Annons

Den ständiga ångesten kring filmval...

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_E

Aktiv medlem
Att det skall vara så svårt att välja film? Vad jag fattat skulle Reala vara bra, även kodak hd 200, samt portra 100t för inomhusfoto, men snabbare filmer? Superia 400? Någonting att ha?

Svara om ni orkar (sökningar har inte gett tillfredsställande information)

Men huvudfrågan är om det finns någon fotoaffär förutom Photax som har stort sortiment på film, gärna i stockholm? Som dessutom säljer kodak hd, den verkar inte säljas av många efter av vad jag tittat. Finns reala 24 bilders i storpack någonstans? Bara sett 36 bilders i storpack, och föredrar 24 bilders framför 36.

Slutligen, är Reportagefoto den bästa "billiga" (billig i förhållande till andra) stället att framkalla på om man vill ha bra resultat?

Blev mycket, men svara gärna :)

/Erik
 
Jag köpte faktiskt Kodak HD 3-pack för 99 kr på Fotoquick Globen häromveckan.
 
Till vardags brukar jag köra superia 200, men om jag kan ha två hus med färgfilm brukar det bli Reala och Superia 400. Båda är väldigt bra, skarpa och finkorniga och har en lagom färgmättnad för allmänbruk.
 
Vill tipsa om Kodak Royal Supra 400. Finkornig film som varit min absoluta favorit nu i vintermörkret.
 
vad rekomenderar ni för film utomhus? ( jag ska till sardinien och klättra och foto så förhoppningsvis blir det mycket sol och berg)

vart är det billigt att köpa film och vart är bästa framkallningsstället, bor i sthlm? ( gärna ganska billigt då en tonåring med endast barnbidraget och längtan efter en 10d inte är den rikaste ;-) )

förlåt om jag avböjde lite från tråden... MvH / Emma
 
Fuji Superia 400

är ingen höjdare tycker jag. Min erfarenhet är att ansikten blir lätt rödaktiga med den filmen. Jag använde den konsekvent under ungefär ett års tid, och bytte sedan till Kodak Portra 400 NC. Den sistnämnda är grynigare och blir väldigt grådassig om man råkar underexponera (Superian är lite mer förlåtande), men rätt exponerad tycker jag att det blir bättre bilder med den, särskilt om ljuset är hårt, för den är lite svagare i kontrasten än Superian.

Å andra sidan är den nästan dubbelt så dyr som superian... :(
 
Erik_E skrev:
Ingen som vet var i Stockholm Royal Supra kan köpas (till bra pris)?

/Erik


Jag köper min från scandinavianphoto , fungerar bra .
Dom skickar upp till tio rullar i ett brev så portokostnaden är rätt överkommlig .
Har alldrig tagit mer än två dagar från beställning till att filmen ligger i brevlådan .
Jag beställer på nätet & betalar med visakortet .
Om jag minns rätt så hamnar den på ca 32 kr styck.
 
Sök på "Kodak Porta 400 UC". Fenomenal film. Lite väl saturerad för min smak dock.

/Pontus
 
Är det förresten någon särskild filmtyp att rekommendera för blixtfoto? Tänker införskaffa blixt modell större (sb-11 nikon) till min F3a, vilka iso tal lämpar sig bra för blixtfoto?
 
Om du ändå skall använda blixt så kan du lika gärna köra med 100-film och slippa i princip allt vad korn heter.
Högre ISO gör att blixten "räcker längre", så det beror lite på hur du vill använda den. Är det inomhus i ett normalstort rum så är det lika bra med låg-isofilm. Din blixt kommer gott och väl ge tillräckligt ljus för en korrekt exponering.
 
Själv brukar jag köra 400 med blixt. Inbillar mig nämligen att jag kan få med lite mer befintligt ljus, men det kanske inte spelar så vansinnigt stor roll egentligen...men man sparar ju på batterierna iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.