Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Högre Skolan - flipp eller flopp?

Produkter
(logga in för att koppla)

pareli

Aktiv medlem
Personligen tyckte jag att Den Högre Skolan var det bästa som hänt på länge på Fotosidan. FS har inte något problem med tillgänglighet för alla eller bredd, det finns redan. Problemet är saknad av spets och svårighet att hitta bilder av hög kvalitet. Det skulle man kunna finna i Den Högre Skolan.

Den provokativa effekten är minst lika bra. Det är vågat att starta någonting i grunden exklusivt och auktoritärt i vår kultur. Då får man många gnällspikar på sig. Hatten av till redaktionen för det! Personligen tycker jag att det är förljuget att förneka hierarkier och eliter, för dom finns alltid. Bättre då att förstärka sakernas tillstånd, så att dom blir synliga. Sedan är det faktiskt så, att alla är inte lika bra fotografer. Det är också viktigt att inte sticka under stolen med, så att det inte står i vägen för vårt bildseende. Bra fotografer gör oftare bra bilder, men inte alltid... Dåliga fotografer gör också bra bilder, ibland.

Tyvärr funkar inte Den Högre Skolan riktigt. Redan från början var det en hel del fotografer med som inte är speciellt bra alls. Och intagningssystemet gör att inflationen ökar i rasande takt. En hård och rättvis intagning och tydliga kvalitetskrav är viktigt för varje exklusiv grupp, annars tappar den helt sin funktion. En aspekt på det hela är att en bra yrkesperson inte automatiskt är en bra analytiker och kritiker. DHS behöver en bättre jury och ett tydligare uttalat syfte, som man inte är rädd att följa.

Gör om och gör rätt!

Bra är väl ett svårt ord i dessa sammanhang. Vad du tycker är bra kanske ngn annan tycker är dåligt. Se K&B topp100 lista. Hur många skrev under på den. Ge det ett par månader till så får vi se.

Jamen, hallå. Vad som är bra är ju det centrala här. Det är ju det som man sätter fingret på när man är exklusiv. Om DHS hade gjort ett ordentligt jobb och verkligen valt ut riktigt bra fotografer, hade valet inte kunnat ifrågasatts. Nu är det inte så...

Senast ändrad:
Ja det är ju det jag svarar på. Bra är inte en 100% sanning. K&B:s topp100 lista skrev ju inte alla under på, och det var ett exempel på att innehållet i gruppen alltid kommer ifrågasättas (dvs hade vi bjudit in de 100 så hade det inte heller setts som ett bra urval på bra fotografer). Så det kommer alltid finnas kritiker som dig hur vi än vrider och vänder på oss. Är du nöjd är ngn annan missnöjd. Så är det ju med tycke och smak.

Ge det ett par månader.

Naturligtvis är det så att objektiv kvalitet inte finns. Det tänkandet är förlegat. Men, om den subjektiva kvaliteten är tillräckligt kvalificerad och väl uttryckt, så har den ändå ett värde. Sanningen är död, men inte den kvalificerade kritiken, den är ännu viktigare nu.

"Hur man än vänder sig får man alltid kritik." Det låter som något Göran Persson sa på sin tid.

Det kan ju också vara så att det man gjort är dåligt, och att det förtjänar att diskuteras och omvärderas. Det är det jag försöker göra här.

Någon som är intresserad av sakfrågan?

Ja men det är också dagens sanning. Att tro att 96000 personer skulle ha 100% konsensus är en utopi, och inget som vi strävar efter.

Som sagt, inte ens om vi plankat K&B topp100 lista så hade alla skrivit under på att det var ett urval av bra fotografer. Och precis det är kärnfrågan.

Därför att den listan skall innehålla saker som handlar om foto (dvs det som communityn är till för), precis som vi har en uppdelning mellan Nyheter och Nytt på Fotosidan.

Det är inget problem att få igång diskussioner här om ämnet är intressant.

Flipp

jag tycker att det var ett bra beslut att skapa Den högre skolan.

Visst kan man se det som en "elitpool" där inbjudna dunkar varandras ryggar, eller som klubben för inbördes beundran...........om man vill.

Men jag ser det mer som att jag har en pool att kika i och hämta inspiration och få en möjlighet att betrakta väldigt bra och genomtänkta bilder både fotografiskt och inom bildredigering.

Jag tror och hoppas att de som blir inbjudna dit levererar så jag blir imponerad, nu är det lite skiftande kvalitet, men vi får ju också ge det en chans att utvecklas och inte bara gnälla så fort vi inte får vara med.........

Kan inte se något problem med att FS testar sig fram med olika grupper och modeller. Och jag tycker kanske att det är lite väl tidigt att såga DHS redan efter två veckor...;)
U

Satsar också en slant på "flipp" och håller med om att det är för tidigt att såga konceptet.
I.o.m att man drog ner de två vidareinbjudningar den inbjudne själv kunde dela ut till en halverade man dessutom risken att dhs växer för fort och spretigt.

/Johan

Jag ger poolen DHS tummen upp.. trots att jag dom första dagarna var ganska kritisk.. men kritiken handlade mest om att man kanske inte varit riktig tydlig i sin tanke med poolen..och som sagt.. jag har blivit såpass gammal, så säger till när jag tycker jag haft fel..

Nu har den funnits nån vecka eller så.. (tiden går fort märker jag) och har blivit den poolen jag först söker mig till på dagarna för att titta, begrunda, fundera och hämta inspiration och idéer vad jag själv kan göra..

Visst är kanske kvalitén skiftande ibland.. men vadå..inom fotografering finns ju inget facit.. utan det enda facit som man ens kan komma i närheten av är ju vårt eget tyckande och vår egna känsla inför det vi betraktar.. och som sagt.. det jag tycker om.. tycker kanske inte nästa om.. men är ju också detta som gör en bild spännande och intressant

Artificiell skrev:
(...) kanske att det är lite väl tidigt att såga DHS redan efter två veckor...;)

Man ser ganska snart åt vart det barkar. När det gäller DHS tycker jag att det redan nu har ballat ur.

Men, naturligtvis, detta är en diskussion i ett tidigt skede. Den är inte mindre angelägen för det.

Gersemi skrev:
(...) Visst är kanske kvalitén skiftande ibland.. men vadå..inom fotografering finns ju inget facit...

Jo, men det finns bra och dåliga bilder, oavsett vad vi tycker och känner. Det finns överenskommelser (formella eller informella) om vad som har kvalitet. Det är just den frågan som DHS sätter fingret på. Att det finns kvalitet, vissa är bra och vissa är sämre. Eftersom DHS enligt mitt tycke inte är tillräckligt bra faller syftet.

ANNONS