Niobium
Medlem
Hej alla foto diggare,
Mediamarkt hade superduper rea och jag köpte ett 70-200MM AF-S F2.8G ED VR II för 12990kr.
Ordinaria pris var 18500kr, dock hade detta använts som demo ex, men ett UV filter hade skruvats på direkt.
Jag hittade inget yttre slitage, knappt några repor på bajonetten, kollade linserna innanför UV filter och bakre lins, allt ser rep och dammfritt ut.
Jag ber försäljaren skriva in i garantisedeln att jag ska få returnera objektivet om dolda fel finns och han godkänner detta. Butiken hade av förklarliga skäl bara ett exemplar då det inte är ett mass säljande objektiv för en hemelektronik kedja.
Fotograferade lite provbilder när jag väl kom hem och lyfter sedan bort UV filtret för att tvätta av det ordentligt från alla fingeravtryck, upptäcker då små vita blanka aluminiumpartiklar på främre elementet.
Googlar snabbt på aluminium flakes och upptäcker att detta är ett känt fel.
http://nikonrumors.com/2010/01/11/nikon-70-200mm-f2-8-vrii-problem-seems-to-be-wide-spread.aspx
Se även bifogad bild, aningen suddig då den är tagen på frihand utan stativ.
Pratar med Nikon kundsupport, de förnekar all kännedom om att detta är ett känt fel, hänvisar mig till Mediamarkts kundservice. Mediamarkt klassar detta som en DOA, berättar att jag antagligen får ett nytt objektiv, samma sak säger de när jag lämnar in gluggen.
Enligt mediamarkts service status så är nu objektivet skickat på reparation.
Nu kommer vi till frågan;
Ska jag godkänna ett "helt nytt" objektiv som behöver repareras?
Visst, det var ett demo ex men det är inte använt eller slitet.
Hade jag haft objektivet en vecka kunde jag förstå reparation, men detta handlar om lite mer än 36 timmar.
Jag har dessutom fått ett kanonpris, ca 2000kr lägre än lägstapris på E-bay från HongKong.
Mediamarkt hade superduper rea och jag köpte ett 70-200MM AF-S F2.8G ED VR II för 12990kr.
Ordinaria pris var 18500kr, dock hade detta använts som demo ex, men ett UV filter hade skruvats på direkt.
Jag hittade inget yttre slitage, knappt några repor på bajonetten, kollade linserna innanför UV filter och bakre lins, allt ser rep och dammfritt ut.
Jag ber försäljaren skriva in i garantisedeln att jag ska få returnera objektivet om dolda fel finns och han godkänner detta. Butiken hade av förklarliga skäl bara ett exemplar då det inte är ett mass säljande objektiv för en hemelektronik kedja.
Fotograferade lite provbilder när jag väl kom hem och lyfter sedan bort UV filtret för att tvätta av det ordentligt från alla fingeravtryck, upptäcker då små vita blanka aluminiumpartiklar på främre elementet.
Googlar snabbt på aluminium flakes och upptäcker att detta är ett känt fel.
http://nikonrumors.com/2010/01/11/nikon-70-200mm-f2-8-vrii-problem-seems-to-be-wide-spread.aspx
Se även bifogad bild, aningen suddig då den är tagen på frihand utan stativ.
Pratar med Nikon kundsupport, de förnekar all kännedom om att detta är ett känt fel, hänvisar mig till Mediamarkts kundservice. Mediamarkt klassar detta som en DOA, berättar att jag antagligen får ett nytt objektiv, samma sak säger de när jag lämnar in gluggen.
Enligt mediamarkts service status så är nu objektivet skickat på reparation.
Nu kommer vi till frågan;
Ska jag godkänna ett "helt nytt" objektiv som behöver repareras?
Visst, det var ett demo ex men det är inte använt eller slitet.
Hade jag haft objektivet en vecka kunde jag förstå reparation, men detta handlar om lite mer än 36 timmar.
Jag har dessutom fått ett kanonpris, ca 2000kr lägre än lägstapris på E-bay från HongKong.