Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den lille havfrue

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard

Aktiv medlem
Vad gäller - kan man verkligen göra så här?

Jag arbetar på en tidning som skriver om kultur och nöjesutbud i bla köpenhamn. Vi brukar ha olika bilder på omslaget några från innehållet och några miljöbilder. Denna gång så skulle jag använda mig av lilla sjöjungfrun från www.woco.dk som har fria bilder att ladda ner för användning i sammanhang som pushar för Köpenhamn.

Wonderful Copenhagen has a large numbers of photos, of which about 300 are ready to download in high and medium resolution The photos may be used only when promoting Copenhagen as a destination for tourism; including congresses, meetings and incentives. Before downloading a photo, click on the information icon (i) next to the photo to see the photographer's name. Please state the name if mentioned. Besides, please refer to Wonderful Copenhagen.


Men så plötsligt så möts jag av en ruta som säger


WARNING: Photos of the Little Mermaid must only be used by arrangement with Sculptor Edvard Eriksen's Heirs:
Edvard Eriksens Arvinger I/S
Gl. Skolegårdsvej 13
DK-3450 Allerød
Tel. +45 4817 7825
Att.: Erling Eriksen
www.mermaidsculpture.dk


Naturligtvis går jag in på deras hemsida och där får jag då se

Copyright
In order to produce or sell sculptures of "The Little Mermaid" or use her photo in advertisments, on T-shirts, at conferences etc. Please contact in advance Copy-Dan Billedkunst for further information concerning copyright.
Copy-Dan Billedkunst
Østerfælled Torv 10, DK 2100 København Ø
Tel.- fax +45 35441400
E-mail: [email protected]


Detta innebär ju helt plötsligt att om jag tar en bild på Den lille Havfrue så äger jag inte rätten att göra vad jag vill med "min" bild.

Kan detta stämma?

Får jag publicera en bild på den lille havfrue (tidningen har utgivingsbevis och det hela)?
 
Enligt svensk rätt får konstverk fritt avbildas "om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus".

Jag vet inte om motsvarande regel finns i Danmark men det borde vara lätt att kolla upp.
 
Skulpturen är skyddad av upphovsrätt på samma sätt som andra verk. Nu är du ju i Danmark, men så här står det i den svenska upphovsrättslagen:

Återgivning av konstverk och byggnader

23 § Offentliggjorda konstverk får återges
1. i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte,
2. i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form och
3. i en tidning eller tidskrift i samband med en redogörelse för en dagshändelse, dock inte om verket har skapats för att återges i en sådan publikation.
Första stycket gäller endast om återgivningen sker i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (2005:359).


24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,
2. om syftet är att annonsera en utställning eller försäljning av konstverken, men endast i den utsträckning som behövs för att främja utställningen eller försäljningen, eller
3. om de ingår i en samling, i kataloger, dock inte i digital form.
Byggnader får fritt avbildas. Lag (2005:359).

(RED. Såg inte att Erik hunnit svara redan...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.