Annons

Defekt 70-200/2.8L?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefano

Aktiv medlem
Hej alla.

Jag var ute idag med mitt nya 70-200/2.8L och fotade. Ganska många av bilderna var på 2.8 eftersom jag ville testa skärpljupet. På vissa av bilderna tyckte jag mig se en del oegentligheter, så jag bestämde mig för att köra ett enkelt objektivtest.

Jag tejpade upp ett dokument på väggen. Testade med bländare 2.8 och 4.5. Båda bilderna är tagna med stativ, spegeln uppfälld samt med självutlösare. Endast auto-levels är applicerat på bilderna i PS. Objektivet satt på en 1DmII.
Bild 1 är 1/350s och bild 2 1/125s.
Avståndet till dokumentet var c:a 1,4-1,5m.
Jag har klippt ut 300x300px från mitten samt alla fyra hörn och satt ihop dem till ett 900x900px dokument per bild (sedan förminskat till 400x400px för forumet).

Fokus ser ut att vara balanserat mellan mitten och högra delen av bilden. Det blir ännu tydligare på 4.5 och där man helt klart ser att skärpan ligger helt off i övre vänstra hörnet.
Vidare verkar nedre vänstra kvadranten lida av ljussvårigheter.

Visst, vid 2.8 kan skärpan i kanterna diskuteras... men vid 4.5??

Tacksam för input :)

Först kommer 2.8 bilden, sedan 4.5.

Bilagor

• 2_8-1_350.jpg
    2_8-1_350.jpg
    46.5 KB · Visningar: 597
Senast ändrad:
Det skall tilläggas att mina övriga nyttjade objektiv, 17-40/4L och 24-70/2.8L, ej har uppvisat några konstigheter vid fokustester hitills.

Ser minst sagt susspekt ut.
Ssatt dokumentet plant? Var det heeelt jämt ljussflölde på dokumentet?

Mvh Niclas, som funderar vidare,,

Niclasfoto skrev:
Ser minst sagt susspekt ut.
Ssatt dokumentet plant? Var det heeelt jämt ljussflölde på dokumentet?

Mvh Niclas, som funderar vidare,,

Ja, helt plant. Tejpade upp det på en vägg för att vara säker.
Fyra halogenspottar satte jag på det. Visst, det kan bli lite ojämt med spottar, men det var inget jag såg med blotta ögat och speciellt inte så som uppvisas i bilderna.

Redigering: Den fjärde spotten centrerade jag t.o.m. det nedre vänstra hörnet för att vara säker. Dock lyser de mer än dokumentets storlek. De sitter i taket, mitt i rummet för att lysa upp tavlor etc.

Senast ändrad:
Frågan är ju inte om objektet var plant.. utan om det låg plant i fokuseringsplanet.. Alltså att "filmplanet" var parallellt med pappret.. Det ser inte ut så..

Får liksom inte in i knoppen min att dete kan vara ett ljusbortfall så koncentrerat till ett hörn. om inte en lins sitter snett, det borde dock ge både miss i skärpa och ljus.

Detta måste du gå till botten med.

/Vh Niclas,

Jeppe skrev:
Frågan är ju inte om objektet var plant.. utan om det låg plant i fokuseringsplanet.. Alltså att "filmplanet" var parallellt med pappret.. Det ser inte ut så..

Kanske det,,

2,8 på tele + så kort avstånd ger itine mycket att spela på. Säkert väldigt lätt att få snäppet fel perspektiv,,

Mvh Niclas,

Kameran stod rakt framför dokumentet och med filmplanet i 90 graders vinkel mot det.

Jag skall se vad jag kan göra med ett lod och en vinkelhake, för att vara 100% säker.
Återkommer om en stund.

Har använt lod och vattenpass nu. Samma resultat, 155cm från filmplanet och med bländare 4.5.

Även om nu halogenspottarna skulle lysa ojämnt på pappret, har det inget att göra med fokusproblemet.
Vidare går det verkligen inte att se så stor skillnad i belysning på dokumentet. alla lyser rakt på dokumentet och från kameran samt i sökaren ser det jämnt belyst ut.

Ser inte roligt ut alls.

Kanske reflekteras ljusset så mot linsen att ljussbortfallet blir tydligt.

Huff ser ut att vara svårlöst.

Kanske skulle ett test med annat ljus och på annan plats ge ett annat resultat.

Mvh Niclas, som spånar,,

stefano skrev:
Har använt lod och vattenpass nu. Samma resultat, 155cm från filmplanet och med bländare 4.5.

Även om nu halogenspottarna skulle lysa ojämnt på pappret, har det inget att göra med fokusproblemet.
Vidare går det verkligen inte att se så stor skillnad i belysning på dokumentet. alla lyser rakt på dokumentet och från kameran samt i sökaren ser det jämnt belyst ut.

Såg att du först angav avstånd till motiv 1,4 till 1.5 meter. Varför ska du pressa objektivet så och testa på så kort avstånd. Närgränsen är väl 1.5 meter på ditt objektiv. Kanske är därför du får problem, inte vet jag.

Här är mitt 70-200/2.8 på 200mm f2.8 resp hörnor, noggrant uppställd mot skärpeplanet..
Bortse från den ojämna belysningen.. Jag brukar inte fotografera A4-papper med text på ;)

Bilagor

• 200-28-corner.jpg
    200-28-corner.jpg
    47.6 KB · Visningar: 480
Närgränsen är 1,4m och sista bilden var 1,5m.
Glömde säga det att brännvidden på alla bilder är 200mm.

Testade f.ö. med mitt 24-70/2.8L på 4.5 och 70mm nu (bytte bara objektiv och flyttade fram stativet) och det var givetvis bättre.

---

Men det jag skulle vilja veta av er här, om vi bortser från ljus "problemet", är vad skall jag förvänta mig av detta objektiv? Om vi ser till fokuseringen på f4.5 ovan tycker jag personligen att den skulle ha varit bättre, men det kanske bara är jag då? :)

Jeppe skrev:
Här är mitt 70-200/2.8 på 200mm f2.8 resp hörnor, noggrant uppställd mot skärpeplanet..
Bortse från den ojämna belysningen.. Jag brukar inte fotografera A4-papper med text på ;)

Ok, jag har uppenbarligen problem med fokus i övre vänstra kvadranten. Enda sättet det kan hända på är väl om en lins hamnar snett? Tycker att man borde se mycket mer fel i så fall...

Hmmm... det är ju bara ett par dagar gammalt, så jag kan ju byta det.
Vad tycker ni andra?

Nej du skall inte behöva känna dig osäker när du valt en sådan lins.
Har du möjlighet att byta så tveka inte,,, om det är köpt i en butik nära dig så kan du visa trådbilderna på deras pc, de lär ju vara intresserade!

Om du sänder linsen för att få det utbytt, se till att veta serienummret på linsen du skickar. Det har hänt att folk har reklamerat och fått utbytt till samma lins;)!

Mvh Niclas,

Körde en test till, med blixt denna gång. Det är överbelyst i mitten, men nu är det lite jämnare ljus i alla fall.

Man ser klart och tydligt att fokus ligger från mitten till höger, "draget" ner till undre högra hörnet.

Det roliga är att fokus uppe i vänstra kvadranten verkar bli lite sämre(!) (i alla fall inte bättre) vid f4.5 än f2.8.

Mycket skumt. Nåväl... Jag går tillbaka med den på måndag. Så här kan det inte vara.

Tack till alla för hjälpen!

f2.8:

Bilagor

• 2_8.jpg
    2_8.jpg
    43.6 KB · Visningar: 290
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar