Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Debitering vid provplåtning?

Produkter
(logga in för att koppla)

eXi

Aktiv medlem
Jag ska plåta mitt första bröllop för betalning i sommar och ska göra en provplåtning innan. Det kommer bli porträttbilder mest för att sedan gå igenom lite saker inför bröllopet. Då jag är lite novis på just bröllop undrar jag vad som är rimligt att debitera för en provplåtning? Min tanke är ju att jag gärna vill ha betalt för nerlagd tid om dom nu beslutar att inte anlita mig.

Kunden är bekant till en bekant till mig och vet att jag har begränsad erfarenhet av just bröllop. Men jag vill inte stå där med skägget i brevlådan sen utan vill göra ett seriöst jobb.

Hur hade ni tänkt? Debitera vid leverans av provbilderna? Bjuda på provbilderna och hoppas jag får jobbet eller enbart ta betalt om dom beslutar att inte anlita mig? Hur hade ni gjort?

Tycker det hela låter mycket märkligt. De ska väll inte gifta sej på prov, med allt vad bröllop innebär. Så, jag vet inte vad det är som ska provas före. Vanlig foto är du ju inte helt nybörjare med, så det hela känns konstigt.

Men vist, vill de ha lite porträttbilder, så skulle jag se det som just det. Alltså ha samma pris som jag skulle ta från någon som bara vill ha porträttbilderna. Bröllopet tar du det pris som du tänkt, blandar inte ihop det alls de två helt olika jobben. I annat fall skulle jag få dålig smak i munnen, låter lite som de är ute efter gratisbilder, och då lär de inte betala för något alls.

Jag tror faktiskt inte dom är ute efter gratis bilder, utan att det mer är "att känna av läget", men egentligen är det dumt att spekulera. Dom verkar schyssta och seriösa så jag får nog gå dit och snacka helt enkelt. Men som du säger, får se det som ett vanligt porträttjobb annars. När jag googlat runt lite verkar det som en del bröllopsfotografer erbjuder provplåtning i samband med beställning av större paketbeställningar (t.ex heldag, halvdag).

Om man kommit överens om hur en bröllops fotografering ska genomföras tycker jag det känns seriöst att i samband med det ha en test-plåtning. Det kan handla om att titta på X antal locations med paret. Men att location-scouting eller test-plåtning ska var gratis tycker jag låter hemskt märkligt.

Jag skulle säga X kr för paketet men om man "backar ur" efter test-plåtning kostar det Y kr. Jag jobbar lite mot privatpersoner så ovan är kanske en lättare prisbild mot företag men de tar upp ens tid och det ska man ha ersättning för.

Sedan har jag sett helt absurd prisättning hos bröllopsfotografer. 10 000 kr för 12 timmar fottning + leverans av "upp till 100 bilder på skiva". Då de riktar sig till privatpersoner antar jag 10 000 kr inklusive moms vilket låter helt galet lågt.

En tumme-pekfingret summa är 750 kr / timme för allt arbete man gör + att man lägger till kostnad för teknik. 5D Mk II + 24-70 2.8 och ett 70-200 2.8 IS går på c:a 1850 kr / dag exklusive moms eller upphämtning av prylarna. Till detta ska du nog ha blixt, en reflektor eller så räkna snarare 2000-2500 kr för tekniken.

Räknar man location-scouting, provplåtning, faktiskt porträttplåtning, teknik samt efterarbete har jag svårt att komma under 1 hel dags arbete (minst) + ovan teknik.

10 - 15 000 kr låter rimligt i min värld för ovan men då pratar vi kanske 10-15 fin bilder - inte 100. Då skulle allt ingå (detta är dock exklusive moms jag tänker). Eventuellt vill du ta höjd för en assistent 2 timmar eller så vid själva foto-tillfället.

Tittar man på riktigt seriösa fotografer som livnär sig på ovan kan summan bli väldigt mycket högre. Då köper man också en stil som heter duga.

Har du fått jobbet som bröllopsfotograf så tycker jag att provfotograferingen ingår i det priset..
jag ser provfotograferingen som en liten test få en hint om vad paret är ute efter,samt lära känna dom lite så
att när dagen är inne så är dom inte så nervösa för fotograferingen...

Om man kommit överens om hur en bröllops fotografering ska genomföras tycker jag det känns seriöst att i samband med det ha en test-plåtning. Det kan handla om att titta på X antal locations med paret. Men att location-scouting eller test-plåtning ska var gratis tycker jag låter hemskt märkligt.

Jag skulle säga X kr för paketet men om man "backar ur" efter test-plåtning kostar det Y kr. Jag jobbar lite mot privatpersoner så ovan är kanske en lättare prisbild mot företag men de tar upp ens tid och det ska man ha ersättning för.

Sedan har jag sett helt absurd prisättning hos bröllopsfotografer. 10 000 kr för 12 timmar fottning + leverans av "upp till 100 bilder på skiva". Då de riktar sig till privatpersoner antar jag 10 000 kr inklusive moms vilket låter helt galet lågt.

En tumme-pekfingret summa är 750 kr / timme för allt arbete man gör + att man lägger till kostnad för teknik. 5D Mk II + 24-70 2.8 och ett 70-200 2.8 IS går på c:a 1850 kr / dag exklusive moms eller upphämtning av prylarna. Till detta ska du nog ha blixt, en reflektor eller så räkna snarare 2000-2500 kr för tekniken.

Räknar man location-scouting, provplåtning, faktiskt porträttplåtning, teknik samt efterarbete har jag svårt att komma under 1 hel dags arbete (minst) + ovan teknik.

10 - 15 000 kr låter rimligt i min värld för ovan men då pratar vi kanske 10-15 fin bilder - inte 100. Då skulle allt ingå (detta är dock exklusive moms jag tänker). Eventuellt vill du ta höjd för en assistent 2 timmar eller så vid själva foto-tillfället.

Tittar man på riktigt seriösa fotografer som livnär sig på ovan kan summan bli väldigt mycket högre. Då köper man också en stil som heter duga.

Jag håller med dig om prissättningen och det är i dom trakterna som prissättningen är lagd. Jag tycker man skjuter sig själv i foten som fotograf om man tar för dåligt betalt. Självklart är det mycket gratisjobb och testplåtningar innan man själv kanske känner att man är tillräckligt bra för att kunna ta betalt, men ibland läser jag om folk som bara tar ett par tusen för att plåta en heldag och sedan, precis som du säger, levererar 100-200-tals bilder. Jag tror på kvalité framför kvantitet och är väl lite den linjen jag vill köra efter. Jag vill kunna ha bra utrustning, bildbehandla efter känsla och kunna erbjuda kunden alternativ och känna att man har råd att göra det och inte går back på jobbet.

Tack för bra kommentar till mitt inlägg.

Har du fått jobbet som bröllopsfotograf så tycker jag att provfotograferingen ingår i det priset..
jag ser provfotograferingen som en liten test få en hint om vad paret är ute efter,samt lära känna dom lite så
att när dagen är inne så är dom inte så nervösa för fotograferingen...

Jag tror allt kommer ger sig när jag väl träffar paret. Är nog precis som du säger, att mer få en hint om vilken känsla som ska förmedlas. Blir spännande hur som helst. :)

Ingen orsak. Jag är själv mitt uppe i ett bröllops-jobb åt en kompis som deras bröllopspresent så jag är djupt inne i hur mycket tid sådant här tar. Ska man livnära sig på det måste siffrorna vara realistiska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar