** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Desperat efter vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Jansson

Aktiv medlem
Skall dra iväg på semester till Norge eller Norrland till helgen, lite impulsivt sådär och känner att en vidvinkel är precis vad min EOS D30 är i behov av. Någon som har ett vidvinkel obejktiv att rekommendera eller rentav sälja. Vill gärna komma åt en stor vidvinkel då brännvidfölägningen är x 1,6 Priserna måste vara rimliga, jag vill ju ha pengar till resan också :)
Hur är de billigare alternativen som Cyberphoto säljer? Soligor m.m. är dessa okej. Har annars planer på ett EF 50mm 1,8. Kanske kan bli hyfsade landskaps bilder med ett sådant med. Vad är att rekommendera, ett Canon EF 50 1,8 eller en billig vidvinkel från soligor? Det börjar dra ihop sig så det är snabba puckar som gäller.

Soligor/Cosina/osv. 19-35/3.5-4.5 är rätt bra enligt tester som gjorts med filmbaserade SLR-kameror. Men jag har inte sett det testat på en DSLR. Det beror på vilka krav du har. FOV Crop'en tar delvis bort ev. vinjettering. Men fortfarande krävs det en hel del av objektivet till en DSLR.

Ett bättre (men dyrare) val är Canons 20-35/3.5-4.5 USM.

Ett 50/1.8 blir 80mm på D60 och lämpar sig inte jättebra till landskapsfotografering tycker jag.

Fler alternativ är Sigmas fasta 20/1.8 som ska vara riktigt bra om man bländar ned lite.

Har inte märkt av någon vinjettering på Cosinas 19-35:a, kör analogt. Kan dock inte säga något om prestationen på en DSLR

Sigma 15-30

Ett prisvärt alernativ är Sigma EX 15-30/3.5-4,5 DG. Jag fick mitt i torsdags och har inte hunnit göra en utvärdering ännu. Kommer att dela med mig av min erfarenheter på fotosidan om ett par veckor med en grundlig test. Första intrycket är robust, bra vidvinkel,låter lite mycket. Jag köpte den ny för 5200 ink moms i Sverige.

Har sett den på nätet för 5900 kr ink moms. Det var någon länk till en göteborgsfirma här på fotosidan förra veckan. Du får leta eller någon annan kanske tipsar.

Den ska vara prissänkt av Sima så Cyberphoto kanske kan ge samma pris.

Niklas

Soligor

Det lutar åt ett soligor på cyberphoto för 1800:- billigt och bra och ger mig 30 mm. vidvinkel, duger så länge, om ingen har ett billigare beggat förstås, detta objektiv skulle enligt cyberphotos sida vara helt okej. Några erfarenheter av detta?

Jag har testat Cosina 19-35, på min Nikon D1.
Den är underbar, en helt ny värld öppnar sig i sökaren.

Lite plastig och inte dammtät, "(Men för 1900kr så kan man väl köpa sig en ny när den "gammla" går sönder.")

mvh: Adam

Risken är >ganska< stor att du blir besviken...trots det låga priset, eller kanske 'tack vare'. Det finns inga riktigt bra nya objektiv för de pengarna, särskilt inte Cosina. Undantaget är Canons 50/1.8. Jämför du det med Cosinan kanske du får en liten chock...

Behövde också en vidvinkel till min d30, så jag hittade en jättebillig begagnad EF 20/2.8
Den rekommenderar jag varmt, dessutom är den rolig att anväda till småbildskameran också.

Mats: den går självklart inte att jämföra med en fast 50mm, men jag påstår ändå att den är rätt ok, har fått 3,1 i MTF på photodo och jag har då inte blivit besviken. Det är nog förövrigt Cosinas bästa objektiv.

Självklart kommer jag att ersätta den med en lite ljusstarkare och lite bättre vidvinkel någon dag, men tills dess så funkar den, särskillt till det priset.

Soligor och Cosina är två namn på identiska objektiv tillverkade av Cosina. Tamron har en 19-35 som verkar också vara identisk förutom en annan yttre konstruktion. Tokina har en 19-35 som verkar vara lite tyngre och robustare. Den fokuserar lite närmare (0,4m vs 0,5m) men verkar annars vara optiskt identiskt med de andra.

Soligorobjektivet ska va helt ok. Riktigt bra för pengarna. Vinjeteringen ska dock vara ganska kraftig men det kommer du inte att märka av med den lilla sensorn(mindre utsnitt än 24x36).

Niklas,
Du skrev att Du köpt din Sigma 15-30 för 5200 med moms. Var kan man köpa den för den pengen. Jag är nämligen ute efter en 50-500. Göteborgsbutiken du nämnde, har Du någon aning om vad den hette??

SunKi skrev:
Mats: den går självklart inte att jämföra med en fast 50mm, men jag påstår ändå att den är rätt ok, har fått 3,1 i MTF på photodo och jag har då inte blivit besviken. Det är nog förövrigt Cosinas bästa objektiv.
Jo, visst. Den är säkert helt OK 'för priset' om man säger så. Själv ser jag objektiv som investeringar, eller 'verktyg'. De kan man leva med nästan hela livet... Att lägga pengar på kvalitetsobjektiv ångrar man sällan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar