Annons

Dela med mig av studiokunskap...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag började med det paketet och var ganska nöjd ända tills jag fick testa ett start paket från Elinchrome - det är skillnad. Största skillnaden är hanteringen av blixtarna med att ställa styrkan. Kaffebrusblixtarna "är så där" medan Elinchrome är exakta. Använder allt sedan dess Kaffebrusblixtarna som effektljus.

Visst, det skiljer en del i pris men efterklok så hade jag hellre sparat några månader till och köpt Elinchrome D-light 2.
 
Det var också mina första studioblixtar, då levererades de bara med två transparenta paraplyer.

Man får ungefär F8 med blixtarna två meter från modell ( ISO 100 ) vilket fungerade bra för mig. Jag köpte sen ett till sådant set. Precis som Robert har mitt första set gått runt fyra år nu.
 
Tja! liten fråga.. hur många använder gråkort vid modellfotografering?

Är en nybörjare när det gäller sånt, för som jag själv har tänkt ut så använder man gråkortet för att få rätt färgbalans?

Precis som använder lilla pinetten i photoshop och klickar på en yta som ska vara grå?

Jag kanske är helt ute och cyklar, isf förklara!
 
Väggfäste för bakgrundspapper

Hej alla...

Har plåtat modeller i flera år men tappat gnistan...
Tänkte att om jag engagerar mig lite i den här tråden så kanske jag får inspiration igen.

Har man en vägg "ledig" är det smidigt att ha ett fäste för bakgrunden permanent uppe vid taket.

Hittade inga när jag fick denna ide så jag fick uppfinna lite...

Två konsoler i trä plus enknapp meter plaströr av den typ som används till avloppsrör samt en decimeter kvastskaft fixade skivan. Hur stabilt som helst.

Håll till godo.
 

Bilagor

  • 2617.jpg
    2617.jpg
    35.4 KB · Visningar: 304
  • 2618.jpg
    2618.jpg
    34.1 KB · Visningar: 305
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.