Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Delat betygssystem?

Produkter
(logga in för att koppla)

olajan

Aktiv medlem
Jag undrar om inte ett delat betygssystem dels skulle göra det enklare för betygssättaren, dels ge en mer rättvisande bild av hur folk tänker. Som det är nu tycker jag att det delas ut alldeles för mycket fyror och femmor. Det blir för lite spridning mellan de verkligt bra bilderna och de som faktiskt kanske inte är värda riktigt så höga betyg. Det skulle också vara ett sätt att kunna ge en tekniskt skicklig fotograf ett erkännande fast man egentligen inte gillar motivvalet eller tycker att bilden som sådan står för något man inte gillar. Även tvärtom skulle det funka, den konstnärlige fotografen utan teknisk finess skulle ges credit för sitt uttryck eller sin tanke. Uppdelat i vad? Ja, jag har väl inte något riktigt klart men:
Teknik, Konstnärlighet och Helhet. Är väl kanske inte riktigt bra men grundidén är väl inte så dum? Eller?

Faktum var att vi hade det så från början men det funkade inget bra. Tror att det blev för krångligt.

Men i princip så håller jag med dig.

/david

Visserligen förstår jag inte riktigt det där med att betygsätta bilder men förslaget verkar nog mest krångla till det.

Det som är värt något är väl kommentarerna?

Betygen ger, trots skillnaden i hur olika bedömare värderar betygen, en hyfsad bild (haha) av hur mycket andra uppskattar bilder. Typ, fungerar/fungerar icke.

Egentligen kanske det vore någonting? Två betyg, bra eller mindre bra? Bu eller bä?
Bara en tanke och förmodligen en dum sådan en det vore iaf *en* möjlighet...

Det jag anser att man skulle uppnå med ett tre-, eller kanske femdelat betygssystem, är att det skulle bli svårare att komma upp i en 5.00-bild. För ärligt talat är det väldigt många bilder på fotosidan.se som ges en femma i betyg men som inte ens skulle vara påtänkta att användas i ett mer professionellt sammanhang. Visst är de flesta av oss här glada amatörer men det blir lite insnöat och klubben för inbördes beundran om man inte bedömer bilderna utifrån ett kallt, objektivt och opersonligt perspektiv.

Betyg och omdömen blir ju alltid subjektiva.
Med dagens betygsystem kan man ju väga bildinnehåll, estetiska värden, teknisk kvalitet. T.ex. Om man tycker att en bild är värd en 5;a innehållsmässigt med har en bristande teknisk kvalitet ( så gott man nu kan avgöra en sån sak på pc;n) kan man ju väga av och sänka totalbetyget med en motivering.

Själv tycker jag kommentarerna är mer intressanta än betygen även om ett bra betyg kan kännas kul.

Mvh / Hasse

Hans Eriksson, man ser på dina satta betyg att du undviker de dåliga bilderna. Varför? Kritik för mig är att ge både positiva och negativa omdömen. Det är väl just rädslan för ettor och tvåor som jag retar mig på. Då skulle vi ju lika gärna kunna ha betygen 3-5 så att ingen blir ledsen. För det vore väl synd.

olajan skrev:
Hans Eriksson, man ser på dina satta betyg att du undviker de dåliga bilderna. Varför? Kritik för mig är att ge både positiva och negativa omdömen. Det är väl just rädslan för ettor och tvåor som jag retar mig på. Då skulle vi ju lika gärna kunna ha betygen 3-5 så att ingen blir ledsen. För det vore väl synd.

Tja jag undviker att ge låga betyg och dålig kritik.

olajan skrev:
Hans Eriksson, man ser på dina satta betyg att du undviker de dåliga bilderna. Varför?

Det är inte riktigt sant att jag undviker de dåliga bilderna. Det är mer sant att jag inte gärna sätter ett dåligt betyg. Jag lämnar hellre en kommentar som beskriver vad jag tycker. På samma sätt som man kan bli spontant glad av en 4;a eller 5;a så kan man bli ledsen av en 1:a. Det är kanske lättare att ta kritiken ur kommentaren utan den lilla taggen?
Sen så måste jag erkänna att jag tittar mer på bilder jag tycker är bra och ibland spontant sätter en 4;a eller 5;a. Men oftast hoppar jag över betygsättandet.

Eftersom det tydligen finns en vilja om att vi ska avrunda vill jag bara säga att jag tycker det är fegt att inte vilja/våga/kunna använda ettor och tvåor. Beundran och hyllningar inom en sluten grupp människor leder bara till inskränkthet och stagnation.
Godnatt.

Nej, det var inte meningen att avrunda. Jag ville bara visa en relaterad diskussion, där summan av kardemumman var att de flesta bara kommenterar de bilder som de gillar och därav de höga betygen.

Min grundfråga i den diskussionen liknar din frågeställning.

olajan skrev:

Eftersom det tydligen finns en vilja om att vi ska avrunda vill jag bara säga att jag tycker det är fegt att inte vilja/våga/kunna använda ettor och tvåor. Beundran och hyllningar inom en sluten grupp människor leder bara till inskränkthet och stagnation.
Godnatt.

Och om alla kunde klara av att ta lite negaitv kritik rätt så skulle det säkert gå bra men tyvärr så tycker jag int att det är värt att stöta sig med nån eller at göra någon ledsen för den delen

Man kan givetvis kolla vem man ger sig på. Någons första bilder är taskigt att såga, men gamla rävar borde väl kunna ta en välmotiverad etta? Det verkar som de flesta tycker att det är så känsligt, som att ge en etta är det samma som att säga att man hatar en människa. Allt skapande måste utsättas för hård granskning för att utvecklas. Mjäkighet hör hemma på dagis och folkhögskolor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar