Annons

demontering av minolta 50/1.4 för rengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Har återigen gett mig på att demontera min minolta 50/1.4 för att försöka få bort oljan från bländarlamellerna. Vill ju gärna ha en fungerande bländare liksom. Jag har kommit så långt att jag fått bort främre linsgruppen och kommer åt bländaren från det hållet. Men jag lyckas inte lossa den bakre linsgruppen. Låsringen vet jag inte heller riktigt hur jag ska få tag i när jag inte har något passande verktyg men jag tänker att det är ett mindre problem och att jag kan rengöra bländaren på plats i objektivtuben om jag bara får bort alla linsgrupper.

Så, frågorna till att börja med:

1. Den bakre linsgruppen sitter med en gänga, jag antar att det är en normal medurs-gänga (skruva medurs för att skruva in)?

2. Instruktionerna jag har sett nämner att bakre linsgruppen kan vara säkrad med lack i gängorna. Vilket lösningsmedel är i så fall lämpligt för att mjuka upp den lacken?

3. Om jag får bort bakre linsgruppen, funkar min tanke om att göra rent bländarlamellerna med bländaren sittande i objektivtuben genom sköljning med först avfettningsmedel (vanlig avfettning av samma typ som man använder till bilar) följt av alkohol eller bör man hålla sig till ljummet såpvatten och alkohol?
 
tack. Det är den guiden jag använt mig av men fastnar som sagt på att jag inte lyckas rubba bakre linsgruppen :)
 
Ok, med främre linsgruppen demonterad provade jag med industrisprit runt den bakre för att försöka mjuka upp eventuell lack. Hjälpte inte, däremot märkte jag att bländaren rörde sig något lättare. Provade då helt sonika att hälla på mer och manövrera bländaren. Och det verkar ha gjort susen, lamellerna är torra och rör sig som de ska. Enda problemet är att jag monterat ihop objektivet innan all alkohol förångats så nu är jag tvungen att låta det lufta av sig alternativt demontera o torka det som går att torka
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.