Annons

den hoppande nålen...

Produkter
(logga in för att koppla)

pajid

Medlem
god dag
Har fotat med två nikkormat ft2 i snart ett år, men börjar bli smått irriterad på att ljusmätarnålen hoppar lite som den vill (framförallt vid längre slutartider)

Mina batterier är relativt nybytta (5 år sen) är det så att batterierna redan är dåliga?

är det någon som har en lösning på det här problemet? Kameran är ju trots allt helt mekanisk så det borde gå att fixa själv, eller?

för övrigt är det helt grymma kameror, kommer byta upp mig till en f2 eller f3 så snart det finns cash =)

pajid
 
Hade för ett antal år sedan Nikkormat. Problemet du beskriver har jag för mig beror på oxid på kontaktbanorna inne i huset. Prata med Nikons service så fixar de nog det snabbt. Tyvärr kommer det tillbaka med tiden :(
Annars kan jag bara hålla med dig, huset är otroligt gediget och robust. Kommer att hålla hur länge som helst.

/P-O
 
He-he... jag gillar verkligen kommentaren "batterierna är relativt nybytta, 5år sedan" Det är onekligen lite skillnad i batterikonsumtion mot dagens digitalkameror!
 
haha joo
batterierna innan dess var ju orginal så jag räknar med att dom här har runt 20 år kvar innan det är dags att byta ;)
 
jo fast med tanke på hur simpel kameran är så borde det absolut gå att fixa.
Ingen som har en sprängskiss på den?

pajid
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.