Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den bästa utskriften, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag har läst i forumen men inte hittat något klockrent svar på mitt dilemma, så jag slänger iväg detta inlägg med en förhoppning om vettiga svar.

Hade tänkt ägna några bistra vinterkvällar åt att lära mig skriva ut så perfekta utskrifter som möjligt på min Canon i9950 som jag har uppfattat ska vara en väldigt bra skrivare. Det jag vill prestera är så kallade "fine art prints". Det vill säga bilder som är så bra som det över huvud taget är möjligt att få med den utrustning jag har.

Jag har en kalibreringsbar skärm (Benq) som jag har kalibrerat manuellt med min eye one gretagmacbeth, jag har färgprofiler för pappret som jag har laddat ner från tillverkarens hemsida (Ilford Smooth Pearl) och jag följer alla instruktioner som jag har hittat när det gäller inställningar i PS, utskriftsinställningar och så vidare.

Men uppenbarligen är det något som jag har missat för de utskrivna bilderna blir avsevärt mörkare än vad de är på skärmen. Färgerna stämmer däremot ganska bra, om än inte klockrent.

Mina frågor är därför följande.

1. Finns det någon riktigt kunnig person som kan tala om exakt hur utskriftsinställningarna ska se ut?

2. Kan problemet bero på att skärmen och skrivaren inte matchar varandra på något sätt? Hur gör jag i så fall för att korrigera detta?

3. Kan det vara så att jag behöver en skrivarprofil?

4. I så fall, vart får jag tag på en sådan och hur installerar jag den?

Jag är mycket tacksam för svar angående detta. Det är inte billigt att köra med trail and error-metoden i längden.

/Joakim
 
Den bästa utskriften

Det finns i skrivarinställningarna möjlighet att ändra så utskriften blir ljusare. I alla fall med en canon IP4200.
 
Hejsan,

Du skriver att du har laddat hem färgprofiler för pappret men sedan undrar du om du behöver skrivarprofiler, det är det du laddad hem!

Det är viktigt att du har stängt av färgstyrningen i skrivaren drivrutin, det görs normal i den dialogrutan som hör till skrivaren, och låter Photoshop sköta färghanteringen. Om det nu är så att färgerna stämmer ganska väl låter det inte som om drivrutinen sköter färghanteringen genom din ICC profil men det kan vara så att den ändå har någon form av färgjustering igång.

Jag har själv inte någon Canon skrivare så jag kan inte hjälpa dig närmre men gå in och se att all färgstyrning är avslagen i drivrutinen.

Om du kalibrerat skärmen och använder en korrekt profil till din skrivare så ska det du ser på skärmen även se likadant, nästan, ut på pappret.

Jonas
 
jonasandersson skrev:
Hejsan,

Du skriver att du har laddat hem färgprofiler för pappret men sedan undrar du om du behöver skrivarprofiler, det är det du laddad hem!
Jonas

Okej Jonas, har jag verkligen missuppfattat det så in i bomben. Jag har inbillat mig att det finns speciella skrivarprofiler precis som det finns färgprofiler till skärmen. Jag har trott att den profil man laddar ner från papperstillverkaren är en skärmprofil (för nämnda papper) som på en kalibrerad skärm ska visa hur bilden blir när den skrivs ut och att man med en skrivarprofil matchar skrivaren med övrig utrustning.

Tar tacksamt emot fler svar.

/Joakim
 
om allt stämmer så bör det se ut som på skärmen men vad dom flesta missar är att dom drar på för mycket o faller utanför var trycket klarar.
Du kan få en hint om din bild klarar det genom att kolla bilden genom gammutvarning.
Den hittar du på view i ps.
 
Jag har inbillat mig att det finns speciella skrivarprofiler precis som det finns färgprofiler till skärmen. Jag har trott att den profil man laddar ner från papperstillverkaren är en skärmprofil (för nämnda papper) som på en kalibrerad skärm ska visa hur bilden blir när den skrivs ut och att man med en skrivarprofil matchar skrivaren med övrig utrustning./Joakim

Det är inte helt fel det heller eftersom man använder skrivaprofilen när man ska göra en softproof för att kunna simulera på skärmen hur bilden kommer att se ut på papper.

Lite basic. Till din scanner, bildskärm och skrivare har en varsin profil, en ICC/ICM fil, som talar om hur färgerna ska tolkas för att det ska bli korrekt. Till skrivaren har man till och med en profil för varje papperssort eftersom färgerna återges olika på olika papper.

Det första man ska göra är att kalibrera skärmen och se till att det OS man använder använder sig av korrekt profil. Det räcker inte med att använda kalibreringsutrustningen för att ställa in skärmen och sedan tro att operativsystemet själv hittar den profil som programmet skapar. Detta måste göras manuellt, det sker i grafikkortets drivrutin.

Sedan när man skriver ut, gäller Photoshop, så väljer man att Photoshop ska hantera färgstyrningen av skrivaren, väljer den profil som passar till det pappret man ska skriva ut på. Det görs i dialogrutan vid utskriften. Sedan är det viktigt att man kontrollerar att drivrutinen till skrivaren är korrekt inställd. Här väljer man typ av papper, om det är blankt, matt eller art (det kan nog heta olika för olika skrivare). Man ser också till att Colormanagment är avstängt, det sköter ju Photoshop.

Har man gjort allt detta ska bilden bli riktigt bra, färgmässigt alltså.

Sedan kan det vara så att det man vill skriva ut inte ryms inom den färgrymd som skrivaren kan återge och då kan färgerna bli konstiga. Det kontrollerar man innan man skriver ut genom att göra en Softproof med GamutWarning påslagen.

Svårare än så är det inte ;-)

Jonas
 
Curt L skrev:
Använd Canons papper (och bläck)

Nja, det behöver man väl inte göra. Har själv en Epson 2100 och använder inte originalbläck eller papper. Kör med MISPRO bläck från Inksupply i USA och med papper från Ilford och RedriverPaper. Både arkivbeständighet och färgåtergivning är på topp.

Jonas
 
Tack för era svar.

Enligt vad jag kan tolka utifrån detta så har jag inte gjort något fel. Det är märkligt.

Jag får helt enkelt köra om hela processen en gång till steg för steg med början att färgkalibrera skärmen.

Tar gärna emot fler synpunkter dock!

/Joakim
 
Jag använder Lightroom och en Canon Pro 9000.

Jag gillar Ilfords papper Smooth Pearl.

Jag laddade ner deras profil för min skrivare men resultatet blev hemskt! Helt fel färger. Jag var i kontakt med Ilfords support men de var tämligen ointresserade och meddelade att de inte stödjer Lighroom!

Nu kör jag "Managed by Printer" i LR. I skrivaren "ICM" och så väljer jag "Photo Paper Plus Glossy" och högsta kvalité, jag tycker att det ger bra resultat på Ilfords papper.

Min skärm är inte kalibrerad så resultatet blir inte 100% men det duger åt mig.
 
Jag har också hört att Ilfords profiler inte är särskilt bra, något jag också tycker mig ha märkt själv.

Frågan är bara hur man åtgärdar det? Var kan man få tag i bättre profiler. Och finns det andra åtgärder man kan ta till för att få ut max ur sin skrivare?

/Joakim
 
När man talar om "Fine Art Printing" brukar man väl inte åsyfta bilder på RC-papper som Ilford Smooth Pearl? Inte för att papperet är dåligt men för att arkivbetsändigheten inte är lika bra som för syrafria/vitmedelsfria fiberpapper av lumpmassetyp eller liknande.
 
Graal skrev:
När man talar om "Fine Art Printing" brukar man väl inte åsyfta bilder på RC-papper som Ilford Smooth Pearl? Inte för att papperet är dåligt men för att arkivbetsändigheten inte är lika bra som för syrafria/vitmedelsfria fiberpapper av lumpmassetyp eller liknande.

Det kanske man inte gör.

Jag tar gärna emot länktips på sidor som avhandlar fine art printing och hur man får bästa möjliga utskrifter.

/Joakim
 
Det finns ju massor av sajter kring det här. Men för att hamna i segmentet "Fine Art Printing" är väl grunden att papperet är av fibertyp, är syrafritt samt saknar optiska vitmedel? Dessutom att bläcket är pigmenterat. Konstköpare/seriösa gallerier etc. är ganska noga med det om jag har uppfattat det hela rätt. Så grunden är väl papperet och bläcket skulle jag tro. Rätt inställnining av skrivare, profiler etc för olika papper är ju gemensamt oavsett om papperet är arkivbeständigt eller inte, och har nog i sig inte så mycket med själva begreppet att göra. Söker man på Fine Art Printing på google får man flera miljoner träffar och de i början är nog mest relevanta skulle jag tro?
 
Liax skrev:
Jag har också hört att Ilfords profiler inte är särskilt bra, något jag också tycker mig ha märkt själv.

Frågan är bara hur man åtgärdar det? Var kan man få tag i bättre profiler. Och finns det andra åtgärder man kan ta till för att få ut max ur sin skrivare?

/Joakim

En variant kan ju vara att använda Canons papper och deras profiler. Det finns ju ett väldigt brett urval att välja ur. Canon har ett papper som heter Photo Paper Plus semi-gloss satin, SG-201. Det påminner lite om Ilford Smot Pearl men är inte riktigt lika vitt och 260g istället för 290g.

Sedan tror jag det går att göra egna profiler men det kräver nog en del kunskap, utrustning och tålamod.
 
Sedan tror jag det går att göra egna profiler men det kräver nog en del kunskap, utrustning och tålamod.

Har man inte egen utrustning, vilket kostar ganska mycket pengar, kan man alltid få profiler gjorda för en rimlig kostnad. På bland annat http://www.profiler.nu/ kan man få detta gjort.

Jag tycker nog att man ska köpa det pappret man verkligen vill använda och sedan skaffa bra profiler till detta och inte använda ett papper bara för att det finns bra profiler att ladda hem. Nu vet jag inte vad Canons papper kostar men om dessa är dyrare än t.ex. Ilfords papper så tjänar man säkert in profilkostnaden i längden.

Jonas
 
Graal skrev:
Det finns ju massor av sajter kring det här. Men för att hamna i segmentet "Fine Art Printing" är väl grunden att papperet är av fibertyp, är syrafritt samt saknar optiska vitmedel? Dessutom att bläcket är pigmenterat. Konstköpare/seriösa gallerier etc. är ganska noga med det om jag har uppfattat det hela rätt. Så grunden är väl papperet och bläcket skulle jag tro. Rätt inställnining av skrivare, profiler etc för olika papper är ju gemensamt oavsett om papperet är arkivbeständigt eller inte, och har nog i sig inte så mycket med själva begreppet att göra. Söker man på Fine Art Printing på google får man flera miljoner träffar och de i början är nog mest relevanta skulle jag tro?

Jo, jag vet att det finns massor med sidor när man söker på ämnet. Tänkte mest att någon kanske hade tips på bra sidor över huvud taget när det gäller sidor om utskrifter, osv. Det brukar ju alltid finnas sajter som är bättre än andra.

Men jag får väl scanna igenom en googlesökning och se vad jag hittar.

Tack för ditt svar Nils.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Det finns ju begreppet "giclee" också som handlar om samma sak (högkvalitativa utskriftsbilder på arkivbeständigt papper). Men jag tror att det kom innan digitalkameran började användas och då konstbilder och traditionella fotografier flerfaldigades genom scanning och sedan skrevs ut, som alternativ till litografier/tryck/ eller flerfaldigande i mörkrummet. Idag kanske det också (ev lite felaktigt?) används för att beteckna högkvalitativa utskrifter över huvud taget?
 
Re: printning

Jag har en testbild som jag använder för att att kolla att att skrivarprofilen är rätt inställt första gången jag provar en ny kombination av papper och skrivare.

Sedan gäller det att följa anvisningen till punkt och pricka i vad som gäller för inställningar i PS. ( I alla fall när man använder Ilfords papper)

Se http://www.artmann.se/tips/index.html

Tog ut ca 50 bilder i A3 för en utställning på detta vis, men det tar några minuter för varje bild att få allt rätt på plats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.