Annons

Destillerat vatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej, jag vill börja använda destillerat vatten för att mixa filmframkallare och vissa tonare. Jag vet dock ej var jag köper det. Vilka företag säljer destillerat vatten? Eller vilka typer av företag säljer det? Nu vet jag inte ens vart jag ska börja söka, förutom här förstås ;-)

Helst vill jag köpa det i stora dunkar, kanske för påfyllning.

/Erik

Destillerat vatten

Varför köper man det? Gör det själv istället! Koka vatten och led ut ångan till valfritt kärl. Klart. :)

Har du aldrig gjort sprit? ;-)

/MVH Everhill

Vad jag vet kan man kopa det pa Bensinmacken i dunkar, lite val jobbigt att gora sjalv.

Det man köper på macken är avjoniserat, inte riktigt samma sak. Men det finns ju massa kemister här på sidan, kanske någon av dem uppmärksammar detta.

Annars tycker jag att apparat-alternativet känns mest inspirerande. Men sumpen kanske inte är intresserad av en ny hobby :)

Svårt?

lite väl jobbigt?

Jag tycker iofs att det är lättare att destillera vatten än att koka snabbmakaroner. :)

/MVH Everhill

Been there, done it... vill helst svänga förbi något industriområde hos något företag som säljer vattnet på bulk än att svetsa ihop rostfria hinkar och köpa fristående kokplattor...

/e

Om jag inte tar fel så använder man destillerat vatten för hemmabruk, strykjärn t ex.

Jag tror det finns i större butiker liknande ica, konsum osv.
Eller i mindre välsorterade, som det heter.

Detta är ingen exakt kunskap, men jag tror att vattnet från en kondenstorktumlare kan anses som destillerat.
Det brukar sammlas i en behållare som man får tömma i vasken, eller i strykjärnet.

Sumpen, varför vill du använda destillerat vatten? Var bor du? Har du problem med vattenkvaliteten?

Till Fredrik H: destillation är en kemisk enhetsoperation och mycket väl definierad. Kondensvatten från en tumlare är just kondenserat. Destillation innebär att överför ett ämne till gasfas genom kokning, därefter kondenserar man det genom avkylning. Det mesta vatten man köper på flaska är avjonat, antingen genom passage genom en jonbytarmassa eller genom omvänd osmos (RO-filtrering). Det är inte samma sak som destillation, men uppfyller de flesta krav man kan ställa som fotograf. Själv använder jag bara RO-filtrerat vatten när jag blandar ut selentonaren.

Senast ändrad:
Jo, men för att kunna kondensera vattnet i kondenstumlaren bör det ju ha befunnit sig i gasform först ? Kanske värmen i tumlaren löser det vad vet jag. Skit samma, jag tror inte man ska ha det vattnet till toning iallafall. :)

Om du vill ha destillerat vatten så samlar du upp det som kokar vid 100°C, inget under eller över. Det gör du inte i en torktumlare.

det man köper på bensinmacken, som kallas "batterivatten", är väl destillerat vatten? finns i enlitersflaskor (eller om det är 1,5 l).

Steinick, dels för att få jämnare framkallning och dels för att det står så i receptet.

Vad jag har förstått är inte vattenkvaliten jämn, utan varierar lite (hörde någon kille som jobbar på reningsverket som nämnde det, missade dock hur det varierade, har för mig att det var något de hade i beroende på kvaliteten på "vattnet" det tog emot).

Den andra grejen, och den viktigaste, är att jag har hört så mycket gott om Pyro-framkallare att jag vill pröva. Har en bok med recept och det står uttryckligen att man ska använda destillerat vatten, framkallaren är mycket känslig, oxiderar snabbt, känslig för temperatur och agitering men ger fina negativ tillbaka, som visst blir genomfärgade. Om det är någon av er som använder Pyro och som har hittat en inköpsställe i Sverige så att man slipper blanda själv får ni gärna ta kontakt med mig.

Jag har kommit på att jag kan fråga det lokala universitet vid deras kemiinstitution var det köper sina grejer ifrån.

/Erik

Pyroframkallare kan även köpas i pulverform från:

http://www.photoformulary.com

De tar kontokort som VISA och Mastercard.

Inte så dyrt, pulver till förrådslösning PMK att göra 25 liter framkallare med för ca 150 kr.

Jag har dock inte köpt pyroframkallare från dem, och det är inte helt säkert att de får skicka dem utomlands. Men du kan ju kolla.

De som gör T-sprit, säljer inte de även destillerat vatten? Har för mig att jag sett det på nån mack.

Bah, "T-vatten" var visst det avjoniserade vatten ni pratade om förut. Apoteket borde ha dest. vatten, eller så färghandlaren.

Aqua.

Destillerat som jonbytt vatten duger utmärkt till detta ändamål.

Destillerat vatten har övergått från vätska till gas till vätska och om man gjort rätt lämnat alla de främmande ämnena med annorlunda ångtryckspunkt efter sig, vilket medför att man får rent vatten.

Jonbytt vatten där ersätter man alla positivt laddade partiklar (joner) med H3O+ och de negativa med OH- Eftersom laddningen ursprungligen är noll så blir antalet H3O+ och OH- de samma, detta medför att i slutänden får man rent vatten.
(H3O+ + OH- => 2 H2O).

Lycka till
Carl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar