Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Denna bild, ang publiceringsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtAbuse

Avslutat medlemskap
Jag tänkte fråga om nån som verkligen är insatt i publiceringsrätt, om det är tillåtet att publicera denna bild i en trycksak.

http://medlem.spray.se/wwg/annat/foto.jpg
(Bilden är 377kb, så den kan ev ta några sekunder att ladda)

för er som inte ser så står det följande på skylten:

*****
Stopp
Skyddsobjekt

Förbud
-mot tillträde utan tillstånd
-att fotografera, avbilda, beskriva eller mäta skyddsobjektet utan särskillt tillstånd.
*****

Fotografiet är taget utanför ett elkraftverk. själva kraftledningarna osv (Skyddsobjektet) är inte med i bild.

Får man bublicera denna bild? skulle det vara någon skillnad om man fotograferade om bilden, med en större bländaröppning? (Skillnad på rättigheterna naturligtvis..)
 
Skylten är väl knappast ett skyddsobjekt. Publicering är en sak och avbildningen en annan...

Om det är elledningarna som är skyddobjektet är det okej att plåta, men om betonghuset är ett skyddobjekt så den som plåtat ute på djupt vatten. Vid Mesaure kraftstation finns det skyltar vid ingången till turbinhallen, som är insprängd i berget, men inte vad jag kunde notera vid ställverket där elkablarna uppstod.

Lycka till!
 
Om du behöver publicera bilden så ska du skicka den till försvaret för godkännande. Du kan råka illa ut annars även om den är harmlös.

Jag tror knappast att du behöver modifiera bilden, det räcker med att försvaret kollar på den och troligtvis godkänner de den sen.
 
tack för svaren.

Magnus Fröderberg: Vet du hur man på ett enkelt och smärtfritt sätt gårtillväga med detta?
 
Kontakta försvarets Högkvarter, fråga efter rätt instans där. Det räcker nog med att du pratar med dem eller mejlar bilden.

Möjligen kan du också prata med polisen.

Jag skulle inte tro att de tar så hårt på förbundet, men vill ändå kolla på bilden.
 
Det där var en annorlunda skrivning... på skylten jag plåtade idag står det att fotografering inom skyddsområdet är förbjudet... så jag tog alla bilder utifrån...
 
"Det är ett grått hus med lite rött och gult på."


Nu har jag beskrivit skyddsobjektet. Hamnar jag i SÄPOs register över möjliga talibanterrorister nu?
 
angående vad man får göra...

Nu i detta fallet var det Länsstyrelsen som du ska vända dig till för att få tillstånd att fotografera skyddsobjektet. Majoriteten av de skyddsobjekt som finns i Sverige ligger under Länsstyrelsen eftersom de ansvarar för anläggningar av betydelse för civilförsvaret.

Ansökan ska göras i förväg, i efterhand kan man teoretiskt sett enbart få straffeftergift, annars bryter man mot Skyddslagen vilket kan ge dryga fängelsestraff i värsta fall.

När det gäller det som får avbildas så spelar det ingen roll om du plåtar elledningarna som går över skyddsområdet eller huset. Skylten står anslagen på en inhängning som tydligt är avgränsad vilket innebär att alla former av beskrivningar och avbildningar som visar någon detalj innanför avspärrningen är olagliga enligt SkyL.
Det spelar ingen roll om slutresultatet är ofokuserat eller difust - det är handlingen som är olaglig och detta gäller invid och i skyddsobjektets närhet.
I dess närhet innebär varje plats varifrån det går att bryta mot förbudet mot avbildning. Det vill säga även på 800meters avstånd om du har teleobjektiv.

Har jag missat något nu så är det fritt fram för frågor.

Petter Hökenström
Officer i Flottan
 
Re: angående vad man får göra...

Weafrel skrev:

I dess närhet innebär varje plats varifrån det går att bryta mot förbudet mot avbildning. Det vill säga även på 800meters avstånd om du har teleobjektiv.

Är du verkligen säker? Jag menar om jag plåtar en örn med 800 mm objektivet o råkar få med elledningarna på en km avstånd så har jag väldigt svårt, med min klena syn, att läsa länsstyrelsens skylt på 1000 meters håll... I trafiken gäller att skyltar o markeringar som inte syns, finns inte... hur är det i flottan?
 
Re: Re: angående vad man får göra...

KGS skrev:
Är du verkligen säker? Jag menar om jag plåtar en örn med 800 mm objektivet o råkar få med elledningarna på en km avstånd så har jag väldigt svårt, med min klena syn, att läsa länsstyrelsens skylt på 1000 meters håll... I trafiken gäller att skyltar o markeringar som inte syns, finns inte... hur är det i flottan?

vet inte hur det är i det millitära men på min arbetsplats som är en av de större flygplatserna i Sverige så levs det efter regeln "det du inte har sett borde du ha sett" i fråga om förbud och skyltar mm, tänk också på att om ni är ute och vandrar/fotar/rastar hunden i närheten av ett skyddsobjektt så har en skyddsvakt rätt att be er avlägsna er från området eller om ni inte går med på det handgripligen avlägsna er.
 
För oss gäller samma sak som hos Jonas. Låt vara att det är svårare att kontrollera i fall någon befinner sig 800 meter bort med en kamera men brottet finns faktiskt kvar även om det är ouppsåtligt.
 
Låter som det är dags att lagföra USAS president, eftersom han är högsta hönset i USA och därmed beordrar statelitövervakning av svenskt teritorium och då plåtas det säkert även skyddsobjekt...

Fast tydligen är det okej, för den amerikanska flaggan var hissad vid försvarshögkvarteret som i sig är ett skyddsobjekt. (Noterar att den amerikanska flaggan knappast kan vara ett skyddsobjekt, så jag törs beskriva vad som var hissat, dock ej om det var på flaggstång eller inte, då flaggstången sannolikt hör till skyddsobjektet om det nu finns en flaggstång)
 
RolandM skrev:
Låter som det är dags att lagföra USAS president, eftersom han är högsta hönset i USA och därmed beordrar statelitövervakning av svenskt teritorium och då plåtas det säkert även skyddsobjekt...

De tittar väl o lyssnar på ALLT de där, hoppas de har kul när de läser alla våra trådar på fotosidan.se. Skriver man sen George W Bush, Israel och Saddam lite här o där så kommer sidan att specialbevakas!

Igår var dessutom Hussein i Stockholm...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.