Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Debitering av bilder. (som så många gånger förr)

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Så var det dags igen.

Har precis fått min alldeless egna prislista från BLF i brevlådan. Men vad hjälper det mig om jag inte vet hur jag skall tolka den.

Ponera att jag gör ett fotojobb och debiterar kunden för fem timmars jobb, material, kanske en assistent osv osv. Men vad händer med upphovsrätten och publiceringsrätten då? Har köparen obegränsad rätt att publicera de bilder jag levererar eller hur gör man?

Eller säg att jag skall fota all personal på ett företag. Tar betalt som fotouppdrag två timmar.
Bilderna skall sedan ligga på deras intranät och på internet på obestämd tid.

Hur tänker jag?

Det bästa med att inte ha BLF:s prislista är att man kan ta betalt som man själv vill.
Vad tycker du själv att det är värt.
Mvh/-Anders

Det är ju fritt fram att avtala som man vill. Om du vill specificera vilka rättigheter kunden har till bilderna så gör det i avtalet. Exempelvis att företaget få använda bilderna till det ni kommit överens om, som publicering på intranätet, men att den rätten till bilderna inte kan överlåtas av företaget för andra ändamål.

Hur specifik man vill vara beror ju på situationen och hur "attraktiva" bilderna kan vara för andra ändamål.

Visst. Ni har ju rätt. Men det känns ju ändå som att man borde ta mer betalt om rättigheterna till bilden är obegränsade. Rent intuitivt så känns det som att man skall ta betalt dels för jobbet att ta bilderna och dels för bilderna i sig.

Eftersom det är troligt att dom vill använda bilderna för framtida diverse sammanhang tycker jag du ska släppa upphovrätten för bilderna och ta betalt för din tid (och utgifter), givetvis meddela dom om att du gör således så att du kan motivera ett högre timpris och så att dom inte behöver fundera på förhållandet med dig framöver.

Vad tycker du att du är värd? 300 kr per timma plus restid? (snickarnivå). 1000 kr / timma (datakonsult med resultatgaranti)? Det är helt upp till dig.

Personligen tycker jag nog att du utför ett hantverk på beställning, det är inte konstnärligt att fota på beställning, dvs upphovsrätten är inte i fokus.

Edit: Kommentar till mig själv. Jag hoppas få lite mothugg på sista paragrafen, det var inte särkilt välformulerat men jag låter den stå kvar som den var.

uchman skrev:
Rent intuitivt så känns det som att man skall ta betalt dels för jobbet att ta bilderna och dels för bilderna i sig.

Det är ju en bra lösning, särskilt om de som här vill ha en ganska bred användningsrätt.

Överlåt aldrig upphovsrätten utan förbehåll. Ange till exempel att de har rätt att använda bilden på deras webbsida under si och så många år. Det gör att de inte kan använda bilderna i tryck, till exempel. Framförallt kan de inte sälja bilder vidare till andra bildanvändare. Det är väl knappast aktuellt i detta fall, men rent generellt är det alltid bättre att skriva in i avtalet vilken användningsrätt som köparen har förvärvat.

Stefan

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto