Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Defekta batterier till Nikon. VIKTIGT

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Kolla era batterier, nya defekta serier har upptäckts.Batterierna byts ut av Nikon.

Vi kan inte utesluta möjligheten att batteriet i värsta fall fattar eld på grund av defekten. Det laddningsbara litiumjonbatteriet EN-EL3 medföljer som tillbehör till Nikons digitala SLR-kameror D100, D70 och D50.



PARTINUMMER FÖR BATTERIDENTIFIERING
44AC, 46AC, 46AD, 46AE, 46AF, 46AG, 46AH, 46AI, 46AJ,
46AK, 46AL, 46AM, 46AN, 46AO, 46AP, 46AQ, 46AT, 46AU,
46AV, 46AW, 46AX, 46AY, 47AA, 47AB, 47AC, 47AD, 47AE,
47AF, 47AG, 47AH, 47AI, 47AJ, 47AK, 47AL, 47AM, 47AN,
47AO, 47AP, 47AQ, 47AR, 47AS, 47AU, 47AV, 47AW, 47AX,
47AY, 48AA, 48AB, 48AC, 48AD, 48AE, 48AF, 48AG, 48AH,
48AI, 48AJ, 48AK, 48AL, 49AA, 49AB, 49AC, 49AD, 49AE,
49AF, 49AG, 49AH, 49AI, 49AJ, 49AK, 49AL, 49AM, 49AN,
49AP, 49AQ, 49AR, 49AS, 49AT, 49AU, 4AAA, 4AAB, 4AAC,
4AAD, 4AAE, 4AAF, 4AAG, 4AAH, 4AAI, 4AAJ, 4AAK, 4AAL,
4AAM, 4BAA, 4BAB, 4BAC, 4BAD, 4BAE, 4BAF, 4BAG, 4BAH,
4BAI, 4BAJ, 4BAK, 4BAL, 4BAN, 4CAA, 4CAB, 4CAC, 4CAD,
4CAE, 4CAF, 4CAH, 4CAI, 4CAJ, 51AA, 51AB, 51AC, 51AD,
51AE, 51AF, 51AG, 51AH, 53AA, 53AB, 54AE, 54AF, 54AH
 
Långt ifrån en nyhet utan ett ämne som varit upp på fotosidan ett bra tag (bytade mitt defekta batteri i slutet av november). Tack ändå för din välvilja att hjälpa dinna "kollegor"!
 
Tack Mikael!
Jag har 2JK så jag han nog klarat mig även denna gången. Tack för upplysningen. De har väl hittat fler serier som falerat!
 
Det NYA är att det tillkommit ett antal nya serier där felet också upptäckts enligt Nikon och deras utskick idag.
Dessa är: 51AA, 51AB, 51AC, 51AD,
51AE, 51AF, 51AG, 51AH, 53AA, 53AB, 54AE, 54AF, 54AH

Sedan Andreas så struntar jag fullständigt om det är en nyhet eller ej, för de som inte känner till problemet är det en viktig upplysning.

Eller hur?

Mvh
Mikael
 
Senast ändrad:
Jag registrerade mig på Nikons supportsidor som det stod i instruktionen där att man skulle göra, och fyllde i att jag ägde ett defekt batteri. Som jag förstod det var det allt man behövde göra, men sen dess har det inte hänt någonting. Hur funkar det egentligen?
 
Jag var "ren" förra omgången av utskick men fick idag ett nytt mail av nikon och denna gången så gäller det mitt batteri.
 
lukin skrev:
Jag registrerade mig på Nikons supportsidor som det stod i instruktionen där att man skulle göra, och fyllde i att jag ägde ett defekt batteri. Som jag förstod det var det allt man behövde göra, men sen dess har det inte hänt någonting. Hur funkar det egentligen?

Jag gjorde också som du. Fick mail från nikon dagen efter att förfrankerad påse är skickad till mig. Man skickar in batteriet och får sedan ett utbytes. Mailet kom i fredags, så det tar väl någon dag till.

MVH Stefan
 
Jag fick också mail idag och mitt batteri finns inte med. Däremot undrar jag över beteckningen, mitt batteri har nummer 32H (om jag ser rätt) och samtliga uppräknade har två siffror och två bokstäver. Är mitt någon uråldrig variant?
 
Eva R skrev:
Däremot undrar jag över beteckningen, mitt batteri har nummer 32H (om jag ser rätt) och samtliga uppräknade har två siffror och två bokstäver. Är mitt någon uråldrig variant?
Mina lite äldre EN-EL3 - köpta våren 04 - heter också sådär kort med en trea som förstaposition (3UZ, 33G, 3QP) så det är nog så att beteckningen inte alltid behöver ha två siffror plus två bokstäver.
 
Med - men ändå inte

Konstigt - mitt batteri finns i förteckningen över felaktiga men när jag registrerade mitt innehav på Nikonsajten så fick jag svaret att det inte var felaktigt.
Vad ska man tro? Kan Nikon inte bestämma sig...?
 
Re: Med - men ändå inte

effem skrev:
Konstigt - mitt batteri finns i förteckningen över felaktiga men när jag registrerade mitt innehav på Nikonsajten så fick jag svaret att det inte var felaktigt.
Vad ska man tro? Kan Nikon inte bestämma sig...?

Det är fel på batteriet ändå, jag ringde och frågade. Du får ringa till dem, så löser de allt.
 
Har fått mitt batteri utbytt nu. Det tog tio dagar från att jag registrerade batteriet, till jag fick det hem i brevlådan.

Stefan
 
Jag registrerade mitt batteri den 23:e och har fortfarande inte fått något paket.. Fick heller inget bekräftelsemail efter jag registrerat batteriet.
 
D Nilsson skrev:
Jag registrerade mitt batteri den 23:e och har fortfarande inte fått något paket.. Fick heller inget bekräftelsemail efter jag registrerat batteriet.

Konstigt! Jag fick bekräftat vid registrering och när de tagit emot mitt batteri.
Ring och kolla med Nikon för säkerhets skull.

MVH Stefan
 
Stebes skrev:
Konstigt! Jag fick bekräftat vid registrering och när de tagit emot mitt batteri.
Ring och kolla med Nikon för säkerhets skull.

MVH Stefan

Ringde kundtjänsten nu och mycket riktigt så hade min registrering inte gått ingenom.. De tog uppgifterna igen och jag skulle få det levererat inom 5-10 dagar.
 
Mkt glada nyheter, fick mitt batteri vid köp av beg D50, men misstänker starkt att säljaren skickade med sitt slitna batteri från D70´n han också ägde..

Det håller för c:a 100-200 bilder innan jag måste ladda.
Ifall jag fotar utomhus ännu mindre.

Är det någon som vet om det går lika bra ifall man har köpt kameran i andra hand.?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.