Annons

den sigmatiserade AFRIKA BILD - skapad och valskott

Produkter
(logga in för att koppla)

zerihoun

Aktiv medlem
varfor tas det sa fa andra bilder fran AFRIKA an
safaribilder och "hjalplosa hunriga offer"??!

ovilja?
okunskap?
radsla?
ointresse?
tunnelseende?
platsar inte bland semesterkorten?


jag har mitt svar varfor men vill halla en dorr
oppen for andra anledningar vilka de nu ma vara...

: m
 
Blev förvånad över att denna diskussionen inte fyllt flera sidor, det är ju ett otroligt intressant ämne.

Tyvärr kanske jag inte har mycket vettigt att bidra med en sen kväll som den här, men detta är något jag funderar mycket över. Visst är det, som du skrev nånstans, vi som har skapat bilden av Afrika.

I min egen samling syns (vilket är aningen frustrerande tycker jag) mest klassiska safaribilder till följd av det stora djurintresset. Men jag kommer inom en snar framtid att återvända för att göra precis det du gör nu, hitta de där a n d r a bilderna.

Tittade på en klasskompis bild, som föreställer en liten tanzansk flicka som tittar upp i kameran med sina stora mörka ögon. Bilden heter kort och gott "Afrika". Tyckte detta var väldigt intressant men har inte diskuterat det med henne ännu...

Tror alla som varit i Afrika slås av att det finns så oändligt mycket mer än det vi ser i media vanligtvis... och att den bilden av kontinenten är väldigt snäv.

Så frågan kvarstår - varför?

Är mycket nyfiken på din teori maria, själv får jag återkomma när jag funderat vidare. Och kanske kommit fram till något... :)

/anna
 
Om jag ska reflektera lite över denna fråga så undrar jag vad som egentligen är den stigmatiserade afrikabilden. Är det verkligen så att det är främst safaribilder och svältande-barn-bilder man ser från Afrika eller är det i sig en stereotyp?
Själv har jag nog en ganska nyanserad bild av Afrika som ju är en gigantisk kontinent. Det är samtidigt en kontinent med stora problem vilket inte går att komma ifrån. Det finns ett flertal korrupta diktaturer och relativt få stater man kan kalla demokratiska. Inbördeskrig och närmast folkmord förekommer och sedan 1965 har ett tjugotal länder globalt sett blivit fattigare, nästan alla i södra afrika. På det medicinska området så har spridningen av HIV nått nästan apokalyptiska dimensioner i vissa av de centralafrikanska staterna. Så visst finns det ett visst fog för att betrakta situationen i Afrika på ett negativt sätt. Samtidigt finns dock ljuspunkter som att exempelvis fattigdomen minskar och utveckling börjar ta fart i flera nordafrikanska stater och länder som Kenya och Tanzania. Samtidigt har väldigt få länder, även de som utmålar sig som demokratier, någon riktig pressfrihet.
Men visst kanske det ligger något i att afrikabilden presenteras på ett skevt sätt i media. Anledningarna är säkert många men till viss del beror det nog på att det ofta är just elände som skildras i media och vad gäller safaribilder så är det väl så att många åker till afrika just på grund av det lockande djurlivet. Jag tror dock att bilden av Afrika har genomgått jätteförändringar om man bara går 50 år tillbaka i tiden.

David
 
Jag förstår faktiskt inte frågan riktigt.. eller jag förstå den men jag förstår inte varför den ställs.

sake är väl den att det finns 3 typer av fotografer:

Uppdrags fotografen: får ett uppdrag, fotograferar, åker hem.

Hobby fotografen: Åker på semester eller resa för att fotografera för egen räkning och försöker ta bilder han/hon är intresserade av och försöker göra bilden så bra som möjligt.

Albumsfotografen: Åker ner på semester tar en bild på en Zebra eller buffel o lite savann bilder med sin Kodak engångskamera, är skitnöjd och visar resten av familjen/vännerna vid hemkomst. Sedan sitter bilderna i ett album utan att någon ser dom.

Att fråga sig varför vissa motiv inte fotograferas är vällll som att fråga mig varför jag aldrig tar nakenkort? eller varför jag inte fotograferar toasitsar?

Jag som person avgör vad jag vill fotografera, ingen annan. Vill ni ha en annan bild av afrika så är det upp till er som fotograf att förmedla en annan bild av aftika. Ni kan inte förusätta eller begära att alla ska ut o fotta andra motiv än just det dom vill enbart för att ändra en världsuppfattning.

För att låta kall men troligtvis ärlig så är väl problemet att afrika har inget nyhetsvärlde än just när det är krig/hungersnöd eller handlar om exotiska djur. Finns inget som lockar gemene man att resa dit än för just naturen. Sedan tillhör ju Eygypten Afrika.. samma med sydafrika och där har det fottats en heldel. Men handen på hjärtat, hur många tänker "ja! nu åker vi till Kongo på 2 veckors semester?"

Näe vill ni ha en annan bild av Afria så är det upp till er att fixa det. Jag fortsätter med mina macro bilder och hav osv.
 
Som jag ser det så handlar inte den här frågan om vad man som enskild person väljer för motiv. Givetvis ska ingen tvingas ta bilder man inte vill ta.

Jag tycker det här handlar om vilken bild man som fotograf skapar av Afrika, vare sig man är pressfotograf eller semesterfotograf.

(Jag fortsätter prata om kontinenten som helhet även om det är svårt med tanke på dess mångfald, men de afrikaner jag mött gör det ofta själva. Och även om skillnaderna är många så har ju många av länderna mycket gemensamt.)

Och anledningen till att denna diskussionen är viktig tycker jag är att bilden vi skapat av Afrika är snäv, vinklad och spelar på negativa saker som inte gör kontinentens olika länder rättvisa riktigt.

Det behöver inte alls vara fel att sprida tragiska bilder från områden drabbade av krig, svält och misär. Problematiken uppstår i och med att det stora antalet sådana bilder kommit att bli den enda sanna bilden av Afrika.

I dagens media där vissa anses viktigare än andra kan jag hålla med om att Afrika bara har nyhetsvärde i nämnda ämnen i föregående inlägg, men för att verkligen kunna påverka till en förändring och fattigdomsbekämpning kanske vi behöver utöka bilden av Afrika. Lära känna kontinenten på djupet. Hitta bilderna som återigen kan väcka lite tankar hos folk, nu när vi blivit lite avtrubbade av alla stereotypa tragikbilder.
 
Jag har ett stort kulturellt intresse och skulle om tillfälle gavs fotografera "alternativa" bilder från afrika men faktum kvarstår.

En uppdragsfotograf fotograferar ju enbart det fotografen är ämnad att fotografera. Dom som då ska ändra denna uppfattningen om Afrika är ju alltså uppdragsgivaren. Men denne har ju inget som helst intresse av att ändra en kontinents anseende utan egen vinning.

På jorden finns ett antal exempel på läner/områden som alltid har haft en skittillvarao i historien. Titta bara så nära som våran östersjö granne Polen.

Tala om när Polen någonsin har haft en blomstrande kultur, världsherravälde eller annan lycka? Näe snarare har dom varit ockuperade eller levt i missär. Samma gäller Afrika. Ett land med rika tillgångar men totalt koloniserade av Europa. I dagens Afrika då vi inte har kolonier längre i nämnvärd utsträckning så är det utländska företag som har tagit över.

Varför? Jo det är fortfarande mkt rika länder på tillgångar och billig arbetskraft osv.
Dom man kan "skylla på" för denna utveckling är dom afrikanska ländernas ovilja att kunna samarbeta och leda sina nationer till gemensamma mål och lycka. Istället rasar egoism, maktbegär och annat skit som bara drar ner folket i skiten.

Så detta med sne bild av en hel kontinent är mer en politiks fråga än en stackars fotografs brist på fotografera andra motiv än fattigdom och savanner.
 
När det gäller turistbilder så håller jag inte med om att det ffa handlar om misär- och safaribilder. Bilder som speglar svältande barn har jag nog över huvud taget inte sett bland de jag känner som besökt afrika.

Snarare handlar det om Pyramider, Sol- och badbilder i Urghada eller Scharm el Shejk (Stavning?), Kairos basargator, fiske i nilen, solnedgång vid kap horn, storstadens puls i Kapstaden, klättring på Kilimanjaro, Bilresor genom enorma öde ökenlandskap, fotbollsspelare i Nairobi och många vardagsbilder från byar och städer. Och ett fåtal safaribilder.

Så därför ifrågasätter jag lite bilden av att afrikabilden skulle vara så skev. Men man hör ofta talas om den som att det skulle vara en självklarhet och att den närs av oss, de elaka kapitalisterna i norr.

Mediabevakningen handlar ju dock ofta om negativa saker, men det är väl inget unikt för just Afrika men visst kunde man önska att mänskligheten någon gång kunde prestera nyheter med mindre krig och misär.
 
Visst, vi är överens om problematiken. Och visst är det en politisk fråga.
Men ska vi bara sitta hemma och vänta på att de giriga makthavarna och korrumperade politikerna gör något? Eller ska vi själva försöka göra något för att u-ländernas befolkning ska få en högre levnadsstandard, en levnadsstandard som skulle kunna mäta sig med vår om resurserna var jämnare fördelade? För om vi bara sitter och väntar tror jag inte det kommer ske några större förändringar till det bättre.

Och med vi menar jag oss fotografer, framför allt inom press och reportage, som är ansvariga för vilken bild folk har av Afrika utifrån media.
Håller ni inte med om att vi blivit lite avtrubbade vad gäller bilder från områden där krig, torka och svält härjar? Vad jag vill ha sagt är att med en ny sorts bilder kanske vi återigen kan väcka lite medkänsla hos folk så att vi en gång för alla kan ta tag i fattigdomsbekämpningen.

Ja, det här gäller ju långifrån bara den afrikanska kontinenten. Rumänien för mig var de hålögda sjuka barnhemsbarnen - tills jag kom dit och möttes av oerhört vackra landskap, en enorm gästfrihet och så otroligt mycket mer än misären jag sett i media. Samma problematik där.
Marknadsför man ett land genom att bara sprida bilder av deras svagaste sidor? Nej. Turisterna kommer när de sett helt andra bilder. (Det är här "semesterbilderna" kommer in i bilden.) Det är förstås oerhört viktigt att visa bilderna av barnhemsbarnen - men inte bara de! Då tror jag man stjälper mer än hjälper. Marknadsföra ett land för dess tillgångar samtidigt som man sprider kunskap om det som behöver förbättras, borde inte det vara ett sätt som fotograf att hjälpa ett svagare land på fötter?
 
Tack Tomas för en superintressant länk. Har inte hunnit lusläsa alla sidor ännu men det ska jag verkligen göra. De tog ju upp allt - bilden av Afrika, vems ansvar, effekten av det, bakgrunden till det... allt! Verkligen intressant.
 
I en bok jag läser just nu fann jag några tankar som skulle kunna vara svar på Marias fråga.

-För att dämpa människors ångest förvandlas nyheter alltmer till lättsmält underhållning.
-Den som har kontroll över informationen har också kontroll över makten.

Sant eller inte, det skulle kunna vara så.
 
är vi kopior av det vi blir matade med?

Tomasz skrev:
I en bok jag läser just nu fann jag några tankar som skulle kunna vara svar på Marias fråga.

-För att dämpa människors ångest förvandlas nyheter alltmer till lättsmält underhållning.
-Den som har kontroll över informationen har också kontroll över makten.

Sant eller inte, det skulle kunna vara så.

´
hej TOMAS,
det är nog så. men vad jag inte förstå är när vi
vanliga åker till afrika på semester så tar vi
exakt samma bilder som de bilder vi blir matade
mer. även om vi är på plats och borde kunne se
vad som är verkligen med våra egen ögon!!!

: m
 
Re: är vi kopior av det vi blir matade med?

zerihoun skrev:
´
hej TOMAS,
det är nog så. men vad jag inte förstå är när vi
vanliga åker till afrika på semester så tar vi
exakt samma bilder som de bilder vi blir matade
mer. även om vi är på plats och borde kunne se
vad som är verkligen med våra egen ögon!!!

: m

Nja.. men är det så konstigt egentligen. Det gäller väl alla turistmål och de flesta turistbilder. Jag slår vad om att när det gäller Parisbilder så är eiffeltornet överrepresenterat, när det gäller mallorcabilder så är strandbilder vanligast och när det gäller Kenya är safaribilder och naturbilder vanligast. För det är nog få som har ambitioner att göra fotoreportage eller antropologiska fältstudier under sina semestrar.

Om man särskiljer gruppen fotointresserade och fotografer från övriga turister så kan dock representationen av bilder se annorlunda ut.
 
Re: Re: är vi kopior av det vi blir matade med?

dJb skrev:
Nja.. men är det så konstigt egentligen. Det gäller väl alla turistmål och de flesta turistbilder. Jag slår vad om att när det gäller Parisbilder så är eiffeltornet överrepresenterat, när det gäller mallorcabilder så är strandbilder vanligast och när det gäller Kenya är safaribilder och naturbilder vanligast. För det är nog få som har ambitioner att göra fotoreportage eller antropologiska fältstudier under sina semestrar.

Om man särskiljer gruppen fotointresserade och fotografer från övriga turister så kan dock representationen av bilder se annorlunda ut.
Med eller utan kamera i handen så krävs det att man anstränger njuren lite. Man måste vara nyfiken, ifrågasättande och openminded.
Eller förresten, det måste man inte. Man kan fortsätta plåta eiffeltornet varje gång man kommer till Paris. Är man inte fotograf kan man köpa vykort på det.

Det lustiga med afrikabilden är att det är en negativ bild som är dominerande. Kan det bero på att det inte är afrikaner som skapar bilden, utan istället har den skapats av dem som har intresse av en negativ bild?

Jag såg dock nyligen en notis om en utställning som ger en annorlunda bild av Afrika, irriterande nog har jag tappat bort notisen.
 
Jag håller med om att massmediebilden av afrika är rätt förljugen, antingen är det svältande barn med flugor i munnen, eller exotiska djurarter med speaker röst typ Attenborough. Afrika är ju rätt stort, en hel kontinent närmare bestämt, och kanske ligger problemet i att det just är komplext och stort. Hur ska man beskriva en komplex verklighet med gråtoner. Kan man få en genomsnittlig europé att förstå hur ett land som tex Somalia, dels kan vara laglöst land med galna klanstrider i söder, samtidigt som det är ett välordnat land med centralmakt och allmänna val i norr. Det är väl som någon stor tänkare sa någon gång, afrika är europas dåliga samvete.
En annan intressant tanke tycker jag är att alla andra beskrivningar är lika stereotypa och schablonmässiga, kanske är vår bild av USA, asien och till och med vårt eget land, precis lika skruvade. Ibland när jag kollar på bilder här på fotosidan undrar jag verkligen om Sverige verkligen ser ut som den bild bilderna ger.
 
Fattiga och rika...

För snart tre år sedan får jag runt som en tok i Tanzania och såg "det mesta".
Fotade totalt runt 50 rullar film (en slags ålderdomlig variant på minneskort..) under knappt 3 veckor.
Det första som hände när guiden mötte oss på Arusha International Airport var att han sa till mig : "Hey, camera man....you cannot take picture of goverment buildings, it's forbidden"
Jag fotade flygplatsen.
När vi for igenom Arusha satt jag med min älskade (my preciousssss) 801'a och fotade hus, människor, miljöer och - tja - allt jag kom åt... och han påtalade hela tiden att du får inte fota det eller det... Jag frågade honom varför jag inte får det, och fick till svar "It's the law, man.."
Ute i bushen sa han till mig "Don't photo the masai, they think you steal their soul.., but it's OK if you buy something from them - but ask first"...
Kort och gott, jag upplevde det svårt att få ta bilder på annat än djur och stäpp...tur att man är lite trög så man hann ta några kort ändå..
Lite respektlöst, jag vet...men....
Men jösses vad många kattbilder och solnedgångar det blev.... :)

En kvinna i vårt resesällskap gick hela tiden och pratade om hur fattiga de var och vilken misär de levde i...
Jag svarade med att säga att jag inte såg en enda männsika som INTE log, skrattade eller var glada..när jag sitter i bilköerna på väg till jobbet sitter alla och ser ut som de bara käkat grapefrukt till frukost...
Jag vet i.a.f. vilka jag anser vara rika, men då pratar jag inte om pengar...

/ Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.