Annons

Dell 6400 - beslutsvånda

Produkter
(logga in för att koppla)

ceciliap

Aktiv medlem
Hej!

Frågade råd om vilken bärbar dator för några veckor sen och har nu kommit fram till en kandidat!

Datorn ska användas till 'vanliga' saker: Office, surfa, maila, webdesign (Dreamweaver), enklare bildbehandling med betoning på enklare (PSE), nån enstaka film kanske, spel (nivå - Spindelharpan, spel med några år på nacken :)

Datorn som blivit utvald för närmare granskning är Dell 6400 med följande konfiguration:

Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2MB L2 cache, 667 MHz FSB)
Äkta Windows® XP Media Center Edition 2005
512MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x256)
80GB (5,400 rpm)
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
128MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1300 graphics card, PCI-Express x16
9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery
Inga serviceuppgradering valt- endast Ett-års hämtservice

Totalt 10028kr (med gällande erbjudande: Skrivare + 800kr rabatt)

Om man lägger till 3 års Basic garanti blir det 12528kr. Ytterligare 1000kr om man vill ha med olycksfallsskydd.

Men jag har lite sistaminuten-funderingar:

1/ Är XP Media Center ok ? Har WinXP Home på stationära, är det mycket som skiljer ? Kommer nog inte att köra mer multimedia på den än att Home kunde klarat det lätt...

2/ Ska man satsa på 2x256 i minne ? Eller ska man lägga till 12.50 och få en 512 ? En 512 är ju bättre om man vill skaffa mer minne men på Dells sida står det "För att få dual channel bandbredd måste båda platserna ha minnesmoduler av samma storlek och konfiguration." - Vad innebär det för prestandan om man väljer en 512 istället för 2x256 ?

3/ Disken, hur mycket skiljer det på en 5400rpm och en 7200rpm ? Värt 437.50 ? Och vad är nackdelarna, mer värme ? mer oväsen ?

4/ Duger grafikkortet ? Det är ju såklart bättre med det andra 'bättre' grafikkortet (X1400) men det här borde väl vara tillräckligt för mitt behov ?

5/ Bluetooth - är det nåt att lägga pengar på ? Har inga BT-saker i dagsläget...

6/ Garanti. Jag har märkt att alla räknar utan extragaranti men jag tycker att det kan vara värt det, man vet ju aldrig vad som händer med datorn och den är ju mer utsatt än en stationär eftersom den är 'bärbar'.
Nån som vet vad som ingår i Basic ? Står Dell för arbete+delar ? Och olycksfall - om man har drullevarianten i hemförsäkringen, täcker det i så fall ?
 
1. Den enda direkta skillnaden är att du får med "mediacenter-programmet". Inte direkt nödvändigt i ditt fall. Du borde klara dig fint med någon annan mediaspelare.

2. Jag skulle satsa på 512 så kan du stoppa i mer minne utan att behöva byta ut två minnen. 512 tycker jag för visso fortfarande är lite för lite.

5. Tror du kan skippa bluetooth. Om du inte tänker använda din mobiltelefon att surfa via så finns det ingen större anledning att ha bluetooth i en laptop.

6. Extra garanti skadar ju aldrig. Har du råd ta med det.
 
Mina funderingar gäller nog internminnet. Jag skulle satsa på 1 gb ram. Jag gissar att grafikortet delar minnet med internminnet dessutom.

Kolla även med Dell om du kan uppdatera datorn med Vista när det kommer eller om du är låst med XP.

Jag är alltid skeptisk till extraförsäkringar. Ofta gäller din hemförsäkring, kolla det. Extargarantin kanske är en annan sak.
 
Calle Slättengren (Calle S) skrev:
Mina funderingar gäller nog internminnet. Jag skulle satsa på 1 gb ram.

Mer än 512Mb blir det inte i grundkonfigurationen, det kostar ju multum hos Dell!

Vill man ha 1x1024Mb kostar det 1500kr extra. Vill man ha 2x512 blir det "bara" 1150kr extra.

Så, frågan är... Är det nån mening med att välja 2x256 istället för 1x512 ? Med tanke på vad det stod på Dell om "dual channel bandbredd"...

Jag gissar att grafikortet delar minnet med internminnet dessutom.

Även om det är ett eh... 'icke-integrerat' grafikkort ? Det fanns bara "kort" att välja i just den här startkonfigurationen men kollar man på andra så finns ibland "Integrerad Intel® UMA grafik" som alternativ. Jag trodde att när man valde ett grafikkort så fick man "eget" minne på det. (Jag är inte så bra på hårdvara som du kanske märker :)

Kolla även med Dell om du kan uppdatera datorn med Vista när det kommer eller om du är låst med XP.

Bra tips! Även om jag misstänker att den kommer att köra XP länge, kanske t o m hela datorns livstid.

Jag är alltid skeptisk till extraförsäkringar. Ofta gäller din hemförsäkring, kolla det. Extargarantin kanske är en annan sak.

Mail till Länsförsäkringar på väg! :)
 
ceciliap skrev:
Mer än 512Mb blir det inte i grundkonfigurationen, det kostar ju multum hos Dell!

Vill man ha 1x1024Mb kostar det 1500kr extra. Vill man ha 2x512 blir det "bara" 1150kr extra.

Så, frågan är... Är det nån mening med att välja 2x256 istället för 1x512 ? Med tanke på vad det stod på Dell om "dual channel bandbredd"....
Hmmm...jag skulle nog ändå satsa på mycket ram....det svider lite i plånboken nu, men i förlägningen är det värt det. Speciellt som ny programvara blir allt mer minneskrävande, iallafall om du ska bildbehandla. Men även Office sväljer en del.

ceciliap skrev:
Även om det är ett eh... 'icke-integrerat' grafikkort ? Det fanns bara "kort" att välja i just den här startkonfigurationen men kollar man på andra så finns ibland "Integrerad Intel® UMA grafik" som alternativ. Jag trodde att när man valde ett grafikkort så fick man "eget" minne på det. (Jag är inte så bra på hårdvara som du kanske märker :)
Jag är ingen stjärna på det heller:) Kolla med Dell.

ceciliap skrev:
Bra tips! Även om jag misstänker att den kommer att köra XP länge, kanske t o m hela datorns livstid.
Jag är mycket nyfiken på Vista, ser snyggt ut. Men även här bör man tänka på minnet, det är troligen mer krävande än XP.
 
Calle S skrev:
Hmmm...jag skulle nog ändå satsa på mycket ram....det svider lite i plånboken nu, men i förlägningen är det värt det.

Mer minne blir det kanske men definitivt inte hos Dell.

Jag har sett att man kan köpa 2x512Mb i paket för ungefär samma summa som Dell vill ha för dom extra 512Mb:en. Och då kan man byta upp sig till 667Mhz oxå... Men även en enkel 533Mhz 512:a kostar ju mindre än Dells skampris...

Så, det är bara frågan vad jag ska utgå ifrån, 2x256 eller 1x512. Jag hade tänkt mig 1x512 tills jag såg det där om "dual channel bandbredd"...
 
Hej,
prova den här koden så får du mer för pengarna:
NPSE5-N06642 (eller 641 om du vill ha enklast möjliga).
Själv skulle jag hellre satsa på att uppgradera skärmen än tex snabbare processor, dells billigaste skärmar brukar inte vara så kul.

Jag är för övrigt mycket nöjd med att ha valt MacBooken istf Dell, det är trevligt med en så vass dator som rymms i fotoväskan. :)
 
8000i skrev:
Hej,
prova den här koden så får du mer för pengarna:
NPSE5-N06642 (eller 641 om du vill ha enklast möjliga).
Själv skulle jag hellre satsa på att uppgradera skärmen än tex snabbare processor, dells billigaste skärmar brukar inte vara så kul.

Jag är för övrigt mycket nöjd med att ha valt MacBooken istf Dell, det är trevligt med en så vass dator som rymms i fotoväskan. :)

Jag gillade 641-koden, med den sjönk priset från 12528kr till 11900kr. Tror jag lyckades kryssa för samma konfiguration fast med WinXP Home istället Media center.

Jag blir lite trött på Dell - dom verkar väldigt påhittiga med sina priser beroende på vilken konfiguration man utgår från, priser beroende på vilka erbjudande som är aktuella (7990+fri frakt+500kr rabatt ena dan är 8990+skrivare+dubbelt RAM dan efter) och alla dessa rabattkoder som verkar existera. *suck*

Skärmen nöjer jag mig nog med, jag vill inte ha en sån där blank skärm. Kollade på såna på OnOff/Elgiganten och tyckte inte om dem. Nu var dom ju inte igång så det kan ju hända att det blev bättre men det verkade jobbigt med alla speglingar i skärmen.
 
Calle S skrev:
Fast garantin lär väl ryka om du öppnar datorn och sätter i dem själv?

Sitter under en lucka i botten av datorn. Inga problem att byta själv. När jag ringde dell för att mitt tangentbord hade lagt av, så frågade han på kundtjänst om jag kunde byta det själv, det var en betydligt mer komplicerad process än att byta minne.
 
Jag anser som så många andra att 1 GB RAM är absolut minimum idag.

Hårddisk rotationen påverkar läsningen/skrivningen till adtorn

Dell tycker jag personligen suger övermogen banan.

Nu frågade du efter just Dell datorn, men bara ett tips:

Specifiktation:

- AMD Turion 64 Mobile ML-34 (1,8 GHz)
- 1 GB DDR Minne (max 2 GB DDR333)
- 100 GB Hårddisk
- 15,4" WideScreen Crystal Brite skärm med 1280x800 upplösning
- ATI Mobility X700 grafikkort med 128 MB RAM (PCI-Express)
- DVD Brännare (DVD+/-R/RW, Double Layer)
- Trådlöst LAN 802.11b/g (11 och 54 Mbps)
- Gigabit LAN kort samt analogt modem
- 4 st USB 2.0 och 1 st Firewire 4-polig
- PC Card kortplats, IR-läsare, Minneskortläsare, VGA utgång etc.
- Vikt 3,1 kg
- Windows XP Home Edition medföljer
- 1 års garanti.
Pris 11.250 kr (9.000 kr)

Låter det ok?

Fråga efter Acer Aspire 5024 WLMi (Turion64/1GB/100GB) isåfall... Acer har jag köpt flera gånger, ett av världens idag största laptop tilvlerkare...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.