer tillbaka.

Jag var nöjd med objektivet i dom fallen som skärpan var korrekt, så inget ont om Sigma, kvalitets känslan är helt underbar (hmmm, utanpå åtminstone).

Om det inte vore för att det är lite brådis så hade jag sett till att få detta justerat eller bytt till nytt Sigma 18-50 men tiden är för knapp.
Det har dock ordnat sig till det bättre, butiken tar tillbaka Sigma gluggen,
Nu råkar det också vara så att 7D huset säljs i paket med KMs 17-35 glugg till samma pris som jag köpte Huset för i Julas.
- Vi kom överens om att mitt köp "omvandlas" till detta paket och jag får 17-35 gluggen utan kostnad, samt att jag får pengarna tillbaka för Sigma objektivet som reklameras.

Detta innebär dock att jag saknar en allround glugg, 17-35:an blir perfekt inomhus men behöver ett runt 28-75 för utomhus foto.

Velar mellan nedanstående och vädjar som ödmjukast om köpråd, hade jag haft tiden så hade jag suttit kommande dagarna och lusläst trådar och recensioner men vill lägga beställningen imorgon.

Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di, 3998,00 kr
Sigma EX 28-70/2,8 DG , 2995,00 kr
Konica-Minolta AF 28-75/2,8 D, 4834,00 kr

Vilken glugg ger ni bäst betyg vad gäller kvalitet, gärna med garanti om korrekt fokus :)

Efter att ha skummat ett par trådar så känns det som att KM objektivet går bort då kvaliteten verkar vara undermålig.

Och bland annat sett gämförelser mellan 28-70 Sigman och Tamron
50mm: http://210.251.243.169/~maro/t28-75vs28-70_50f28.jpg

Samt 28mm: http://210.251.243.169/~maro/t28-75vs28-70_28f28.jpg

Sigman bättre på 28mm och sämre på 50mm, Tamron tvärtom, dock lite beroende på bländare.

Hursomhelst, skall jag kompromissa och välja ett av dom 2 sämre så blir det Tamron då det verkar ge bäst resultat på 50mm/2.8, jag tror att dom flesta bilderna kommer tas från 40mm och uppåt.

Minoltas objektiv är nog optiskt samma konstruktion som Tamrons. Tamron gör en del objektiv åt Minolta.

Optiskt sett är de alltså likadana. Byggkvalitetsmässigt har jag hört at KMs version är robustare, men det är som sagt bara bara vad jag hört.

reisborg skrev:
Minoltas objektiv är nog optiskt samma konstruktion som Tamrons. Tamron gör en del objektiv åt Minolta.

Optiskt sett är de alltså likadana. Byggkvalitetsmässigt har jag hört at KMs version är robustare, men det är som sagt bara bara vad jag hört.

Så är det, tillverkat av Tamron & KM:s namn på med ett litet annorlunda yttre men alltså optiskt identiska.

M.a.o. så stämmer det absolut inte att den optiska kvaliten ska vara undermålig vilket även tidningen foto konstaterade när dom testade det & gav det toppklass & även påpekade att det gav samma resultat som det Tamronmärkta dom testat tidigare.

//Larsa

Jag har Sigma 28-70 EX DG. Väldigt hög byggkvalitet/känsla. Väldigt bra optiskt. Tyvärr fokuseringsproblem med min Canon 350D :(. Just nu på kalibrering hos Tura Scandinavia (det är inte Zieger Teknik som servar Sigma längre). Frontfokusering ganska konsekvent på alla brännvidder så det går förhoppningsvis väldigt enkelt att kalibrera.

Jag tror tyvärr inte du kan få hem något objektiv med garanterad perfekt kalibrerad AF. Tredje-parts-objektiv speciellt.

TheJaff skrev:
(det är inte Zieger Teknik som servar Sigma längre).

Jaha, det var nåt nytt.

Det förklarar (delvis) ett lite märkligt samtal jag fick från Tura häromdan, där man meddelade att "bakfokusen på mitt 18-50/2,8 ligger inom det acceptabla". Grejjen är att jag inte äger nåt 18-50 just nu, eftersom jag lämnat tillbaka det då både jag och Zieger konstaterat så pass kraftig bakfokus att det inte var ok.

Trist för nästa person som får köpa det objektivet i tron att det är nytt och ok..

/Per

Trist även för alla dom som tror att det är riskfritt att köpa Sigma eftersom "det går ju alltid att lämna in för kallibrering". Törs man lita på det längre?

Per skrev:
Jaha, det var nåt nytt.

Det förklarar (delvis) ett lite märkligt samtal jag fick från Tura häromdan, där man meddelade att "bakfokusen på mitt 18-50/2,8 ligger inom det acceptabla". Grejjen är att jag inte äger nåt 18-50 just nu, eftersom jag lämnat tillbaka det då både jag och Zieger konstaterat så pass kraftig bakfokus att det inte var ok.

Trist för nästa person som får köpa det objektivet i tron att det är nytt och ok..
/Per
Var det Bo Delhborg (eller nåt sånt) på Tura som du pratade med?.. En riktig muntergök det..

Grimmer skrev:
Trist även för alla dom som tror att det är riskfritt att köpa Sigma eftersom "det går ju alltid att lämna in för kallibrering". Törs man lita på det längre?
Trådar på dpreview.com tyder på att Sigma USA (vilken verkstad det nu innebär) är väldigt bra att ha o göra med vad gäller kalibrering av objektiv. Vi i Sverige kanske inte är så lyckligt lottade.

Jag kan rapportera här när jag fått något svar / fått tillbaka mina två Sigmas som är på kalibrering just nu hos Tura. Se vilken behandling jag får. Skulle jag mot förmodan få en "Nej, inom toleranserna" på mitt 28-70 som jag anser frontfokusera gravt, så kommer jag prata med Cyberphoto där jag köpte objektivet. Antingen får dom gå på Turas linje och förlora en kund eller så får dom hjälpa mig lösa problemet på något sätt.

Det där med garanti om korrekt fokus var såklart inte allvarligt menat av mig, men jag tror ni förstod det.

När jag skrev dålig kvalitet på KM gluggen så var det främst byggkvaliteten som jag avsåg, fick den uppfattningen från någon tråd som du var med i Larsa, och det var säkert en av dom där x procent felproducerade objektiv som landade i din brevlåda.

Robert, jag läste din tråd om fokuseringsproblemen, har börjat förlika mig med tanken att jag ivärsta fall kan få ett nytt objektiv med dessa problem oavsett vad jag väljer och får då skicka på eventuell kalibrering efter resan.

Någon som har en känsla vilka som är bäst att ha att göra med vad gäller service mellan Tamron och Sigma?

FredrikH skrev:
När jag skrev dålig kvalitet på KM gluggen så var det främst byggkvaliteten som jag avsåg, fick den uppfattningen från någon tråd som du var med i Larsa, och det var säkert en av dom där x procent felproducerade objektiv som landade i din brevlåda.

Jag är inte imponerad av byggkvaliten på vare sig Tamrons eller KM:s 28-75/2.8, där är oftast Sigma klart bättre. Exempelvis deras 18-50/2.8 inger klart mer förtroende i kvalitetskänslan.

Eftersom Tamron bygger 28-75/2.8 oberoende av om det står Tamron eller KM på den så borde ju jämnheten i kvaliten vara likvärdig, tycker man ju i alla fall. Tidningen Foto tyckte att KM-varianten kändes mer påkostad i materialval men själv så tycker jag att det är som hugget eller stucket...

Min 28-75 glappar för mycket, som jag skrev i tråden du menar. Optiskt sett så är dessa objektiv däremot i toppklass & dom verkar ju desutom hålla ihop i längden så känslobiten får man väl släppa. Jag har inte åtgärdat mitt än & det fungerar ypperligt men jag måste nog få tummen ur nu snart & skicka in den för glappet...

//Larsa

Jag har ett Sigma 18-50 2,8 med kraftig bakfokus som ligger hos Bosse på TURA sedan i julas. Jag har tröttnat både på Sigma, Zieger och Tura och köper en Canon 17-40 med det snaraste.

Dez skrev:
Jag har ett Sigma 18-50 2,8 med kraftig bakfokus som ligger hos Bosse på TURA sedan i julas. Jag har tröttnat både på Sigma, Zieger och Tura och köper en Canon 17-40 med det snaraste.
Har du fått någon indikation på hur lång tid det skulle ta? Mina objektiv landade hos Tura förra måndagen och förra torsdagen fick jag svar på mitt mejl att han skulle "kolla på det i början av nästa vecka", dvs den här veckan.

Enligt Cyberphoto är "2-5 veckor normalt".

Nej, jag har inte hört något. Säljaren hos Expert väntar fortfarande på besked från TURA. När gluggen först var inne hos Zieger tog det fem veckor och då fick jag lov att "tappa tålamodet" för att det skulle hända något. Då sade de att gluggen hade för lågt serienummer och ej kunde justeras, därför ligger den nu hos Generalagenten i väntan på besked. Som sagt, så fort plånboken tillåter blir det ett Canon istället.

Dez skrev:
Nej, jag har inte hört något. Säljaren hos Expert väntar fortfarande på besked från TURA. När gluggen först var inne hos Zieger tog det fem veckor och då fick jag lov att "tappa tålamodet" för att det skulle hända något. Då sade de att gluggen hade för lågt serienummer och ej kunde justeras, därför ligger den nu hos Generalagenten i väntan på besked. Som sagt, så fort plånboken tillåter blir det ett Canon istället.
Ja jävligt dålig av dom. Det är bara att acceptera att man måste vara en tjatig surgubbe redan från dag 1 för att vara säker på att något ska hända.

Hoppas att det går bättre för dig. Det kan gå fort och bli bra, men det kan ta en jävla tid och ändå inte bli bra..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar