Annons

Dem vill ha bilderna gratis, vad gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

PicVictoria

Aktiv medlem
Hej alla!

Var idag ute och fotograferade åt en kund. Företaget som har gett mig uppdraget är i byggbranschen. De har bett mig ta referensbilder på arbete dem har utfört. Idag var jag på ett hotell och fotograferade deras sviter som mina kunder hade renoverat.

När jag skulle sticka så frågar chefen på hotellet om dem också får bilderna. Gratis? frågade ja. "Jamen byggföretaget betalar ju dig!"- sa han då.

Hur ställer ni er till detta?

Min plan är att om jag får ok från byggföretaget att sälja bilderna så gör jag det för 300 ex moms per bild.

Tack för råd!

Vadå mina kompisar har ju redan betalt för att bo här på hotellet? Får inte jag bo i deras rum gratis då? Självklart ska de betala.

"Gratis? frågade ja. "Jamen byggföretaget betalar ju dig!"- sa han då."

Vilket nonsens, du kunde ha kontrat med att du gärna fotograferar rummen en gång till åt honom.

Som du nämner verkar du inte ha reglerat i avtalet med byggbolaget om hur bilderna kan och får användas av dej och byggbolaget, får byggbolaget sälja dem vidare?

Taktiskt misstag att fråga om han vill ha dem gratis, det var kanske först när du nämnde "gratis" som den möjligheten gick upp för honom. Och vem vill inte ha gratis.

Hur du fått fram dina bilder och vad det kostat dig eller vad för intäkter du i övrigt gjort på dina bilder är helt irrelevant. Det som gäller är vad är det värt för den som vill köpa.

Det viktiga i sammanhanget är ju byggbolaget. Har de rätten till bilderna eller du? Om de har rätten så kan ju de välja att ge bort bilderna till sin kund (Hotellet) elller ta betalt om de så vill.
Om du har rätten så är det ju en annan sak.

Hej !
Det är ju byggbolaget som är din uppdragsgivare och vad som du får göra med bilderna är en fråga mellan dej och byggbolaget, likadant som tillståndet att fotografera är en fråga mellan byggb. och Hotelet.

Det är ju det första.

Det andra:
Jag antar att dessa bilder inte är av den sorten att någon bokar Bröllopssviten pga dessa bilder, men är du lite taktisk så kanske du får möjligheten att jobba med dem också, jag menar, det kanske inte är någon nackdel att vara lite generös här. Samtidigt så måste man ju avtala att om ex någon form av publisering så måste nya avtal gälla.
Kom sedan ihåg att muntliga avtal lätt glöms bort.

//MW

Det viktiga i sammanhanget är ju byggbolaget. Har de rätten till bilderna eller du? Om de har rätten så kan ju de välja att ge bort bilderna till sin kund (Hotellet) elller ta betalt om de så vill.
Om du har rätten så är det ju en annan sak.

Följande skrevs in i offerten: "Fotografen får använda framställt material i egen marknadsföring. Användningsrätten får inte överlåtas/upplåtas till annan."

Självklart, jag håller med. Men har byggföretaget något att säga till om? Man vill ju inte stöta sig med någon:)

Det är ju lite luddigt med att Fotografen får använda framställt material i egen marknadsföring. Det skulle kunna tolkas så att du får ha det med i din Portfolio eller hemsida osv. Men inte sälja bilderna till andra kunder. Det där med riktiga formuleringar i avtal är viktigt. Men ta ett snack med byggföretaget om du känner dig osäker. Det är ju alltid bäst att ha en bra relation med sina kunder.
Sedan är ju det här en bra erfarenhet om vad du bör tänka på i framtida uppdrag.....

Mitt tidigare inlägg om att det är klart att du ska betalt är inte så tillförlitligt, jag var lite för snabb där.

Mvh /Claes

Senast ändrad:
Byggbolaget ger nog inte bort något de producerar så varför skall du göra det? Förklara lugnt o fint att det är dina bilder och att du vill ha betalt av alla som använder dem. Detta är småpengar för både byggaren ich hotellet men för dig är det mer pengar. Inte så konstigt. Många småföretagare har svårt att ta betalt (inte alla) och underskattar gärna värdet av sitt arbete och prutar med sig själv. Gör inte det. Vill de ha bilderna så har de ett värde och då skall man betala. Pnkt!

Självklart, jag håller med. Men har byggföretaget något att säga till om? Man vill ju inte stöta sig med någon:)

Nu är jag förvirrad.

Är det inte så att du avtalat med byggbolaget att de är de som skall ha rättigheterna att använda bilderna. Det enda du får göra med dem är att använda dem i din egen marknadsföring.

Alltså kan du varken ge eller sälja dem till hotellet.

Eller har jag fattat helt fel?

Det enda du får göra med dem är att använda dem i din egen marknadsföring.

Alltså kan du varken ge eller sälja dem till hotellet.

Så fattar även jag formuleringen. Men byggföretaget får inte heller sälja eller överlåta bilderna till tredje part, om det inte har avtalats om motsatsen.

Så fattar även jag formuleringen. Men byggföretaget får inte heller sälja eller överlåta bilderna till tredje part, om det inte har avtalats om motsatsen.

Ja, det stämmer att det är rätt luddigt. Det har jag inte tänkte på innan. Men dessa punkter finns med i SFF's förslag till utformning av offert. Dem står uppdadade i punkter:
Fotografen får använda framställt material i egen marknadsföring.
Användningsrätten får inte överlåtas/upplåtas till annan.

Så tanken är ju att det skall syfta till byggföretagets roll i det hela....

http://www.sfoto.se/pdf/avtal/sff_bla_Offert_w1.pdf

Hej !
Håller med .

Men vad vill Bb resp Ht använda bilderna till ?

Det borde inte vara så omöjligt att komma överens med dem båda, bb och
ht borde vinna på att synas åt båda hållen.

Givetvis så måste man ju agera så att bb inte känner sej lurade på något sätt, uppenbart ar det ju de som är "primärkunden" och förmodligen beredda till flera affärer.

//MW

Följande skrevs in i offerten: "Fotografen får använda framställt material i egen marknadsföring. Användningsrätten får inte överlåtas/upplåtas till annan."

Detta är väl inte så luddigt.
1. Fotografen får använda sitt eget material för marknadsföring. Naturligt, men bör alltid skrivas in.
2. Användningsrätten (av de upphovsskyddade bilderna som tillhör fotografen och där i uppdraget köparen får användningsrätt) får inte föras vidare från köpare till annan användare.

Det känns som att klausulen om att användningen inte får överlåtas borde gälla både beställaren och fotografen. Om man beställt och betalt bilder för den egna verksamheten vill man nog inte gärna se att de förekommer hos andra företag. I detta fallet när det är en kund till byggbolaget kan det förstås vara annorlunda. Dessutom har det varit upp till hotellet att låta BB ta bilder i deras lokaler.

Är det inte lika bra att snacka med hotellsnubben och säga att du inte kan använda just de bilderna men om de behöver bilder så kan du ta bilder som är bättre anpassade för reklam av hotellverksamhet. De skulle kunna behöva bilder av foajé/reception, matsal, allmänna utrymmen eller vad det nu kan vara, kanske med lite människor/personal med på bilderna.

Detta är väl inte så luddigt.
1. Fotografen får använda sitt eget material för marknadsföring. Naturligt, men bör alltid skrivas in.
2. Användningsrätten (av de upphovsskyddade bilderna som tillhör fotografen och där i uppdraget köparen får användningsrätt) får inte föras vidare från köpare till annan användare.

Så du tycker att jag har rätt att sälja dem till hotellet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar