Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Designa visitkort, tips på "do´s and don't´s"

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Ja, som jag skriver i rubriken så skulle jag vilja ha lite generella tips om hur ett visitkort bör designas.

Vad bör man köra för storlek?
Vilken typ av typsnitt bör man använda? Är vissa typsnitt bättre lämpade på grund av till exempel läsbarheten?

Bild, bör den täcka hela visitkortet, eller ska man ha en ren bakgrund till texten?

Kom gärna med tips på sånt som jag inte har frågat om. T.ex. vad man bör akta sig för, m.m.

Mvh Walle
 
Först vill jag varna, låt inte Visaprint trycka dem. Jag gjorde det och resultatet blev fel färger och dåligt tryck. Så går det när man använder ett billigt nätföretag med tryckeri nånstans i Europa. Sedan har jag förstått att man ska använda storlek 9 i typsnitt. Rena typsnitt som Arial och Verdana är poppis kan jag tänka mig. Lycka till!
 
Nefertari skrev:
Sedan har jag förstått att man ska använda storlek 9 i typsnitt. Rena typsnitt som Arial och Verdana är poppis kan jag tänka mig.

Använda storlek 9???
Allt mellan 7 och 72 bör funka mer eller mindre bra enligt mig.
 
Fotografvisitkort är som tvättmedelsreklam, det som är fel fungerar bäst...

(Jag har inte fått någon latte idag).

Personligen tycker jag att man skall tänka på det viktiga, visitkortet skall ge kontaktinformation och visa vad kunden kan få när de väljer dig som fotograf.
Undvik att räkna upp vartenda telefonnummer du har och se till att e-post och webbadress finns med.

Jag har en aversion mot visitkort där fotografen poserar med kamera (med största objektivet á la wannabejägarsoldatstil).

Och många känner att de måste ha med en modellbild trots att det inte är vad de sysslar med egentligen.

Jag har flera visitkort som jag använder beroende på vem kunde är.

Mycket vitt med lite text och tre bilder.
Visitkortet är på höjden och måtten 55x85 mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.