Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Delita dubletter

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej.
Har tre hårddiskar med bilder. Ingen ordning. Tips på enklaste sättet att hitta och ta bort dubletter.
Borde gå att använda Lr på något vis. Tex. importera en mapp i taget och "importera inte dubletter"
Eller?
n´Erik

Provade det som hastigast, men kände mig osäker, kanske jag fick till att båda bilderna försvann. Det tog också över 1 timme att söka igenom en av diskarna. Sen vet jag inte var "papperskorgen"finns och när jag stängt, verkar det som det bara är att börja om från början. Hittar inte var och om man kan spara sökresultatet. RAW-filer verkar det inte kunna hantera.
n´Erik

Hej.
Har tre hårddiskar med bilder. Ingen ordning. Tips på enklaste sättet att hitta och ta bort dubletter.
Borde gå att använda Lr på något vis. Tex. importera en mapp i taget och "importera inte dubletter"
Eller?
n´Erik

Om jag förstår rätt så har du idag inte bilderna inne i Lightroom men har tillgång till programmet. Om det stämmer att du inte har någon ordnings alls så skulle jag göra så här:

Skaffa en 4:e hårddisk, se till att den är tillräckligt stor för att kunna lagra alla bilderna från de tre andra diskarna.

Skapa en ny tom katalog i Lightroom.

Importera alla bilder från de tre diskarna till Lighroom och välja alternativet "Copy" och då till den nya fjärde disken. Välj som du är inne på "importera inte dubletter" och se till att slå på så att bilderna organiseras kronolgiskt i en struktur som passar dig (finns lite olika alternativ i LR).
Du behöver inte importera varje mapp för sig, det bör gå att importera respektive disk i ett svep. Räkna dock med att det kommer att ta lång tid!

När du är klar bör du ha en bra grundstruktur.

Om jag förstår rätt så har du idag inte bilderna inne i Lightroom men har tillgång till programmet. Om det stämmer att du inte har någon ordnings alls så skulle jag göra så här:

Skaffa en 4:e hårddisk, se till att den är tillräckligt stor för att kunna lagra alla bilderna från de tre andra diskarna.

Skapa en ny tom katalog i Lightroom.

Importera alla bilder från de tre diskarna till Lighroom och välja alternativet "Copy" och då till den nya fjärde disken. Välj som du är inne på "importera inte dubletter" och se till att slå på så att bilderna organiseras kronolgiskt i en struktur som passar dig (finns lite olika alternativ i LR).
Du behöver inte importera varje mapp för sig, det bör gå att importera respektive disk i ett svep. Räkna dock med att det kommer att ta lång tid!

När du är klar bör du ha en bra grundstruktur.
Kan tänka mig att detta borde vara det säkraste sättet. Då försvinner ju inte mina bilder någonstans utan de är ju bara kopierade till en annan enhet. Framför allt hanteras ju RAW-filerna utan att ändras ett dugg.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto