ANNONS
Annons

Defekta dia-bilder från HB500cm

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Fick just tillbaka en rulle velvia som jag tagit med en 500cm. Dom är defekta. Det verkar vara nån slags lekage av jus. Det ser ut som om eldflammor som kommer in i bilden nästan. Det är inget fel på magasinet, för jag har tagit bilder efteråt utan problem.

Sedan så kan man se siffror i dom regioner där bilden är defekt. Alltså, man ser ett fält som är helt utbränt, och i det fältet kan man ana olika siffror: 10 10 13 13. Jag kan inte fatta hur dom skulle hamna där om jag gjorde fel när jag tog ut filmen. Tror ni det är crimson som har strulat till det?

/
J

"Eldsflammor" brukar tyda på läckage i tätningen där skyddsplåten skall föras in. Det är en tunn skumgummiremsa som brukar smulas sönder med tiden men det låter märkligt att efterföljande filmer inte påverkats. Är du helt säker på att du använt samma magasin till dessa rullar?

Hur gammalt är magasinet (alt vad står det för bokstäver först i serienumret)?

Hej
Fick just tillbaka en rulle velvia som jag tagit med en 500cm. Dom är defekta. Det verkar vara nån slags lekage av jus. Det ser ut som om eldflammor som kommer in i bilden nästan. Det är inget fel på magasinet, för jag har tagit bilder efteråt utan problem.

Sedan så kan man se siffror i dom regioner där bilden är defekt. Alltså, man ser ett fält som är helt utbränt, och i det fältet kan man ana olika siffror: 10 10 13 13. Jag kan inte fatta hur dom skulle hamna där om jag gjorde fel när jag tog ut filmen. Tror ni det är crimson som har strulat till det?

/
J

En möjlig orsak till detta kan vara att filmen varit löst rullad. Då kan det ge denna typ av ljusskador på diafilm. Helt enkelt att ljus tränger in och inte minst i samband med att labbet "öppnar" filmen för framkallning. Detta borde ske i totalt mörker.
Men som andra skriver , en bild på dessa skador gör det lättare att avgöra.

Jag gissar också på löst rullad film.

Titta om "eldsflammorna" går in från kanten utanför bildytan. I så fall är det via änden på filmrullen det har läckt in, troligen efter att den togs ur kameran.

Jo, och det stämmer med att filmen har varit löst rullad, eller snarare att den har ridit upp lite på sidan av spolen. Det kan hända om den hamnar lite grann snett vid laddningen. Det kan också hända om upptagningsspolens hål inte passar precis till den lilla nabb som går in och ska styra spolen, så att spolen kan dras lite snett. Alltså mest sannolikt att det var ett litet fel i axelhålet på upptagningsspolen, så att den drog snett eller wobblade lite vid frammatningen.

En annan fråga?
Hur är det med avstånden mellan rutorna? Är dom lika stora längs hela rullen? Och får du ut 12 bilder per rulle?
Kanske värt att skicka magasinet på en översyn?

Oj! Det la jag inte märke till. Det är inte alls samma avstånd mellan rutorna. Två av dem överlappar till och med! Då är alltså magget trasigt? Vad kan det kosta att fixa? På schönherr ligger maggen mellan 1200-1900... Tack Olof

Jag är inte helt säker på att löst upp rullad film och ojämnt avstånd mellan bildrutorna har med varandra och göra, men det känns ändå att de är på något sätt sammanbundna.

Det kan nog gå på en tusenlapp för en service. Är du i Stockholm så föreslår jag att du knatar både till Schönherrsfoto och LP-foto med magasinet och de framkallade bilderna. Och hör med dom vad dom tror.

Hos Goecker (den officiella Hasselbladsrepresentanten) så kostar en service ca 1500 + moms + eventuella reservdelar.

Hoppas det löser sig för dig!

Jag är inte helt säker på att löst upp rullad film och ojämnt avstånd mellan bildrutorna har med varandra och göra, men det känns ändå att de är på något sätt sammanbundna.

Det kan nog gå på en tusenlapp för en service. Är du i Stockholm så föreslår jag att du knatar både till Schönherrsfoto och LP-foto med magasinet och de framkallade bilderna. Och hör med dom vad dom tror.

Hos Goecker (den officiella Hasselbladsrepresentanten) så kostar en service ca 1500 + moms + eventuella reservdelar.

Hoppas det löser sig för dig!

Av dom rullar 120 som jag med jämna mellarum framkallar så är det inte ovanligt att dom är löst rullade. I mellanåt så är just detta om är orsak till "ljus insläp" av varierande omfattning.
Nu har jag haft 120 film med helt korrekt avstånd mellan bildrutorna men ljus insläp pga av löst rullad film. Så jag kan inte dra slutsaten att ojämnt avstånd entydigt hänger ihop med löst rullad film.
Men som du skriver det är naturligtvis bäst att serva magasinet.

Man kan ju kolla hur insatsen i magasinet rullar upp filmen utan att stoppa in den. Det är inte säkert att det är fel på magasinet, och om det bara är fjädern som ska hålla mot papperet när filmen rulla upp, så kanske den kan riktas. Det är inte någon stor grej.

Men när jag har råkat ut för att papperet har ridit upp på spolens gavel har det berott på att hålet i spolen var felaktigt, så att den drog snett. Hasselblad kan egentligen inte dra filmen särskilt löst, eftersom den går så kraftig krökning genom magasinet.

Så det första jag skulle göra vore att kolla hur en film som man drar fram med hela filminsatsen naken spolas upp på mottagningsspolen. Med en film som man kasserar kan man prova det flera gånger. Självklart kan man prova det med filmen i kameran också och se om den kommer ut löst spolad och eventuellt snett.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar