Annons

Dell 20" Widescreen LCD TFT2005FPW

Produkter
(logga in för att koppla)
Åh, det ser ju toppen ut. Tillhör de som antagligen aldrig kommmer få råd att byta till mac, trots att det är högsta önskan...

Vore kul att veta lite mer om denna bildskärm!

Linda

Verkar som att dell och apple använder samma panel... Så så stor skillnad mellan dom borde det inte vara :)

Ska tydligen ha picture in picture oxå, så man kan kolla på tv i en liten ruta medans man gör annat :) Måste givetvis ha en extern tuner då...

Jag har hört att de har haft problem med "backlight bleeding" på denna skärm.
Annars verkar det vara ett sjysst pris på den.

Med studentrabatt kan du köpa Apples 20" Cinema Display för 8895, standardpriset tror jag är 9595.

Jo jag har oxå sett att dom har det problemet tyvärr :(
Sitter just nu och läser i alla forum jag kan hitta om de båda skärmarna...
Hade nästan övervägt att ta Apples skärm men den går inte att ha på högkant :(
Det ser jag som ganska viktigt eftersom jag vill kunna redigera porträtt och verkligen utnytja wide läget...
Man kan iof använda sig av VESA föstet och skaffa en arm så man kan vrida skärmen på så sätt men jag vet inte om det är bra för skärmen, har mailat en kille som åker runt och föreläser om förgprofiler m.m med mac, så jag får se om jag får ett vettigt svar...

Annars får det kanske bli en Dell, dom byter skärmen på en dag om det skulle strula iaf :=)

Yooda skrev:
Någon som har den? Vad tror ni, är det en bra skärm för bildbehandling, hur är det med kalibrering av en sådan?
Hoppas den är OK eftersom jag beställt just den plus en dator. Den har hyfsad responstid iaf. Sannolikt finns det skärmar som ger bättre färger men är den inte OK köper jag en till och har bredvid för färganalys...:)
Enl. tester på nätet ska den vara helt OK och den är inte så brutalt stor. Framför allt har den det underbara widescreenformatet.
Jag ser fram mot den. Fick orderbekräftelsen idag.

Trevligt, Dell har ju bara det bra priset till den 23:e så jag har lite småbrottom att bestämma mig om jag vill ha en relativt billig skärm iaf.

En dator med digitaltevekort och en trevlig bildskärm ger möjlighet till bra bild och förlustfri inspelning av teveprogram till hårddisk.

Finns tevekort enligt standarderna DVB-C, DVB-S och DVB-T, den senare för marksänd teve.

Själv är jag mycket nöjd med bildkvalitén i digitala marknätet och den bild min dator pressenterar.

RolandM skrev:
En dator med digitaltevekort och en trevlig bildskärm ger möjlighet till bra bild och förlustfri inspelning av teveprogram till hårddisk.

Finns tevekort enligt standarderna DVB-C, DVB-S och DVB-T, den senare för marksänd teve.

Själv är jag mycket nöjd med bildkvalitén i digitala marknätet och den bild min dator pressenterar.

Blev fel där va? ;)

Senast ändrad:
Jag köpte först Dells skärm och jag blev rätt besviken - så jag returtrade den och köpte just en Apple 20", oj vilken skillnad! Kan bara rekommendera Apples =)

//truls

Vad va dåligt, vad va stor skillnad? går den att köra på högkant om man skaffar ett fäste för det?

För den är väl lite "smal" att redigera bilder på högkant ;)

Senast ändrad:
Hmm... jag vet inte inte hur jag ska beskriva det - men det kändes lite som Dells hade lite för hög kontrast och lite för dålig bild i vinkel. Men den är väl en helt ok skärm annars, kan varit jag som fick ett dåligt ex också! Du behöver inte köpa ett nytt fäste till Dellen - det är bara att trycka in en knapp och rotera skärmen i 90° =)

Jag vet att det inte är lätt att bestämma sig, jag velade länge innan jag till slut gick på en Dell - men som sagt så ändrade jag mig. Jag tycker; Om du har 3000:- "över" så ska du köpa en Apple... du KOMMER inte bli besviken!

//truls

Jo jag vet att man kan rotera Dellen men jag menar Apples skärm, om man kan skaffa ett annat fäste och rotera den, står det någonting i papperen? Är det skadligt, för det är väl i grafikkortet man ställer om hur skärmen ska visas?

Fästen kan du byta till vanliga VESA - läs mer Här Men om det ska vara skadligt att rotera vet jag inget om. Kör du Mac eller PC? Jag tror nämligen inte det går att rotera på Mac.

j3n5 skrev:
Kolla på www.dustin.se de har en acer 20" för ca 5500:-

Grejen är att jag vill ha en BRA skärm som går att jämföras med crt skärmar. Vill kunna kallibrera, använda till bildredigering, spela med, kolla på filmer och även picture in picture så att man kan ha tv i den oxå medans man jobbar:)
25 ms som Acerskärmen har är ganska värdelöst tyvärr...

Men tack iaf :)

truls skrev:
Fästen kan du byta till vanliga VESA - läs mer Här Men om det ska vara skadligt att rotera vet jag inget om. Kör du Mac eller PC? Jag tror nämligen inte det går att rotera på Mac.

Jag kör PC med ett PNY G-force 6800GT
Hur gjorde du med upplösningen, kunde du välja 1680*1050 direkt, eller fick du ange upplösningen själv? Vad kör du för grafikkort?

Ingen fara. Själv funderar jag på en Apple 23" eller möjligen LaCie 321. Apple gör grymma skärmar. Min imac 17" är riktigt bra men för liten...

Yooda skrev:
Grejen är att jag vill ha en BRA skärm som går att jämföras med crt skärmar. Vill kunna kallibrera, använda till bildredigering, spela med, kolla på filmer och även picture in picture så att man kan ha tv i den oxå medans man jobbar:)
Kruxet är att det inte (mig veterligen) inte finns någon sådan skärm. De stora skärmar som är riktigt bra på färger är alla väldigt dyra och också långsamma (25ms). Två skärmar kanske inte är så dum ide'? En bra och en snabb...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar