ANNONS
Annons

Debitering tidning+webb+löp?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

swordsman

Aktiv medlem
Hej,

En av dessa otaliga debiteringsfrågor. Ber om ursäkt för detta, men har sökt och inte hittat säkra svar på mina frågor innan.

Detta case gäller en bildpublicering i Aftonbladet. Överenskommelsen är att jag debiterar enl. BLFs prislista. Följande är publicerat:

- En bild på löpet
- Samma bild inne i tidningen
- En bild i tidningen
- En annan bild på nätet

Totalt alltså tre olika bilder, publicerade i 4 olika sammanhang varav två var i tidningen, en på nätet och en på löpet. Samtliga bilder är för övrigt tagna i utlandet.

Hur debitera? Ska löpet särskiljas och va dyrare än en bild i tidningen? Och kan jag debitera dubbelt för en bild om del publiceras både på löpet och i tidningen? Spelar storleken någon roll och Aftonbladets upplaga? Det är ganska rörigt i BLF-listan för en rookie som mig.

Red gärna ut mitt case helt - jag måste få iväg fakturan nu!

Stora tack på förhand :)
 
Prislistan kostar väl bara en hundring. Dessutom så är det bara rekomenderade priser... dvs inga priser man blint måste fökja. Du som fotograf kan sätta vilket pris du vill på dina bilder.
 
Senast ändrad:
Tjipp,

Tack för svaren, men jag kanske inte var tydlig. Jag HAR alltså BLFs prislista ("...det är ganska rörigt i BLF-listan..." skrev jag). Vad jag undrar om är särskiljningen på löp, webb, osv. om man ska debitera dubbelt. Det är en ganska bra djungel med olika begrepp som inte är solklara för en rookie.

Utifrån BLF-listan alltså, exakt vilka "enheter" ska jag debitera. Frågorna står i mitt ursprungliga inlägg.
 
swordsman skrev:
Hej,

En av dessa otaliga debiteringsfrågor. Ber om ursäkt för detta, men har sökt och inte hittat säkra svar på mina frågor innan.

Detta case gäller en bildpublicering i Aftonbladet. Överenskommelsen är att jag debiterar enl. BLFs prislista. Följande är publicerat:

- En bild på löpet
- Samma bild inne i tidningen
- En bild i tidningen
- En annan bild på nätet

Totalt alltså tre olika bilder, publicerade i 4 olika sammanhang varav två var i tidningen, en på nätet och en på löpet. Samtliga bilder är för övrigt tagna i utlandet.

Hur debitera? Ska löpet särskiljas och va dyrare än en bild i tidningen? Och kan jag debitera dubbelt för en bild om del publiceras både på löpet och i tidningen? Spelar storleken någon roll och Aftonbladets upplaga? Det är ganska rörigt i BLF-listan för en rookie som mig.

Red gärna ut mitt case helt - jag måste få iväg fakturan nu!

Stora tack på förhand :)

Som jag ser det - 3 publiceringar. Alltså, 660:- x 3 (ex moms om du har firma) - om inget annat avtalats innan man skickat bilder till tidningen,byrån, eller TV.

Om du undrar varför jag skriver 3, så beror det på att "avtalet" tillåter att man använder 1 inköpt bild till : webb + löp + tidning (förutsatt att de används samma dag, och till samma artikel).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.