Annons

Delar till Durst Laborator

Produkter
(logga in för att koppla)

coa_lund

Medlem
Det finns väl en del som har en Durst Laborator (för storformat).
Själv har jag sedan knappt ett år en Laborator 138S med kondensorhuvud.
(Den tar alla neg från småbild upp till 13x18cm.)
Detta huvud kräver egentligen en speciell opallampa med diameter 110 mm 300W,
och sådana har inte tillverkats på 20år. Själv har jag en sådan lampa,
men jag har införskaffat Philips opallampor 100W diameter 120mm innan de försvann
p.g.a de nya EU-direktiven. Om någon annan i detta forum har sådana här apparater,
hur har ni löst problemet med opallampor?
Carl-Olof Almbladh
 
Det finns väl en del som har en Durst Laborator (för storformat).
Själv har jag sedan knappt ett år en Laborator 138S med kondensorhuvud.
(Den tar alla neg från småbild upp till 13x18cm.)
Detta huvud kräver egentligen en speciell opallampa med diameter 110 mm 300W,
och sådana har inte tillverkats på 20år. Själv har jag en sådan lampa,
men jag har införskaffat Philips opallampor 100W diameter 120mm innan de försvann
p.g.a de nya EU-direktiven. Om någon annan i detta forum har sådana här apparater,
hur har ni löst problemet med opallampor?
Carl-Olof Almbladh

Jag inser att den här tråden är väldigt gammal, men eftersom det ändå kan vara av intresse så tänkte jag dela med mig av min erfarenhet här.

Jag har en exakt samma maskin hemma i mitt mörkrum, och jag köpte en vanlig mindre lampa från photax runt hundringen. Det fungerade bra, men jag fick ändra positionen på lampan lite grann för att få jämt ljus.

Har gjort 50x60-kopior utan problem, och har mätt ljuset med spotmeter och konstaterat att det är perfekt.
 
Jag har visserligen föregångaren 3s och den har samma typ av huvud. Som redan skrivits fungerar Photax 150W-lampor perfekt. Och när lagren här i Europa tar slut finns att köpa i USA. Dessutom finns starka krafter i EU idag som vill upphäva förbudet mot glödlampor. Man har nämligen konstaterat att de kvicksilverhalter som frigörs när lågenergilampor krossas överstiger de tillåtna med 20ggr. Flera Eu-politiker jobbar nu för upphävandet.
 
Senast ändrad:
Roligast blir ju när om tio år kommer de på med att alla LED, sensorer, är farligt för miljön och för människorna. :). Plasten innehåller PCB och glaset på monitorerna bly till 25%. Så var det med nappflaskan också. :) Tur är det att jag tillhör till generationen som tog sitt lunch från glasflaskan genom att suga på rent gummi. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.