Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Desperat, AF i 300 vägrar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Hej!

Det som inte fick hända, hände. Kameran krånglar på fotoresan. Sitter på ett hotel i Egypten och skriver och är totalt desperat Vore extremt tacksam för alla tips som ni bara kan komma på.

OK, här är all fakta:
Är som sagt i Egypten på en 1v undervattensfoto-resa (dyk). Har sett fram emot den, sparat och planerat hela året. Vad händer på landvetter flygplats? Jo jag skall ta ett testkort och märker att min fina D300 inte fokuserar. Tänker att det kanske är någon inställning och skyndar mot incheckning. På planet besannas mina farhågor och hur jag än gör så vägrar kameran att fokusera. Det verkar som om den tror att jag kör i manuellt läge.

Jag har provat att resetta kameran, provat med ett antal olika objektiv (både med och utan fokusmotor), gått igenom varenda inställning. Tagit ut batteriet (fullladdat), tom tagit ut minneskortet (jo, jag är desperat!), provat att ställa om (ca hundra gånger) mellan S/C/M. Men inget hjälper.

Den gula runda AF cirkeln som man kan använda som hjälp vid manuell fokusering funkar (alltså när jag vrider på fokusratten så lyser den när det blir skarpt). Det märkliga är att den fungerar likadant i S som i M. Alltså, kameran verkar inte fatta att jag alls kör i S (eller C).
När jag halvtrycker, eller trycker på AF-ON knappen så händer ingenting. Alltså, precis som i manuellt läge.
Det går att ta kort, ja kameran fungerar precis som om man körde i manuellt läge.

Problemet är dock att jag inte når fokusratten i mitt undervattenshus, samt att det är nästintill omöjligt att fota manuellt uv med digitalkamera (fiskarna är små och snabba och skärpedjupet kort).

Jag har kollat så att piggen för AF-motorn kommer ut i S och åker in i M. Det gör den.

Återigen mkt tacksam för alla idéer!

Mvh,
Peter Segerdahl

Skit på kontakterna i kamerahuset? Någon av kontakterna mellan objektiv och kamerahus styr autofokusen. Har du kollat så det inte sitter något där? /FW

Hände mig en gång också. Löste sig då jag tog ur batteriet och satte i det igen. Vet inte om det är samma problem för dig dock.

Ny ledtråd!

Under mitt andradyk igår så hickade plötsligt AF till och började fungera!!! :)

Efter ca 10min så slutade den dock att fungera... :-(

Kanske en ledtråd, någon??

/Peter

Det verkar inte vara ett helt ovanligt problem. Kolla de här länkarna nedan, finns ett par tips som verkar ha fungerat för andra.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=25770711

http://photo.net/nikon-camera-forum/00NfEh

Tips 1 verkar vara att slå av AF både på huset och på objektivet, sen ta ett par kort och sen slå på AF igen.

Tips 2 verkar vara att slå på LiveView, ta några kort och sen slå av det igen.

Kan inte riktigt förstå varför det skulle fungera, men det har uppenbarligen fungerat för andra ägare...

Problemet löst, så här var det!

Tack för alla tips, men tyvärr hjälpte dom inte. Fick köra manuellt på hela fotoresan. När jag kom hem skickade jag den såklart till Lasses.

Fick tillbaka min D300 ifrån Lasses igår med fixad autofokus. :)

Jag har ju skrivit att kameran uppförde sig precis som om den trodde den var i manuellt läge, och exakt så var det!

Felet var att AF-vredet (där man väljer M/S/C) inte funkade som den skulle utan rapporterade M hela tiden. Den funkar så att när det är helt avbrott är det M. Är det kontakt så är det ?? S kanske. Vet inte hur det blir med C, kanske annan kontaktbana eller annan resistans. Men kontakten fick ingen kontakt, så att säga, så det var avbrott hela tiden. Alltså M. Lasses hittade dock varken smuts eller oxid, men de gjorde rent och böjde till blecken lite. Sedan funkade den bra. Verkar vara en känslig konstruktion. Nikon hade inte hört talas om felet, men Lasses hade för sig att de hade stött på det en gång tidigare. Det fanns inget som jag själv hade kunnat göra på resande fot, ej heller någon handhavande fel som skulle kunna ha åtstadkommit felet.

Men, om man är någonstans där det finns en Nikon repair center och råkar ut för att AF tvärvägrar, så kanske man kan spara tid genom att tipsa dom om att detta kan vara ett möjligt fel.

/Peter

Börjar tro att jag har råkat ut för samma problem, har gått igenom samma procedur som dig och testat olika objektiv osv förutom att min har inte hickat till en enda gång utan AF är stendött... :-(

Skall ringa lasses imorrn å se om jag får komma förbi eller om det är lång väntetid på att få kameran reparerad, den är knappt inkörd (ca 4000 exp) och redan problem... tröttsamt!
D70s'n har gått 12k+ exponeringar å klapprar på fint fortfarande :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar