Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Designfråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosie

Aktiv medlem
Hejsvejs !

Finns det någon som sysslar med grafisk form & design som kan tala om för mig vad ett
"bildmärke" är ??

mvh HansR.
 
I vilket sammanhang?

Kan du sätta bildmärke i ett sammanhang?
Snackar vi när någon skissar och markerar en bild med ett märke, snackar vi bok manus med en markering var en eller annan bild ska in eller?

Som sagt - lite sammanhang så ska vi nog kunna knäcka det hela.

/Mattias
 
Hej Hans!

Ett "bildmärke" är ett komplement till en logotype.

Logotypen är ju själva företagets eller produktens namn, återgivet i ett speciellt valt teckensnitt. För att förstärka företagsidentiteten så väljer många företag att komplettera logotypen med ett "bildmärke"..eller mer brukligt..ett "företagsmärke". Detta märke utgörs ofta av en förenklad bild.
Bilder är ofta lättare att komma ihåg än texter och kan när märket är väl inarbetat användas separat, skilt från logotyp, på tex kläder.

Nu när vi är inne på kläder så kan vi ta Lacoste som exempel. LACOSTE är själva logotypen medan KROKODILEN utgör bild-/företagsmärket. En TV-tittare skulle knappast kunna urskilja det lilla ordet "Lacoste" på en tennisspelares tröja..däremot kanske man kan känna igen den gröna krokodilen och koppla ihop den med företaget Lacoste.


Mvh
Jonas
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar