Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den starkaste bilden ni vet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag sitter som vanligt och funderar på bild, budskap, hur vi tolkar bilder och framförallt hur vi berörs av bilder. Då dök en liten teori upp i skallen, men jag vill inte tala om vad ännu, för att inte förstöra "experimentet".

Jag vill att ni länkar till en eller ett par bilder som är de starkaste bilder ni vet. Ni måste inte skriva varför ni tycker bilden/bilderna är starka, men någon rad skadar inte.

Och det behöver altså absolut inte vara bilder från FS, utan vilka bilder som helst.

Jag bidrar inte själv med någon länk här i början av tråden då jag inte vill påverka någon.

Vore kul med i alla fall minst 10 förslag, gärna fler :)
 
Har ingen länk så här på direkten men några av dom starkaste bilder jag sett är väl på lidande och döda barn från Vietnamkriget.
 
En fundering. Måste det vara katastrofer och mänskligt lidande för att en bild skall vara stark? Såg en del bild-presentationer för en tid sedan (onödigt att nämna vilka fotografer eller i vilket sammanhang) och gemensamt för samtliga presentationer var att de visade misär, krig och katastrofer i olika länder och situationer. Brukar själv bli tagen av liknande bildspel men nu när jag beskådade flera bildspel under samma dag i tät följd kändes det tillslut ihåligt på något sätt - som att det var billigt effektsökeri bara och inte någon egentlig styrka i budskapet. Vad ville de säga annat än att allt är jävligt? Vad skulle man ta med sig?

En annan reflektion jag fick då jag beskådade dessa bildspel den dagen var att det var de manliga fotograferna som stod för misären i sina serier medan kvinnorna i sällskapet hade mer sofistikerade ideer och ett annat djup i bildspråket - också grymt starka bilder. Fick mig att fundera på om det månne även kunde vara så att denna fascination för misär är en könsfråga?

Inte menat som någon kritik på något sätt dock (tycker samtliga bilder som postats hittils varit starka, om än bara av misärtypen) och jag hoppas att tråden fortsätter som den börjat. Funderade bara...
 
Visade bilder tyder ju på att misär biter mest eller? Annars håller jag med dig i princip, men verkligheten pekar år misärhållet.

En fundering. Måste det vara katastrofer och mänskligt lidande för att en bild skall vara stark? Såg en del bild-presentationer för en tid sedan (onödigt att nämna vilka fotografer eller i vilket sammanhang) och gemensamt för samtliga presentationer var att de visade misär, krig och katastrofer i olika länder och situationer. Brukar själv bli tagen av liknande bildspel men nu när jag beskådade flera bildspel under samma dag i tät följd kändes det tillslut ihåligt på något sätt - som att det var billigt effektsökeri bara och inte någon egentlig styrka i budskapet. Vad ville de säga annat än att allt är jävligt? Vad skulle man ta med sig?

En annan reflektion jag fick då jag beskådade dessa bildspel den dagen var att det var de manliga fotograferna som stod för misären i sina serier medan kvinnorna i sällskapet hade mer sofistikerade ideer och ett annat djup i bildspråket - också grymt starka bilder. Fick mig att fundera på om det månne även kunde vara så att denna fascination för misär är en könsfråga?

Inte menat som någon kritik på något sätt dock (tycker samtliga bilder som postats hittils varit starka, om än bara av misärtypen) och jag hoppas att tråden fortsätter som den börjat. Funderade bara...
 
Håller med Hellkvist.

Man matas också med krigsbilder i det oändliga så de vattnas tyvärr ut mer och mer. Tycker det dessutom är svårt att relatera till något som ligger så pass långt ifrån ens egna värld. Klart att det finns krigbilder som berör starkt, men det är också lite äckligt att det ska krävas bilder av krig för att folk och diverse jurymedlemmar i internationella fototävlingar ska beröras.

En bild från fotosidanmedlemmen Mikael Leijon som berör mig mer än Robert Capas och de flesta andra krigsfotografers bilder är denna: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/48354.htm

Mvh

David
 
...
Klart att det finns krigbilder som berör starkt, men det är också lite äckligt att det ska krävas bilder av krig för att folk och diverse jurymedlemmar i internationella fototävlingar ska beröras.
...

Tråden var ju om den *starkaste* bilden, att folk väljer krigsbilder här betyder ju inte att dom inte berörs i varierande grad av andra bilder också, som t.ex. den du valde.
 
Visade bilder tyder ju på att misär biter mest eller? Annars håller jag med dig i princip, men verkligheten pekar år misärhållet.

Jag tycker den bild jag länkade till innehåller så mycket mer än misär. Så oerhört mycket kärlek också, vilket gör det till en i mina ögon väldigt stark bild.


 
Tråden var ju om den *starkaste* bilden, att folk väljer krigsbilder här betyder ju inte att dom inte berörs i varierande grad av andra bilder också, som t.ex. den du valde.

Det har jag aldrig påstått. Men en krigsbild behöver inte vara starkare än en bild från vardagslivet. Det var min poäng. Robert Capas bild tidigare i tråden är ett exempel på en bild som jag inte tycker är särskilt stark. Det är en bra dokumenterande bild, men inte en stark bild i mina ögon då den inte berör mig. Andra upplever det förstås annorlunda, och det är möjligt att flest människor blir mest berörda av just krigsbilder. Vad vet jag. Jag misstänker dock att det inte bara är för mig som det kan bli svårt att relatera till något som man kanske aldrig varit i närheten av att uppleva. Krigbilden upplevs då kanske inte heller som särskilt stark, dvs den berör inte den aktuella mottagaren, men kanske andra mottagare. Krigsbilden är alltså inte objektivt sett starkare än vissa andra bilder av annan karaktär.

Den starkaste bilden är väl den bild som berör mest, och detta måste således vara olika för olika individer.

Tråden handlar väl just om den starkaste bilden, inte nödvändigtvis den starkaste krigsbilden?

Mvh

David
 
Det har jag aldrig påstått. Men en krigsbild behöver inte vara starkare än en bild från vardagslivet. Det var min poäng. Robert Capas bild tidigare i tråden är ett exempel på en bild som jag inte tycker är särskilt stark. Det är en bra dokumenterande bild, men inte en stark bild i mina ögon då den inte berör mig. Andra upplever det förstås annorlunda, och det är möjligt att flest människor blir mest berörda av just krigsbilder. Vad vet jag. Jag misstänker dock att det inte bara är för mig som det kan bli svårt att relatera till något som man kanske aldrig varit i närheten av att uppleva. Krigbilden upplevs då kanske inte heller som särskilt stark, dvs den berör inte den aktuella mottagaren, men kanske andra mottagare. Krigsbilden är alltså inte objektivt sett starkare än vissa andra bilder av annan karaktär.

Den starkaste bilden är väl den bild som berör mest, och detta måste således vara olika för olika individer.

Tråden handlar väl just om den starkaste bilden, inte nödvändigtvis den starkaste krigsbilden?

Mvh

David

I din text jag citerade säger du ju att du tror att det krävs krigsbilder för att folk ska bli berörda... men det tror inte jag, i en jämförelse är det dock inte så konstigt att de flesta placerar sådana bilder högt på "stark"-skalan, det finns många fasor som man kan associera till när man ser en sådan bild.

För mig är det dock inte direkt kriget i sig som berör, utan t.ex. den förtvivlan man kan se i ett barns ansikte. Att det råkar vara en krigssituation som gjort barnet så förtvivlat och hjälplöst är sekundärt. Jag behöver inte varit med om ett krig för att sätta mig in i situationen.

För mig är bilden med gamlingen lätt berörande, jag ser inget onaturligt lidande eller någon orättvisa, snarast assicerar jag till lite ensamhet, skröplighet på ålderns höst, och där finns medkänsla och värme från den andra personen. En "mild" bild i jämförelse med dom flesta andra i tråden. En mer positiv än negativ bild beroende på hur man ser den.

Hur jämför man för övrigt graden av beröring, vad som är starkast, mellan en positiv och varm bild kontra en negativ eller motbjudande bild? Alla bilder här representerar negativa känslor - är dom per definition "starkare" än positiva känslor?

Men som du säger, det är naturligtvis högst personligt vad som berör, det finns inga rätt eller fel här.
 
Senast redigerad av en moderator:
I din text jag citerade säger du ju att du tror att det krävs krigsbilder för att folk ska bli berörda... men det tror inte jag, i en jämförelse är det dock inte så konstigt att de flesta placerar sådana bilder högt på "stark"-skalan, det finns många fasor som man kan associera till när man ser en sådan bild.

För mig är det dock inte direkt kriget i sig som berör, utan t.ex. den förtvivlan man kan se i ett barns ansikte. Att det råkar vara en krigssituation som gjort barnet så förtvivlat och hjälplöst är sekundärt. Jag behöver inte varit med om ett krig för att sätta mig in i situationen.

Men som du säger, det är naturligtvis högst personligt vad som berör, det finns inga rätt eller fel här.

Hej, Anders.

Det var mer tänkt som en tråkig iakttagelse än som ett påstående om att det alltid förhåller sig på det sättet. Ibland känns det bara som att man blir överröst med krigsbilder som skall beröra och andra bilder förs åtsidan som mindre viktiga (inte minst i pressen, men även tävlingar som Årets bild, etc).

Ibland råkar jag kanske skriva på ett sätt som är otydligt och lätt att missförstås här i forumen. Ursäktar för det. Egentligen skulle "att" nog varit "om" i det valda citatet, så här i efterhand.

Egentligen håller vi nog med varandra i det stora hela. Även om våra personliga upplevelser om vilka bilder som upplevs som de starkaste skiljer sig.

Ja, ja. Ska inte uppehålla tråden med detta.

Fler starka bilder tack!

Mvh

David
 
Hittar inte bilden, men den finns här på fotosidan, var några år sen jag såg den men minns den fortfarande, har för mig det var en kvinnlig fotograf här på fs som la upp en brusig o tekniskt dålig bild på ett gosedjur eller liknande i begravningsmiljö, nån som vet vilken jag syftar på?

Annars så är ju Anna Von Brömssens bildspel om Cancersjuka Sebbe det som berört mig mest på senare tid.

http://www.bildbyransilver.se/_brommsen1.htm
 
Kommentar?

Engelskan är bedrövlig och jag gillar inte när folk använder andras bilder utan tillstånd.

You asked. ;-)
 
På tal om starka bilder.
Dessa bilder har inte jag tagit men jag klippteihop och ljudsatte i moviemaker.
Tag gärna mot kommentar.

http://www.youtube.com/watch?v=eafMasp2D9w

Blir lite kommentarer från mig också eftersom du bad om dem:

Ja, det där bildspelet exemplifierar ju ganska precis vad jag menade med meningslöst effektsökeri. Vad vill du säga? Vad är det konstruktiva? Visst blir man illa berörd (särskilt nu då jag skall bli småbarnsförälder) men vad vill du åstadkomma annat än att frossa i misär en stund? Vill du att alla skall hata världen som du säger att du gör i början? "Do somthing" säger du på slutet. Tror du folk, efter att ha sett detta, går ut och ändrar världen? Det tror inte jag. Dessutom, om man hatar världen, då vill man väl heller inte förändra den? I det sammanhanget kan ju "Do something" (om man bortser från stavfelet) betyda att man skall göra något enormt destruktivt för att stoppa allt lidande. Tycker du borde visa mer på kärleken till världen och visa på alternativet - kärleksbudskapet.

Rent kvalitativt så tycker jag även att det blir lite kliché med just Armstrong's låt och i kombination med alla stavfel får man ett lätt juvenilt intryck vilket ytterligare sänker upplevelsen av bildspelet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.