Annons

Defekt nytt Nikonobjektiv - 70-200/2,8 G ED VR II

Produkter
(logga in för att koppla)

Niobium

Medlem
Hej alla foto diggare,

Mediamarkt hade superduper rea och jag köpte ett 70-200MM AF-S F2.8G ED VR II för 12990kr.
Ordinaria pris var 18500kr, dock hade detta använts som demo ex, men ett UV filter hade skruvats på direkt.
Jag hittade inget yttre slitage, knappt några repor på bajonetten, kollade linserna innanför UV filter och bakre lins, allt ser rep och dammfritt ut.

Jag ber försäljaren skriva in i garantisedeln att jag ska få returnera objektivet om dolda fel finns och han godkänner detta. Butiken hade av förklarliga skäl bara ett exemplar då det inte är ett mass säljande objektiv för en hemelektronik kedja.

Fotograferade lite provbilder när jag väl kom hem och lyfter sedan bort UV filtret för att tvätta av det ordentligt från alla fingeravtryck, upptäcker då små vita blanka aluminiumpartiklar på främre elementet.

Googlar snabbt på aluminium flakes och upptäcker att detta är ett känt fel.
http://nikonrumors.com/2010/01/11/nikon-70-200mm-f2-8-vrii-problem-seems-to-be-wide-spread.aspx

Se även bifogad bild, aningen suddig då den är tagen på frihand utan stativ.

Pratar med Nikon kundsupport, de förnekar all kännedom om att detta är ett känt fel, hänvisar mig till Mediamarkts kundservice. Mediamarkt klassar detta som en DOA, berättar att jag antagligen får ett nytt objektiv, samma sak säger de när jag lämnar in gluggen.

Enligt mediamarkts service status så är nu objektivet skickat på reparation.

Nu kommer vi till frågan;

Ska jag godkänna ett "helt nytt" objektiv som behöver repareras?
Visst, det var ett demo ex men det är inte använt eller slitet.
Hade jag haft objektivet en vecka kunde jag förstå reparation, men detta handlar om lite mer än 36 timmar.

Jag har dessutom fått ett kanonpris, ca 2000kr lägre än lägstapris på E-bay från HongKong.
 

Bilagor

  • flakes.jpg
    flakes.jpg
    11.4 KB · Visningar: 749
Jag förstår inte. Om gluggen har skickats på reparation så är väl allting frid och fröjd? Bara för att gluggen visade sig vara defekt efter 36h och blir reparerad gör den inte sämre än om felet upptäckts efter en vecka?
 
Men om det är ett fabriksfel, jag har betalat 13000kr ska jag då behöva bli av med objektivet i X antal dagar / veckor?
Det är väl mer rimligt att det ersätts med ett nytt?
 
Men om det är ett fabriksfel, jag har betalat 13000kr ska jag då behöva bli av med objektivet i X antal dagar / veckor?
Det är väl mer rimligt att det ersätts med ett nytt?

Konsumentköplagen 22§: Är varan felaktig (...) får köparen (...) kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Vilket skall läsas tillsammans med 27 §: Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Kontentan är att säljaren har rätt att avhjälpa felet istället för att ge en ersättningsprodukt. Att vara utan ett objektiv klassas inte som en väsentlig olägenhet för köparen.
 
Det är givetvis jäkligt irriterande när saker inte är perfekta. I detta fallet tror jag dock inte att dom vita prickarna kommer påverka bildresultatet på något nämnvärt sätt. Du kan med andra ord lämna in objektivet för fixning någon gång när det passar dig och du behöver inte göra det nu omedelbums.

/Karl
 
Får hoppas att spånen inte har letat sig in i drivningen och kuggar för då är man rökt...
Det är rätt skrämmande att restmaterial inne i tuberna som dessutom är obehandlat lämnas kvar i ett objektiv som har standardpris på nästan 20000kr, dessutom är det inte en "isolerad" händelse utan har förekommit i relativt stor omfattning och Nikon Sverige kundsupport blånekar kännedom om felet överhuvudtaget.
 
Om det klassats som DOA så brukar man få ett nytt exemplar direkt i butik. Jag köpte en dator för något år sedan som började krångla direkt när jag började använda den. Ett samtal till affären, och vi var överens om att det var en DOA. OCH, affären kom hem till mig med ny dator och tog DOA:n i retur! Det kallar jag kundservice!
 
M
Men om det är ett fabriksfel, jag har betalat 13000kr ska jag då behöva bli av med objektivet i X antal dagar / veckor?
Det är väl mer rimligt att det ersätts med ett nytt?

Kan hålla med om att när det är så nytt borde man få ett nytt istället för att behöva vänta. Precis samma sak hände mig igår. Köpte en 85 1,4 G. Åkte tillbaka med den till MM Norrköping bara två timmar efter köp. Efter konstaterande om att gluggen betedde sig mysko fick jag skicka in både kamera och optik. Lite halvsurt nu när man får två nya gluggar plus nytt stativ i dagarna, men ingen kamera att testa prylarna med.
 
Lämnade in objektivet, Nikon börjar bråka direkt när det kommer in;
Först heter det att kartongen var förstörd och inte säljbar, därav inget utbyte av objektivet.
Då var det två orange klisterlappar utanpå kartongen som är i storlek av en femkrona.

Jag hävdar bestämt fabrikationsfel då silverfärgade aluminium spån och flagor ligger på insidan av främre elementet.

Väntar en vecka och ringer tillbaka, nya dealen från Nikon; Objektivet är för gammalt!
De hävdar att det var "alldeles för längesedan" som Mediamarkt köpte objektivet och därigenom kan det inte bytas ut, utan kommer att ses över.

19 dagar efter åter lämning har jag fortfarande inget objektiv.

Dock ringde MediaMarkts representant till mig igår, fredag, och sa att han fått en muntlig bekräftelse från Nikon att under veckan kommer mitt objektiv påbörjas och eventuellt bli servat.

Det var även prat om åter köp då de själva ansåg att det var orimligt med sådan lång väntetid för ett objektiv som jag redan betalt för.

Den som lever får se...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.