Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dessa blixtar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Kamera&Bild testar

Bofoto2 skrev:
Senaste Kamera&Bild testar 20 blixtar, där nya Sigma 530 Super fick sämsta betyget på ljusspridning(dock inte ST modellen). 4st Metz är med och dom får dåligt betyg på prisvärdhet, men det skiljer mer på Metz än på Pentax på riktpris vs butikspris.

Priserna i testet är ungefärliga butikspriser.
 
Re: Kamera&Bild testar . hade fel

divander skrev:
Priserna i testet är ungefärliga butikspriser.
Det verkar komplicerat med priser, jag såg att capriset låg på 4100:- på Pentax 540 vs 4000:- på Cyberphoto.
Men Metz 58 capriset 4000:- vs 3180:-, alltså en skillnad på 100:- vs 800:-.

Det var dom siffrorna jag tänkte på i mitt inlägg.

Nu ser jag att Metz 48 däremot har capriset 2500:- och Cyber tar 2375:-, alltså 125:- skillnad på den mindre blixten och 800 på den större Metz, det luktar prispolitik, eller det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.

Apropå Ibbes blixtbild med Sigma 530, om man vill se hur bra blixten lyser ut kan man ställa in samma brännvidd på kameran som blixten atäller in, då kanske man får se mörka hörn...
Kamera&Bild fick ju olika resultat med Sigma 530 Super och ST, som jag tror har samma blixtrör men det kan vara stora toleranser i monteringen på fabriken.
 
jag kikade på en metz 58 men tyckte den var för plastigt byggd, speciellt kring huvudet, där man vrider blixten åt olika håll.
Jag gillade metz 54 mz kvalitet men den går fetbort eftersom den inte gick att använda med stofen omnbounce. Den funkade inte ens med den inbyggda vidvinkelskivan.
Vilken jäkla produktionsmiss, eller så var det en medveten strategi för att få folk att byta ut sina blixtar.
 
Re: Re: Kamera&Bild testar . hade fel

Bofoto2 skrev:
Det verkar komplicerat med priser, jag såg att capriset låg på 4100:- på Pentax 540 vs 4000:- på Cyberphoto.
Men Metz 58 capriset 4000:- vs 3180:-, alltså en skillnad på 100:- vs 800:-.

Det var dom siffrorna jag tänkte på i mitt inlägg.

Nu ser jag att Metz 48 däremot har capriset 2500:- och Cyber tar 2375:-, alltså 125:- skillnad på den mindre blixten och 800 på den större Metz, det luktar prispolitik, eller det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.

Apropå Ibbes blixtbild med Sigma 530, om man vill se hur bra blixten lyser ut kan man ställa in samma brännvidd på kameran som blixten atäller in, då kanske man får se mörka hörn...
Kamera&Bild fick ju olika resultat med Sigma 530 Super och ST, som jag tror har samma blixtrör men det kan vara stora toleranser i monteringen på fabriken.


Jo det där med priser är knepigt. Det allra enklaste när man skrivet ett test likt det blixttestet är att uppge rekommenderade priser från tillverkaren. Det blir dock rätt fel då det priset ofta skiljer en hel del från det i butiken. När jag skrev det testet (och även alla andra för den delen) valde jag i stället att ange något av en blandning mellan snittpris i butik och vanligaste priset i butik. Jag tycker det ger en ganska bra uppfattning om vad de flesta får ge för den. Om man sen är vaken och engagerad så går det ofta att hitta den till lägre priser.

Att det handlar om stora toleranser är inte omöjligt. Det kan även vara någon mindre kontruktionsskillnad. Det är ju annars nästan samma blixt.
 
Har pillat på min nya Metz 58 några dagar nu och kommit fram till att jag gillar den skarpt! Har inte gjort något särskilt vetenskapligt, men här är lite om hur jag känner för den:

Kraftfull! (Testade att zooma in max, dra upp ISO till 1600, sätta bländaren i 2.8 och ställde mig sen på balkongen. Se bild längre ner.)

Exponerar bra, både i P-TTL, och Auto. HSS funkar alldeles utmärkt (har än så länge bara fått det att funka med kameran i M, men ska pilla vidare...)

Trådlös styrning har jag än så länge inte haft några problem med.

Den inbyggda reflektorskivan och vidvinkelskivan kan jag inte säga så mycket om. Visst skickar reflektorskivan lite extra ljus framåt om man använder den, men den känns lite väl liten. Har ingen vidvinkel för att testa vidvinkelskivan...

För en del kan den nog kännas lite plastig, men det är ingenting som jag har några problem med.

Det extra blixtröret kan ju ställas in i några olika steg för att ge lite extra upplättning om man riktar blixten uppåt. Fungerar ganska bra, men jag tror inte jag kommer använda den på annat än lägsta styrkan särskilt mycket.

Stroboskopfunktionen öppnar ju upp för lite intressanta bilder. Har inte hunnit leka med den allt för mycket, men den kan sättas i att slå mellan 1-50 blixtar i 1-50 Hz (1-50 blixtar i sekunden). Mycket roligt!

Jaja... Nu ska jag leka vidare. Bifogar några väldigt enkla och otroligt ovetenskapliga bilder... Bilderna är helt och hållet oredigerad och kommer rakt från kameran.

Den första visar mitt fina kök. Blixten slagen i taket.
 

Bilagor

  • metz5802.jpg
    metz5802.jpg
    83.9 KB · Visningar: 151
Jag igen, men blixten slagen i 45 graders bakåt. Kommer nog bli min favorit. Mycket trevligt ljus.
 

Bilagor

  • metz5803.jpg
    metz5803.jpg
    75.3 KB · Visningar: 150
Och så var jag ju tvungen att pröva styrkan. Full zoom på blixten, ISO 1600 och bländare 2.8. Huset är ungefär 100 meter bort. Inte särskilt användbart, men ganska kul ändå!
 

Bilagor

  • metz5801.jpg
    metz5801.jpg
    85.4 KB · Visningar: 149
ibbe76 skrev:
detta är ett snabb test med auto om det säger något om blixten,
tog rakt upp i taket med gluggen på 17mm & 70. sen en med skivan nerfäld då åker blixten till främsta läget.är knappa 1,8-2 meter upp till taket.

http://img90.imageshack.us/img90/9903/namnlst1sy2.jpg
När blixten lyser ut maximalt vidvikligt så ger en del blixtar mörka hörn, ingen blixt är nog perfekt i det läget. När man fotar med vidvinkel så kan man ofta använda tak eller vägg i stället(se bild ovan) eller en reflexskärm.
Däremot på långt håll tappar man kanske för mycket ljus med att slå blixen i taket. Har för mig att man tappar minst 2 exponeringssteg på att slå blixten i taket, dels så reflekterar inte ett tak så mycket och sen blir det en längre väg till motivet för ljuset. På riktigt nära håll lyser blixten upp sämre nertill, vissa blixtar kan man vinkla ner lite för att kompensera det.
 
Tack för att du tog dig tid johan! Måste säga att jag är riktigt sugen nu. En fråga bara: Vad ska man med stroboskopfunktionen till?
 
Martin-B skrev:
Tack för att du tog dig tid johan! Måste säga att jag är riktigt sugen nu. En fråga bara: Vad ska man med stroboskopfunktionen till?

Jag tänkte pröva fota fallande saker, vattenstrålar, folk som springer, osv. Kan bli mycket spännande (tror jag). Söker man på nätet efter "stroboscope photography" så hittar man många källor till idéer...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.