Annons

Den perfekta mässan

Produkter
(logga in för att koppla)

zappafan

Aktiv medlem
Sitter och funderar på hur en perfekt fotomässa ska vara.
Vad förväntar du dig av en sådan?
Vad vill du uppleva?
========================================

Anledningen till frågeställningen är att vi just upplevt fotomässan på Elmia, med ganska blandat resultat från människorna som besökte.
 
*Visning och demonstration av de senaste nyheterna av kameratillverkarna.

*Visning och demonstration av de senaste nyheterna av tredjepartstillverkarna.

*Visning och demonstration av de senaste nyheterna av olika tillbehör.

*Demonstration av de senaste mjukvarorna.

*Försäljning kameraprylar, mjukvara och bilder.

*Bildförevisningar och diskussioner kring dessa.

Sist men inte minst:
*Ett vettigt café/restaurang som inte rånar folk och serverar uselt kaffe i pappmuggar.
 
På sätt och vis tycker jag det är synd att bildutställningarna var i ena änden. Jag tycker det är bättre om det är dels en stor omgång men även mindre omgångar utspridda lite här och var. Annars blir det så massivt och det blir bara en massa bilder som ska ses.

Samtidigt så skulle jag vilja se en hörna med föredrag i stora hallen där man enkelt kan smita förbi när man ändå är igång, nu kändes det mer som antingen så tar man föredragen eller så gör man inte det. Inget därimellan.

Mera roliga jippon brukar också vara en höjdare, speciellt små tävlingar och andra saker som annordnas av tillverkarna. Gärna i anknytning med foto. Typ att en tillverkare skulle ha några motiv uppställda och en kamera där besökarna helt enkelt får ta 1-3 bilder var och sedan utser den en vinnare på några kriterier eller annat smått och gått.
 
Workshops inom foto på kanske några timmar.
Man går en kurs i olika fotografiska ämnen för en billig slant.
Allt från bildkomposition till konvertering av RAW-bilder.

Att kunna visa bildpärmen för bildredaktörer.
 
zappafan skrev:
Sitter och funderar på hur en perfekt fotomässa ska vara.
Vad förväntar du dig av en sådan?
Vad vill du uppleva?
========================================

Mindre fokus på teknik och mer fokus på bilder.
Visst jag förstår de som vill klämma och känna på objektiv och kameror men för min egen del så är resultatet viktigare än produkten.

Jag vill se högkvalitativa bildutställningar som man inte har möjlighet att se i vanliga fall, jag saknar Göteborgs mässan kort och gott...
 
Instämmer med Mipert!

Workshops inom foto på kanske några timmar.
Man går en kurs i olika fotografiska ämnen för en billig slant.
Allt från bildkomposition till konvertering av RAW-bilder.
Oj, sånt hade jag inte ens en tanke på, men det vore ju kungligt att ha på fotomässor.


Sen en annan sak jag glömde i mitt förra inlägg var att kanske ha den lite mer centralt, jag menar, jönköping är väl bra, men jag tror inte alla orkar åka dit för att gå på mässa. Samma sak med att ha den lagt fre-lör.
 
Re: Instämmer med ovanstående!

Damocles skrev:
Sen en annan sak jag glömde i mitt förra inlägg var att kanske ha den lite mer centralt, jag menar, jönköping är väl bra, men jag tror inte alla orkar åka dit för att gå på mässa. Samma sak med att ha den lagt fre-lör.

Jönköping är nästan så centralt som det kan bli för mig som bor i Husqvarna! Flytta inte mässan...
 
Frågan är om 4200 besökare totalt är en så bra utdelning på en mässa. Om man dubblar eller tripplar antalet om den läggs på en större ort så tror jag det är bättre.
 
Funderingar kring Fotomässan 2005

Intressanta kommentarer.

När det gäller Elmia-mässan 2005 så slängde jag lite snabbt ner mina funderingar:

Efter att ha funderat lite så måste man ju bara undra.
Jag menar, när min lokala fotohandlare har nåt som kallas för fotomässa i dagarna två drar det minst lika mycket folk som till Elmia. Och då bor jag i en "håla" med knappa 30.000 invånare.

Mässan på Elmia har egentligen så mycket mer att bjuda på.
Här fanns kunniga människor som håller föredrag, bra fotoutställningar osv.

Första bristen av arrangörerna är givetvis marknadsföringen.
Att man sedan har ett par rejäla erbjudanden när det gäller köp av utrustning, ser jag som självklart.
Okej, nu skulle det gå via ett företag, men hur svårt hade det varit att erbjuda de som gjorde en affär typ 15%?

I själva hallen bland alla montrar var det inte bra uppställt. Här borde man lyft själva fotoutställarna. Kanske rent av blandat dem med produktmontrarna.
I alla fall borde man göra nåt mer på den punkten.
Sedan kan man ifrågasätta en del hängningar av bilder. Speciellt reagerade jag på en serie bilder som just var en serie.
Alla bilder hängde i samma höjd precis som alla andra.
Jag tycker man använde utrymmet för dåligt, man borde kunna hänga bilder lite annorlunda.

Nu vet jag ju inte om utställarna bestämt detta, eller hur det gick till. Men man borde kanske ta sig en funderare:
1. Placeringen av utställningarna kontra produktmontrar.
2. Hur hänger vi bilderna?

När det gäller utställningen så hade jag också gärna emotsett ett personligt möte med fotografen.
Möten som säkert hade kunnat ge både utställare och besökare en hel del.

Inne i hallen möttes man av alla de välkända produktmontrarna, fanns säkert nån som saknades, men strunt samma.
Vad som slår mig är att här fanns en mindre scen, man intervjuade lite etc.
Går säkert att göra mycket mer på den punkten.

Eftersom det finns så stora ytor så skulle man kunna samla folk till kortare seminarier. Dessa kan hållas ute i utställningshallen.
Ett exempel kan vara att någon fågelskådare visar sina rariteter på bild, samt berättar hur han/hon använder digiscoping.
Ett annat exempel kan vara den lokala journalisten som får berätta hur man egentligen idag arbetar på en tidningsredaktion, med skrivande och plåtande...etc.
Hur lagrar vi våra bilder analogt/digitalt?
Listan kan bli lång....


En del saker saknades verkligen. Varför inte bjuda in fler som säljer begagnat?
Varför inte en kortare utställning om kamerans/filmens historia?
Fotoböcker?

Jag undrar också vilket som numera är tyngdpunkten på mässan. Är det föredragen, fotoutställningarna eller produktvisning?
Om något av detta är tyngdpunkten så måste man givetvis satsa mer på att lyfta de områdena. Allt kanske är lika viktigt?

Eftersom jag inte besökte något föredrag så vill jag och kan inte ge mig in på att kommentera dem.

På det stora hela får faktiskt inte mässan av modell 2005 mer än knappa två blixtar av fem möjliga.
 
Damocles skrev:
Frågan är om 4200 besökare totalt är en så bra utdelning på en mässa. Om man dubblar eller tripplar antalet om den läggs på en större ort så tror jag det är bättre.

På 1980-talet var det fotomässa i lilla Nybro på ca 15 000 inv. Den hade oftast mer än 5000 besökare vad jag kommer ihåg.
 
Jag skulle vilja ha lite högre nivå på bildvisningarna och föreläsningarna. Låter kanske konstigt, en del av dem har ju blivit höjda till skyarna. Men när jag kollade igenom programmet så verkade det mesta redan känt och genomtröskat. Jag blev inte nyfiken på något av det som erbjöds.

Med tanke på att det är en mässa med nya kameror som presenteras så är det förstås svårt att komma ifrån den starka fokuseringen på teknik. Men det vore roligt om temat för mässan, inklusive föreläsare och bildvisare, kunde vara "fantastiska bilder genom teknik".

Jag tycker inte det var fel att bildutställningarna var för sig, skild från montrarna. Men ett kafé med schyssta priser och trevligt utbud och med alla bilder runt omkring kunde vara intressant och locka till en lång sittning med bilddiskussioner.

För mig har den optimala mässan också ett innehåll som vänder sig till dem som fotograferar i svartvitt.
 
Kijana skrev:
Jag skulle vilja ha lite högre nivå på bildvisningarna och föreläsningarna. Låter kanske konstigt, en del av dem har ju blivit höjda till skyarna. Men när jag kollade igenom programmet så verkade det mesta redan känt och genomtröskat. Jag blev inte nyfiken på något av det som erbjöds.

Känns som om pudelns kärna närmar sig.
Nyfikenheten?
Var fanns den?
 
Som medlem i Bankeryds fotoklubb så är jag medarrangör, (personligen hann jag inte ens gå dit i år), så mata på ni med ideér.

Fikainkomsterna styr Elmia själva över men jag vet precis vad ni menar. För det priset borde i alla fall kvalitén vara säkerställd.

Workshops låter intressant, ytor finns (förutom det året då husmässan var samtidigt, vilket kaos).

När det gäller placering och hängning så är du välkommen att hjälpa till. Det är j_____t brått.

Föreläsare, jag vet faktiskt inte hur dessa väljs ut men på ngt sätt så styr sponsorer och utställare en hel del.

Själv skulle jag vilja lyssna på Sabastiao Salgado och se hans utställning Workers, jag tjatar varje år...
 
Erik, vad menar du med att BFK är medarrangör?

BFK anordnar en fotomara som redovisas på mässan, samt har en fotoutställning med medlemmarnas bilder.
Men medarrangör är väl att ta i ändå.

/Hasse som också är medlem i BFK
 
Jag var inblandad i Fotomässan då den gick i Göteborg för ett antal år sedan.

Jag vet att det kostade otroliga pengar att ta hit och försäkra fotoutställningarna som dem från ex. Magnum, Leibovits, Herb Ritts mfl.

Jag vill även minnas att utställarna önskade en "pro" avdelning, vilket de fick något år.
Så slapp man "allmämhetetens" fingrande på dyra grejer.
"De handlade inte ändå", kan ha varit en kommentar.

Synd på en annars trevlig mässa
 
hasse lundberg skrev:
Erik, vad menar du med att BFK är medarrangör?
Tja Hasse, medarrangör kanske är ett för starkt ord.
Men BFK träffar faktiskt folk som jobbar på mässan och kan prata med dem.
Jag, precis som du, känner folk som jobbar på Scandinavian som är en sponsor.
Så visst kan vi lobba genom att tala med de vi känner.

Tyvärr har Adam rätt i att försäkringspengarna i utställningssammanhang är enormt stora.
Herb Ritts...mmm

Det räcker att titta på Anders Petersen utställningen BFK hade på museét. Hade inte Hasse känt Anders så hade den inte kunnat bli av.
 
att ha workshops och diskussioner kring bilder är säkert bra.
Men det räcker ju inte!
Kapitalet måste också flöda in nånstans.
Det glöms bort ibland att det faktiskt handlar om strikta ekonomiska intressen.

Sedan detta med placeringen.
Ja, lägger man mässan inne i Stockholm kommer den garanterat att floppa.
Mer svårtflörtade människor får man nog leta efter :)
De fyller ju knappt Globen när det är sportarrangemang....

Nä, tacka vet jag Nybro. Jag håller med den som nämnde det. Nybro startade begreppet fotomässa och lockade folk från Stockholm ner till Ystad.
Placeringen har ingen betydelse.

Det intressanta är innehållet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.