Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den innbyggda blixten på 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Tja,

Jag har haft min 20D ett tag nu men funderar på om det är nått galet med min innbygda blixt. På varje bild jag tar med blixt verkar det som att blixten bara tar på övre halvan av bilden, som att den skulle ha vart vänd snet uppåt lite för långt. Är det nån mer än jag som upplever detta?

Om jag manuellt "vinklar fram" blixten under exponeringen så verkar det bli rätt.

Har tyvärr inga exemplebilder tillgängliga på datorn just nu... men jag tror att de som eventuellt har upplevt detta kommer att fatta vad jag menar ändå.

Jag tror inte att det är motljuset som är i vägen, eftersom blixten verkar lysa upp hela bilden när den vinklas nedåt en bit. I såna fall skulle det bara bli ännu sämre.

(PS: jag antog att du Kim misstänkte att motljusskyddet skymde...)

PN

Jo, men samtidigt står det "På varje bild jag tar med blixt verkar det som att blixten bara tar på övre halvan av bilden"..vilket tyder på det.

Jo men samtidigt står det "Om jag manuellt vinklar fram blixten under exponeringen så verkar det bli rätt." vilken måste betyda att det INTE är ett motljusskydd som skymmer. Låter snarare som om reflektorn inne i blixten sitter snett.

//tobias

"vinklar fram" ???

Då borde blixten lysa ännu mer på objektivet?

Vilket objektiv har du på OCH använder du motljusskydd?

Ja eller Nej?..

Jag använder kit-optiken EF-S 18-55mm.
Inget motljusskydd och håller rätt i objektivet.
Grejen är ju som sagt att det blir mer rätt om jag manuellt vinklar fram blixten lite. Tycker dock att den ser ut att vara i 90° mot kameran när den fälls upp. På bilden nedan ser man att blixten inte har tagit på den nedre delen av bilden. Armen är knappt upplyst alls.

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    46.8 KB · Visningar: 347
Den ska nästan gå upp till 90grader och jag tror inte att det är det som är felet. Verkar som ett konstigt fel i sådana fall (dvs: något annat såsom felaktig reflektor borde vara mer sannolikt)

--jalle

Bilagor

• flashheight-001.jpg
    flashheight-001.jpg
    6.8 KB · Visningar: 307
JalleS skrev:
Den ska nästan gå upp till 90grader och jag tror inte att det är det som är felet. Verkar som ett konstigt fel i sådana fall (dvs: något annat såsom felaktig reflektor borde vara mer sannolikt)

--jalle

Om du tittar på din bild där och leker med tanken att man tar och sätter fingret bakom blixten och puttar den framåt ca en halv centimeter så blir bilden bättre belyst. Jag skall kika idag när jag kommer hem om jag kan se om reflektorn sitter snett.

Iof så är det egentligen skit samma då jag ändå skall beställa en riktig blixt lagom till julklapp :)

Vad har du för slutartid på bilden?
Vet inte åt vilket håll slutaren går, men, det skulle väl inte vara omöjligt att du gått över en 250/1

Jag hoppas definitivt inte att han gick över 250/1 för det borde bli ganska rejäl rörelseoskärpa med slutartider längre än 250 sekunder:)

Skämt å sido, så vitt jag vet (och jag har nyss provat) så går det inte att ställa in kameran för kortare slutartider än 1/250 och samtidigt använda den inbyggda blixten.

--jalle

Abhraxxas skrev:
Vad har du för slutartid på bilden?
Vet inte åt vilket håll slutaren går, men, det skulle väl inte vara omöjligt att du gått över en 250/1

LOL!
Nu efter min första kopp kaffe ser jag hur inihelvetes fel jag skrev... *fniss*

Nä, just det ja, det går ju icke...
Verkar som en lite defekt inbyggdblixt...
Bara inte det får den kommande externa att balla ur.

Abhraxxas skrev:
LOL!
Nu efter min första kopp kaffe ser jag hur inihelvetes fel jag skrev... *fniss*

Nä, just det ja, det går ju icke...
Verkar som en lite defekt inbyggdblixt...
Bara inte det får den kommande externa att balla ur.

Jag tvivlar hårt på att det är ett elektriskt fel. Snarare ett mekaniskt fel. Så det borde inte bli några problem med en extern blixt.

Jag har för mig att jag har läst om liknande problem på en 300D... men har fördjäves letat efter den tråden. Vore intressant att höra om någon annan har liknande problem.

Slutartiden var runt 1/500 har jag för mig... skjuten i ISO800.

Iom att blixtsyncen e 1/250 så skulle det ju inte vara så konstigt då...
Trodde dock inte det var möjligt att gå under 1/250 ifall man har blixten uppfälld.

Var helt galet ute vad det gällde tiden.
ISO800
f5,6
1/6s

Så ganska jäkla mycket långsammare än vad jag trodde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar