Annons

den sista torkfläcken

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
ok, nu ska jag framkalla två rullar tri-x. jag har haft problem med sköjfläckar/torkfläckar/vad det nu är ganska länge (ringar på negativen). har testat photoflo både med och utan HCA, men inte löst problemet.
men nu får det vara nog. hur undviker jag dem? har inte tillgång till HCA just nu, men gott om photoflo. hur ska jag använda det, vilken dosering? ska jag använda vattenskrapa på filmen efteråt eller repar jag bara filmen då?

ursäkta frågebombardemanget..

Du kan skölja filmen med en del Photoflo och 200 delar vatten efter den vanliga sköljen. Försök att hålla proportionerna så gott det går.

Annars har jag börjat att tagga ner på den frågan. Det var sällan som torkfäckarna utgjorde ett problem i slutändan. Idag tar jag itu med dem på behovsbasis.

...men ringar säger du. Du har inte luftbubblor under framkallningen?

nej, det tror jag inte. ringarna kan tas bort med gnuggande och vatten, men då sabbar jag ofta negativen. det är förmodligen partiklar i sköljvattnet som sitter kvar när vattendropparna dunstar. det bästa skulle ju vara om det inte fanns några droppar när filmen hängdes upp över huvud taget.

behovsbasis... hur gör du för att bli av med dem?

Jag hade problem med torkfläckar förut men kör numera slutsköljen i avjoniserat vatten med Photoflo med perfekt resultat. Jag tycker det är så skönt att helt slippa risken för kalk så jag skulle ha svårt att gå tillbaka till kranvatten.

Sköljer till sist(efter HCA och vätmedel) med kallt (20`) kokt vatten. Drar av filmen med fingrarna fuktade i samma vatten.

Det tricket glömde jag och jag kan förstå att det är skönt att helt slippa problemet. Själv delar jag mörkrum med flera andra och vi kan inte förvara egna kemikalier där. Då är det inte skoj att transportera vatten i onödan när jag redan transporterar en del andra kemikalier till och från labbet.

Finns det fläckar kvar på neggen efter torkning, så bruker jag ta en mjuk tygtrasa (typ linsputsarduk), andas lite på negativet och gnugga lite försiktigt. Allt på den blanka sidan.

sköljningen är snart klar nu. något kokt eller avjonat vatten kan jag inte trolla fram just nu, men ska tänka på det till nästa gång.

men hur använder ni vätmedlet?
jag har tidigare gjort så att jag har fyllt framkallningsdosan med kranvatten (20'), satt i spiralerna med filmen på, droppat i en droppe photoflo, satt på locket, agiterat lite, och sedan tömt dosan. hängt upp filmerna vertikalt och torkat försiktigt med fingrarna. fortfarande inte perfekt! är orsaken kanske smutsigt kranvatten?

Det låter som du har mycket kalk i vattnet.
Låt filmerna ligga Minst en minut i vätmedlet obs det ska inte skumma.

Går inte problemet bort - köp Allduk och RIV en trasa i 6-8 delar, vik delarna lagom löst runt filmen och dra av vattnet med en lagom långsam rörelse så att du inte har några vattendroppar kvar.
Allduk är den enda jag träffat på som inte luddar eller repar (beroende på hur hårt man trycker/drar).
Lycka till
Eva

Liza skrev:
obs det ska inte skumma.

hoppsan... jag agiterade ganska vilt. jag såg inte något skum när jag öppnade dosan i och för sig. är det meningen att filmen bara ska ligga i vätskan?

och eva, dina mordancageexperiment är fantastiska. fascination och förundran!

Har jag många filmer samlar jag dom i en hink och låter dom ligga där ett par minuter och skakar/knuffar till hinken ett par gånger - i dosa i princip samma sak - vatten och vätmedel ska vara ordentligt blandat först. Efter det doppar jag filmerna i kokt vatten.
Tack för uppskattningen av mina bilder.
MVH Eva

Sämskskinn

Istället för allduk kan man köpa ett sämskskinn och dra av negativen med försiktigt. Fukta skinnet och gör därefter precis som Eva beskrev med allduken. Funkar perfekt!

så här blev det

inte så pjåkigt faktiskt. två fläckar syns när jag tittar igenom negativen i dagsljus. fler kanske dyker upp på kontaktkartan.
det där med destillerat vatten låter bäst.
är vattnet totalrent så borde de inte göra så mycket om lite vatten hänger kvar på negen, eller hur?
kan man återanvända dest. vattnet eller är det kontaminerat så fort jag doppar de kranvattenbefläckade filmerna i det?

kokt betyder nog inte kokande. men man kan nog få rätt häftiga effekter... hmmm. helt klart värt ett försök.

Varför använda kokt vatten? Då ökar man ju koncentrationen mineraler i det. Man blir förstås av med kloret, vilket bör vara bra om man skall blanda framkallare av vattnet. Men varför göra det för skölj?

När jag skrev att inte vattnet skulle koka så var det ju ett litet skämt, men för dem som inte vet så ska ju inte temparaturen skilja för mycket då emulsionen kan krackelera och kokar man vattnet så är det ju inte lätt att få rätt temparatur. Plus att som Jim säger så ökar koncentrationen. Är det destilerat vatten du är ute efter så är det vattenångan du ska åt.

/ Marcus

Re: så här blev det

mårten skrev:
det där med destillerat vatten låter bäst.
är vattnet totalrent så borde de inte göra så mycket om lite vatten hänger kvar på negen, eller hur?
kan man återanvända dest. vattnet eller är det kontaminerat så fort jag doppar de kranvattenbefläckade filmerna i det?
Precis poängen. Det gör inget om det ligger droppar kvar på filmen. Jag brukar bara skaka spolarna och sen hänga upp filmen direkt och får fläckfria negativ varje gång.

Återanvändning skulle jag nog undvika. Det är ju det sista vattnet filmen kommer i kontakt med och det finns nog en poäng i att hålla det rent. När det förorenats av användning, Photoflo mm så sätter ju tillväxten av bakterier och alger igång.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto