Annons

Dell dator med windows xp pro licens, måste man ha en orginal dell cd?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Jag har ett köpt windows xp med licens och cd, och dom har alltid funkta bra på mina egna och andras hembygda datorer. (cd har funkat bra på andras alltså, licencen är det bara jag som använder)

Men nu när jag försöker använda min xp-cd tillsammans men en vänns dell-dator och den Dell-märkta xp-licensen som sitter klistrad på datorn så får jag ett felmedelande om att produkt-nyckeln är fel.

Måste man ha en speciell xp-cd från Dell när man ska installera på en Dell-dator?

OEM-nycklar fungerar inte med retailskivor och vice versa.
Dessutom går inte OEM-nycklar som sitter på datorer från de stora drakarna att internetaktivera pga att folk sålde dem. Man måste ringa till MS. Sälja dem kunde de göra för att skivan som brukar följa med dessa datorer använder en generisk nyckel som ligger på skivan och identifierar datorn med hjälp av BIOS och några specialfiler på CD:n. Normalt sett använder man alltså aldrig nyckeln som sitter på utsidan utan den är bara ett bevis på att datorn är licensierad.

aha vad knepigt. Nu håller jag på att ladda ner en dell xp pro iso-fil från piratebay, hoppas den funkar fast den verkar va på engelska.

Jag har även en xp-home cd från dell och den har funkat bra på andra dell datorer med xp-home men inte på en fujitsu simens licens så jag misstänkte att det hadde nåt med special-anpassad installations skiva att göra.

så länge oem-skivan är samma version som klisterlappen brukar det inte vara några problem.

nått som både är bra och dåligt är att man inte får/slipper alla tryouts/demos/gamla versioner av program men även specifika drivrutiner de envisas med att trycka med på tillverkarskivorna.

För allt annat som behövs vid en färsk windowsinstallation rekommenderas http://ninite.com/ - många timmar sparade.

Ett lagligt sätt att få tillgång till Windows XP, Vista och 7 är att skriv in dig på en högskola eller universitet som har tillgång till MSDN AA. Då får du gratis en licens på operativsystemen ovan (+ lite andra kul Microsoft program). Idag kostar det inget att läsa på högskolor och universitet så du får med andra ord operativsystemet gratis.

Vilka skolor som har tillgång till MSDN AA ser du här.

Det funkade med den nedladdade engelska versionen, så nu vet jag i alla fall att datorn funkar.

Det är inte så att det går att ladda ner en iso-fil av en dell instalaltions cd nånstans på dells hemsida?

Annars får jag väl ringa och fråga om dom kan skicka en.

Ett lagligt sätt att få tillgång till Windows XP, Vista och 7 är att skriv in dig på en högskola eller universitet som har tillgång till MSDN AA. Då får du gratis en licens på operativsystemen ovan (+ lite andra kul Microsoft program). Idag kostar det inget att läsa på högskolor och universitet så du får med andra ord operativsystemet gratis.

Vilka skolor som har tillgång till MSDN AA ser du här.

Lite OT, välj Sverige och Stockholm. Finns det verkligen fyra olika KTH?

/Karl

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto