Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Delad användning - vad ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och då måste jag fråga, visa mig gärna de priser som du tycker är för höga? Allt under 1000 kr för en bild är ju ett hån.

1000kr för rätt bild är inga problem att betala, men jag tänker bara betala en gång för frianvändning sedan. Många svenska fotografer övervärderar sina bilder något otroligt, 8000kr för en bild som är med i en halvsides annons för 1 publicering är inte realistiskt prissatt, det funkar kanske för riktigt stora bolag att betala. Jag annonserar hyfsat ofta och just nu är annonspriserna pressade jag betalar mellan 4-5000 för halvsidor i de stora tjejtidningarna, då betalar jag inte nästan dubbla för en bakgrundsbild. Vet att jag åtminstonde köpt 2 bilder från svenska fotografer men det är genom vårt istock konto som vi använder hela tiden för våra behov.
 
Och när blandade vi in mina bilder idet hela ?
Ja, när blandade vi in dom? Jag menade inte dina bilder specifikt. Jag menade i största allmänhet, efter att ha tittat på den aktuella bilden, att det inte är en dussinbild det handlar om utan ett unikt fångat tillfälle som inte går att återskapa utan det gäller att vara på rätt plats med rätt utrustning och rätt kunskap för att få till bilden som bara är så perfekt för att sälja till kyrkan. Om ni inte tittat på den, gör det (sök på bildtiteln skenheligt) Ska man debitera timpris för en sån bild på uppdragsfotografering så blir det inte billigt eftersom man får sitta och vänta i år på ett sånt tillfälle.

Unika konstverk kostar och går inte att jämföra med en bilreparation som någon annan gjorde.
 
Ja, när blandade vi in dom? Jag menade inte dina bilder specifikt. Jag menade i största allmänhet, efter att ha tittat på den aktuella bilden, att det inte är en dussinbild det handlar om utan ett unikt fångat tillfälle som inte går att återskapa utan det gäller att vara på rätt plats med rätt utrustning och rätt kunskap för att få till bilden som bara är så perfekt för att sälja till kyrkan. Om ni inte tittat på den, gör det (sök på bildtiteln skenheligt) Ska man debitera timpris för en sån bild på uppdragsfotografering så blir det inte billigt eftersom man får sitta och vänta i år på ett sånt tillfälle.

Unika konstverk kostar och går inte att jämföra med en bilreparation som någon annan gjorde.

Otrolig bild det kan jag hålla med om (inte sett den innan)
Samtidigt måste man ju ställa in frågan måste kyrkan ha bilden ? finns det andra bilder som funkar ?
Sen är det väl samtidigt så att dom flesta bilder inte går att återskapa, sen är vissa lättare än andra.

Och är det värt att säga jag ska ha 15 tusen sen kanske inte få någonting ? 15 k är mycket pengar för många. Så det kan ju vara bra att visa att man kan vara öppen för diskution.
 
Otrolig bild det kan jag hålla med om (inte sett den innan)
Samtidigt måste man ju ställa in frågan måste kyrkan ha bilden ? finns det andra bilder som funkar ?
Sen är det väl samtidigt så att dom flesta bilder inte går att återskapa, sen är vissa lättare än andra.

Och är det värt att säga jag ska ha 15 tusen sen kanske inte få någonting ? 15 k är mycket pengar för många. Så det kan ju vara bra att visa att man kan vara öppen för diskution.


För en låg- medel- och säkert för en andel höginkomsttagare är 15000 kronor mycket pengar. I marknadsförings- och kommunikationsammanhang för stora organisationer är det jordnötspengar. Summan är så liten att den knappt syns i resultatet.
 
För en låg- medel- och säkert för en andel höginkomsttagare är 15000 kronor mycket pengar. I marknadsförings- och kommunikationsammanhang för stora organisationer är det jordnötspengar. Summan är så liten att den knappt syns i resultatet.


Ja men det är ju en privatperson som ska få pengarna, den tror jag inte organisationer,företag & dyl även om det är småpengar bara köper rakt av för även för dom blir många bäckar små en stor å.
 
Ja men det är ju en privatperson som ska få pengarna, den tror jag inte organisationer,företag & dyl även om det är småpengar bara köper rakt av för även för dom blir många bäckar små en stor å.

Stora organisationer har informationsbudgetar på miljontals eller tiotals miljoner kronor och uppåt, varje år.
Där syns inte en eller ens tio friköpta bilder á 15000 kr / styck. Istället blir det en kalkyl om att hitta rätt bilder som kan användas så många gånger att ett friköp gör att kostnaden blir lägre än att betala för enstaka publiceringar.

I sammanhanget är det bara relevanta kostnader för bildköparen som behöver fatta beslutet om Bee i detta fall säljer sin bild till rätt pris eller inte.

Svulstiga reklamkampanjer i den stora ligan kostar snabbt summor som motsvarar årslöner för låg och medelinkomsttagare.

Det är så tråkigt att det dyker upp en sån märklig stämning som nästan gränsar till missunsamhet i sådana här trådar. Det är väl kul om någon vågar ta betalt?
 
Senast ändrad:
Redaktionell användning

Priserna varierar mellan bildbyråer och fotografer, tittar man på bildbyråernas prisättning för arkivbilder som avser engångspublicering enligt avtalat ändamål så är inte ersättningsnivåerna så höga och ofta bestäms dom efter upplagestorlek, bildstorlek/liten bild, halvsida, helsida o.s.v
Exempel 1: upplagestorlek 10,000 och halvsidebild = 1200kr + redaktioneltt tilläg 50% = 1560kr. Detta gäller engångspubliceringlicens på upphovsrätten.
Helsidebild eller omslag brukar betalas med 2000-3000kr + 50%.
Med andra ord inga stora pengar att hämta på enstaka arkivbilder,
om dom inte ska användas i stora löpande upplagor.
Jag säljer själv bilder via mitt företag till div dagstidningar i Småland och brukar få mellan 900-1100kr på icke förbeställda bilder, villket jag tycker är hyggligt betalt, även om en del upplagor är så stora som 30,000-40,000
Det känns roligare att sälja 20 bilder på året och få 18000kr än att sälja en bild för 10.000??? eller inte alls.
Glädjande nog är vi så många idag som slåss om kakan tack vare digitliseringen, men det har också bidragit till att prisnivån har sjunkit och konkurensen ökat.

Mvh/Karl
 
Stora organisationer har informationsbudgetar på miljontals eller tiotals miljoner kronor och uppåt, varje år.
Där syns inte en eller ens tio friköpta bilder á 15000 kr / styck. Istället blir det en kalkyl om att hitta rätt bilder som kan användas så många gånger att ett friköp gör att kostnaden blir lägre än att betala för enstaka publiceringar.

I sammanhanget är det bara relevanta kostnader för bildköparen som behöver fatta beslutet om Bee i detta fall säljer sin bild till rätt pris eller inte.

Svulstiga reklamkampanjer i den stora ligan kostar snabbt summor som motsvarar årslöner för låg och medelinkomsttagare.

Det är så tråkigt att det dyker upp en sån märklig stämning som nästan gränsar till missunsamhet i sådana här trådar. Det är väl kul om någon vågar ta betalt?

Märklig & märklig, jag tycker bara det verkar många ggr som fotografer över lag tar saftigt betalt, missunnar ingen alls, tvärtom, men som sagt förvånad och försöker greppa det hela. Jag jobbar i en väldigt stor organisation och där kan jag säga räknas varje krona.
Jag hoppas speciellt i det här faller då det är just kyrkan att hon får ut så mycket som möjligt.
 
Ja men det är ju en privatperson som ska få pengarna, den tror jag inte organisationer,företag & dyl även om det är småpengar bara köper rakt av för även för dom blir många bäckar små en stor å.

Hur menar du nu???

Menar du att bilden är mindre värd för att det är en privatperson (i detta fall - frilandsfotograf) som är mottagare av pengarna? Skulle bilden i så fall vara mer värd om hon först sålde den till en stor bildbyrå som i sin tur säljer den till kyrkan?

Bilden i sig är helt otroligt bra och dessutom i stort sett omöjlig att återskapa. Det blir till att sätta sig på en sten i skärgården och vänta... Vem vet hur länge? Fenomenet kan uppenbara sig i kväll men det kan även ta 10 år.

Tycker gott och väl att du kan begära 15k för bilden - kanske även lite till om du vill ha prutmån. Vill kyrkan ha den köper dom den. Är dom inte intresserade så skulle dom knappast ha betalat 5k för den heller...
 
Svenska kyrkan har ofantligt mycket pengar
Nja det där är ju inte riktigt sant, svenska kyrkan har faktiskt pengaproblem, det är anledningen till att man vill sälja en del av sina kyrkor och att andra står och förfaller, det pratas även om att riva några kyrkor. Det mesta av kyrkans ekonomiska resurser är bundet i fastigheter.

Mv Mattias
 
Nja det där är ju inte riktigt sant, svenska kyrkan har faktiskt pengaproblem, det är anledningen till att man vill sälja en del av sina kyrkor och att andra står och förfaller, det pratas även om att riva några kyrkor. Det mesta av kyrkans ekonomiska resurser är bundet i fastigheter.

Mv Mattias

Är det inte en hel del skog oxo?
 
Hur menar du nu???

Menar du att bilden är mindre värd för att det är en privatperson (i detta fall - frilandsfotograf) som är mottagare av pengarna? Skulle bilden i så fall vara mer värd om hon först sålde den till en stor bildbyrå som i sin tur säljer den till kyrkan?

Bilden i sig är helt otroligt bra och dessutom i stort sett omöjlig att återskapa. Det blir till att sätta sig på en sten i skärgården och vänta... Vem vet hur länge? Fenomenet kan uppenbara sig i kväll men det kan även ta 10 år.

Tycker gott och väl att du kan begära 15k för bilden - kanske även lite till om du vill ha prutmån. Vill kyrkan ha den köper dom den. Är dom inte intresserade så skulle dom knappast ha betalat 5k för den heller...

nej, men vi pratade om hur mycket 15 k kan vara värt. och 15 K är absolut värt mer för mig an tex för svenska kyrkan, visst du kan hårdra och vinkla allt jag skriver om du vill och utelämna det du önskar.
så det är så att 15 k är en magisk gräns du vet om för svenska kyrkan eftersom du säger vill dom inte betala 15 så vill dom inte betala 5, lät riktigt dumt. då kan hon ju lika gärna begära 1 miljon med ditt resonemang, är dom intresserade så betalar dom det.

Och jag håller med bilden är förbannat bra. men jag personligen tycker att ett foto sällan kan vara värt så mycket. Jag pratar iallmänhet inte i just Bee fallet.
 
Men samtidigt blir man lite förvånad över hur olika en bild kan vara värd, om den ska användas i litet format på en hemsida eller i stor utsträckning blir ju inte jjobbet för bilden man tagit annorlunda ?


Ja, visst är det konstigt. Andy Warhols tavla "Green car crash" såldes för motsvarande 436 miljoner kronor. Det tog honom inte ens lång tid att framställa tavlan. Där kan man snacka om timpenning! Jag höll på och målade en tavla i ett par månader, men ingen vill betala något för den. Ändå är min tavla förmodligen större än hans!
 
Ja, visst är det konstigt. Andy Warhols tavla "Green car crash" såldes för motsvarande 436 miljoner kronor. Det tog honom inte ens lång tid att framställa tavlan. Där kan man snacka om timpenning! Jag höll på och målade en tavla i ett par månader, men ingen vill betala något för den. Ändå är min tavla förmodligen större än hans!
Mona Lisa är jätteliten, man tycker att man borde få en större tavla för det priset.
 
Ja, visst är det konstigt. Andy Warhols tavla "Green car crash" såldes för motsvarande 436 miljoner kronor. Det tog honom inte ens lång tid att framställa tavlan. Där kan man snacka om timpenning! Jag höll på och målade en tavla i ett par månader, men ingen vill betala något för den. Ändå är min tavla förmodligen större än hans!

Ja och jag anser inte att skulle vara värt mer än någon annan persons arbete.
 
Ja, men det är ju det jag försöker visa, att det finns värden i verk med verkshöjd som andra människor mäter i pengar, fastän man själv kan tycka att det är ju bara en duk med lite målarfärg på. Så är det bara och det kan vi nog aldrig komma ifrån. Iaf inte så länge människor har habegär. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.