Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den stora missen!

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinG

Aktiv medlem
Skulle vara roligt att höra:

Vilken är "den bästa bilden" som ni aldrig fick?

Ex: Du går på gatan och ser drottning Silvia komma ut från Konsum med en påse barnblöjor i handen, höjer kameran, men snubblar till just i ögonblicket då du ska trycka av. Vilken miss!

Inte Silvia men Victoria...

Var på örlogsbesök i St Petersburg med anledning av stadens trehundraårsfirande. Utöver ett svenskt örlogsfartyg var även Kronprinsessan Victoria i staden för att representera Sverige. När hon kom ombord skulle jag fotografera henne. Självklart flippade kameran ur, pga. den solupplysta väggen i bakgrunden. Samtliga bilder blev suddiga.

Kameran skall vara glad att den överlevde mitt vredesutbrott.

Här har vi den bilden som blev minst suddigt: http://www.3ysflj.mil.se/photo.php?id=46586&nid=14988

Se även:
http://www.3ysflj.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=14988

Senast ändrad:
Min största miss utspelade sig på plattan i Stockholm. Jag stod med min nyinköpta DiMage 5 och fotade mot en trappa då plötsligt en man i rock och hatt kom ned. Hela uppläget var rätt bra faktiskt (vilket jag fortfarande tycker).

Jag lyfter upp kameran samtidigt som han beger sig ned för trappan, försöker autofokusera. Plötsligt börjar fokusen söka och söka men inte ett jävla skit händer. Till slut får jag en bild och jag inspekterar snabbt på skärmen att det troligtvis var en höjdare. När jag kommer hem ser jag att gubben irriterande nog är ur fokus.

Jag blev sur.

Kanske den bilden med tre från cirkusen förrymda elefanter på skolgården under min mellanstadietid och infångandet av dem. Ägde ingen kamera. De stod och kikade in genom matsalsfönstret då vi upptäckte dem mellan grenarna och skogen utanför på baksidan. Tre stycken snablar..

Senare tid som kameraägare och fotograf har jag aaaaldrig missat;)

Det var väl den gången för många år sedan när jag befann mig vid Nationalmuseet och det kommer en svart Volvo och stannar vid kajen. Ut kliver några personer och börjar spana ner i vattnet när jag upptäcke att en av dem är kungen. Och ja, kameran den låg hemma.

\h

Jobbar på Täby Galopp.
Varje år under cupdagen rids ett flertal lopp till under kungahusets namn.
2005 övervarade prinsessan Madeliene loppen, och ypperliga fototilfällen gavs.
Dock var jag upptagen i TV-studion med annat. Skulle naturligtvis lämna över till någon annan, då kameran (som alltid) är med.
Grrr

/E

Kungsfiskarmiss

Satt och lurade på en kungsfiskare vid en av dess favoritplatser. Tyckte ett 400mm tele med en närgräns på 4 meter kunde vara ett bra val för platsen. Efter bara en halvtimmes väntan hör jag den komma längs vattnet in mot favoritplatsen. Men istället för att landa på sin vanliga gren landar den rackaren 1,5 meter ifrån mig och sitter kvar en bra stund och studerar mig där jag sitter halvgömd och stilla. Be den sitta kvar medan jag bytade objektiv var nog inte lönt att tänka på ;-)

Var ute i afton och smög på några svanar, när jag plötsligt hörde oväsen bakom mig. Vände mig om instinktivt och rakt framför mina ögon ca: 10m bort slår en rovfågel en småfågel i luften så att fjädrarna yr. Tyvärr har 120-300:an ett väldigt tröghetsmoment och innan jag fått kameran åt rätt håll så var ögonblicket över. Jag hann med att knäppa en bild när rovfågeln var påväg bort. F...n att jag inte stod åt rätt håll - kanske det blivit riktigt bra.....men det är väl det som är tjusningen med att fotografera djur. "Bak med axlarna, luta huvudet lite åt höger" fungerar liksom inte ;-)

Förresten jag ljög när jag skrev aaaaldrig förut..

Lyckades ganska nyligen att dubbelexponera en Tri-x genom att använda samma rulle 2 ggr:( Första omgången i kameran hade gått av på barnbilder på iso 400 och den andra omgången riktades mot ett par där hon var gravid med iso 1600 (vilket den framkallats efter.) Hade nog blivit jättefina gravidbilder om inte andra större barn fanns med i magen och gjorde underliga miner..

Ska nog kopiera upp den mest groteska där en femåring ser ut att skrika där inne i den gravida magen iaf. Kanske får ni se senare..

PS. Magbilderna fanns även digitalt så paret blev iaf inte utan..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar